بزرگ‌ترین زلزله در ایران، حداکثر 8 ریشتر

در طول تاریخ زلزله‌های کوچک و بزرگ بی‌شماری تن ایران را لرزانده است که کوچک‌ها فراموش شده و بزرگ‌ها درحافظه ملت مانده‌اند. وحشت از تکرار زلزله‌های مهیب برای همین است که همیشه با ماست، وحشت از روی هم لغزیدن گسل‌ها و گسیختن بندبند کاشانه‌مان از هم .
کد خبر: ۸۴۵۲۸۶
بزرگ‌ترین زلزله در ایران، حداکثر 8 ریشتر

به گزارش جام جم آنلاین، تعیین این که زلزله دقیقا در کجا و چه زمانی رخ می‌دهد هنوز فراتر از علم بشری است، اما با این حال علم به جایی رسیده که می‌تواند حدس بزند کدام مناطق جهان در معرض زلزله‌های خطرناک قرار دارند.

این که فلات ایران و رابطه‌اش با زلزله‌های مهیب چگونه است نیز مشخص است و این را زلزله‌شناسان در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله تعیین کرده‌اند. دکتر مهدی زارع، دانشیار این پژوهشگاه به جام‌جم توضیح می‌دهد که در فلات ایران تاکنون چه تعداد زلزله مخرب رخ داده را از طریق تعیین سن علمی زلزله‌هایی که در طول تاریخ به وقوع پیوسته، تشخیص داده‌اند به طوری که پی برده‌اند در شش تا هفت هزار قبل سه بار زلزله‌های مهیب در فلات ایران رخ داده و در30 هزارسال گذشته هفت بار .

درواقع پژوهشگران زلزله، اطلاعات تاریخی مربوط به زلزله‌های ویرانگر را جمع‌آوری کرده و مثلا در مورد گسل ری درجنوب تهران به این نتیجه رسیده‌اند که این سرزمین تاکنون سه زلزله مهیب را تجربه کرده، یکی در سال 320 قبل از میلاد، دومی در سال 855 میلادی و دیگری درسال 1384 میلادی. به گفته زارع، بررسی‌ها نشان می‌دهد توان این سه زلزله هر کدام بالای 5/6 ریشتربوده و نهایتا به رقم 7 رسیده است که این یعنی حداکثر توان لرزه‌زایی زلزله‌های بعدی نمی‌تواند از این دو رقم بالاتر باشد.

با این حال این پژوهشگر می‌گوید در ایران احتمال وقوع زلزله‌هایی با توان لرزه‌ای تا 9 ریشتر نیز وجود دارد که مختص سواحل مکران از جاسک تا چابهار و شمال دریای عمان است که در بدترین حالت شاهد وقوع زلزله 9 ریشتری خواهد بود. پس عدد 9 آخرین ریشتری است که ایران هنگام زمین‌لرزه تجربه خواهد کرد، البته فقط در سواحل مکران چون به گفته زارع وضعیت گسل‌ها نشان می‌دهد در مناطق داخلی فلات ایران حداکثرتوان لرزه‌زایی گسل‌ها بین 7 تا 8 ریشتر خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها