45 حادثه و بلای طبیعی در جهان شناخته شده که 34 مورد آن‌را در کشور تجربه می کنیم. تلفات و خسارات این بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله همیشه یکی از دغدغه‌های مسئولان و مردم بوده است و به نظر می‌رسد برای کاهش خسارات و تلفات باید مشارکت مردم را در پیشگیری افزایش دهیم.
کد خبر: ۸۳۷۴۵۰
مشارکت برای کاهش تلفات بلایای طبیعی

تجربه نشان داده هرجا مشارکت مردم افزایش یافته تلفات حوادث کاهش یافته است. در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که افراد جامعه چه مشارکتی می‌توانند داشته باشند؟

در پاسخ باید گفت بی‌توجهی مردم به ساخت‌و‌سازها باعث می‌شود آنها قربانی حوادث شوند. در موضوع زلزله استحکام خانه مدنظر است و باید خانه ای ساخته یا خریده شود که از استحکام کافی برخوردار باشد. نباید خانه را روی گسل یا مسیر سیل ساخت و استحکام خانه باید موضوعی قابل توجه باشد.

این کاری است که دنیا به آن رسیده است و ما باید برای رسیدن به آن تلاش کنیم. برای نمونه مشارکت مردم در بحث استحکام خانه در ژاپن باعث شد، مردم این کشور با زلزله زندگی کنند و قویترین زمین لرزه ها بدون تلفات باشد.

در موضوع سیل با تصرف در بستر رودخانه‌ها و دخالت در عرصه‌‌های طبیعی مسیر عبور آب رودخانه را سد می‌کنیم و این کار باعث می‌شود با هر بارشی، سیلی به راه بیفتد.

بارها هشدار داده‌ایم در زمان بارندگی در حاشیه رودخانه‌‌ها توقف نکنید اما تکرار این کار و بی‌توجهی به هشدارها باعث شده همچنان شاهد مرگ تلخ هموطنان در حاشیه رودخانه‌ها باشیم.

برای جلوگیری از وقوع سیل باید ابتدا با این ساخت و سازها برخورد شود که ما این کار را با همکاری قوه قضائیه و وزارت نیرو آغاز کرده‌ایم.

باران، رحمت الهی و نعمت است و نباید با دستکاری در عرصه طبیعت باعث شویم پس از بارش باران با سیل و خسارات مالی و جانی رو به‌رو شویم.همان‌طور که مقام معظم رهبری تاکید کردند، اقدامات غیر اصولی از حادثه بلا می‌سازد و تبعات سخت و تلخی را همراه دارد.

بعد از سیل 28 تیر در کن و جاده چالوس همکاری سازمان هواشناسی با دستگاه‌های مسئول در مدیریت بحران بیش از قبل نزدیک‌تر شده و قبل از بارش باران یا حتی وزش بادهایی با سرعت متوسط یا بالا، موضوع اعلام می‌شود. در این زمینه هم ما اطلاع‌رسانی می‌کنیم اما برخی هموطنان به این اخطار و هشدارها توجهی نمی‌کنند.

بی توجهی به این هشدارها، دستکاری در عرصه طبیعی و بی‌توجهی به استحکام خانه باعث می‌شود، مستعد قربانی شدن در حوادث باشیم. پس با مشارکت خود در کنار دستگاه‌های مسئول باید در جهت کاهش تلفات و خسارات بلایای طبیعی قدم برداشت.

مرتضی اکبرپور - معاون آمادگی و مقابله سازمان مدیریت بحران کشور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها