گفت‌و‌گو

آمریکا نقش بازدارنده و تخریبی در عراق دارد

نیروهای ارتش عراق عملیات گسترده‌ای را برای آزادسازی الرمادی آغاز کرده‌اند. برای بررسی ابعاد مختلف این عملیات و دیگر تحولات میدانی در مناطق مختلف عراق با دکتر حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کرده‌ایم که می‌خوانید:
کد خبر: ۸۴۶۲۱۹

منابع خبری از آغاز عملیات نیروهای عراقی برای آزاد‌سازی الرمادی گزارش می‌دهند. چه اطلاعاتی در مورد این عملیات دارید و هدف آن چیست؟

اقدام اخیر دولت حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق برای ایجاد انسجام میان نیروهای مردمی و مسلح در جهت سرکوب گروه‌های تروریستی از جمله داعش در مناطق شمال عراق، آثار خود را نمایان کرده و به نظر می‌رسد هم اکنون شرایط میدانی عراق در مقایسه با ماه‌های گذشته کاملا بهتر شده و ابتکار عمل میدانی در دست نیروهای مسلح و بسیج مردمی عراق است. به همین دلیل اولویت دولت حیدر العبادی، پاکسازی منطقه الرمادی از وجود گروهک تروریستی داعش است. در سه منطقه موصل، صلاح‌الدین و الانبار عوامل داعش طی ماه‌های گذشته به کشتار پرداختند و هم اکنون شرایطی فراهم شده که نخست‌وزیر عراق با تکیه بر نیروهای مردمی و تجربه‌ای که این نیروها در جنگ‌های شهری به دست آورده‌اند، وضعیت میدانی را به نفع نیروهای دولتی تغییر داده است.

چرا انجام این عملیات تا این اندازه به تاخیر افتاده بود؟

تعدادی از ژنرال‌ها و افسران عالی‌رتبه ارتش عراق انگیزه‌ای برای مقابله با داعش نداشتند و حتی فرماندهی غیرمسئولانه موجب می‌شد نیروهای مسلح نتوانند شهرهای مختلف عراق را از وجود تروریست‌ها پاکسازی کنند. در این میان گزارش‌هایی به دست حیدر العبادی رسید که این افسران در مسیر مقابله با داعش کارشکنی می‌کردند. لذا طی یک ماه گذشته بسیاری از این ژنرال‌ها که حتی از نظر نیروهای مسلح همکار داعش تلقی می‌شدند، برکنار شدند و هم اکنون نیروهای جوان‌تری با اعتقادات بیشتری در بدنه نیروهای مسلح عراق حضور دارند و اینها توانستند راهکاری برای مقابله با داعش پیدا کنند. اجرای این روند و یکدست‌سازی نیروهای مسلح چند ماه طول کشید و انجام این عملیات را به تاخیر انداخت.

پیش از آغاز این عملیات برخی رسانه‌های غربی اعلام کردند این عملیات با چراغ سبز آمریکایی‌ها انجام شده است. آمریکا چه نقشی در این عملیات دارد؟

آمریکایی‌ها در هیچ عملیاتی نقش ندارند بلکه نقش آنها بازدارنده و تخریبی است. طی یک سال گذشته که شاهد شکل‌گیری ائتلاف بین‌المللی علیه داعش بوده‌ایم، هیچ‌گونه حرکت جدی از طرف آمریکا برای مقابله با داعش مشاهده نشده است. طی شش ماه اخیر نیز ستون‌های نظامی داعش از سمت سوریه به سمت عراق حرکت می‌کردند و هواپیماهای آمریکایی نه تنها اقدام نظامی علیه آنها انجام ندادند، بلکه این ستون‌های نظامی با پوشش هوایی آمریکا وارد عراق ‌شدند. لذا به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در این مسیر چندان جدی نبوده و می‌خواهند عراق و سرویه همچنان ناامن باشد. با توجه به این که روسیه نیز وارد سوریه شده و توانستند موفقیت‌هایی را در سرکوب گروه‌های تروریستی به دست آورند، الان بهترین فرصت است که بتوان با کمک نیروهای روس گروه‌های تروریستی در عراق را سرکوب کرد.

در کنار این تحولات میدانی، منطقه کردستان عراق طی چند هفته اخیر شاهد اعتراضات و ناآرامی‌هایی بوده است. علت این تنش‌ها چیست؟

میان عناصر مسعود بارزانی و عوامل جلال طالبانی اختلافاتی به وجود آمده است. این دو در قالب دو حزب جداگانه، اختلافات دیرینه‌ای با یکدیگر دارند. به نظر می‌رسد شکاف‌ها بین سلیمانیه و اربیل بیشتر شده و ممکن است به جدایی دو حزب قدرتمند کردستان عراق منجر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها