تماشای آنلاین لحظه‌ها

استریم یا پخش زنده چند سالی است در دنیا محبوب شده و کاربران بخوبی آن را پذیرفته‌اند. در این روش، موسیقی یا تصویر به‌صورت آنلاین پخش می‌شود و برای دسترسی به آن نیاز به ارتباط اینترنتی پرسرعت است.
کد خبر: ۸۳۷۹۳۳
تماشای آنلاین لحظه‌ها

ضمن این‌که گیرنده محتوا صاحب آن نیست و نمی‌تواند بدون اینترنت به آن دسترسی داشته باشد.با همه این ویژگی‌ها اگرچه در بیشتر موارد بابت استفاده از سرویس استریم باید پول پرداخت شود، اما کاملا از سوی کاربران پذیرفته شده و مقاومتی برای استفاده در برابر آن نمی‌کنند.

تاکنون استریم محتوا از سوی یک شرکت یا رسانه برای کاربران پخش می‌شد، اما چند وقتی است امکانی فراهم شده که به واسطه آن هر شخص با گوشی هوشمندش می‌تواند محتوا برای کاربران دیگر ارسال کند.

در سیستم جدید استریم از کلون کاربران استفاده می‌شود و افراد با یکدیگر محتواهایشان را به اشتراک می‌گذارند.

مثال عینی این روش استریم، اپلیکیشن‌هایی است که بتازگی منتشر شده و به کاربران اجازه می‌دهد فیلم بگیرند و زنده برای دوستان خود پخش کنند.

امیرحسین فقیهی به کمک دوستانش اپلیکیشنی به نام لحظه‌نگار برای استریم ویدئو ساخته و به آینده آن بسیار امیدوار است.

از طریق لحظه‌نگار می‌توان با گوشی موبایل به صورت زنده ویدئو برای افراد دیگر به اشتراک گذاشت. با او درباره نیاز به چنین اپلیکیشنی در ایران بحث کردیم و از او درباره راه‌اندازی استارت‌آپ بدون سرمایه‌گذار پرسیدیم.

چه شد که به این فکر افتادید تا اپلیکیشن استریم ویدئو بسازید؟

استریم صوت و ویدئو این روزها خیلی محبوب شده و بین کاربران وب و گوشی‌های هوشمند بسیار پرطرفدار است، اما این‌که چه باعث شد ما به این سمت برویم، داستان دیگری داشت.

من در شرکتی کار می‌کنم که در حوزه طراحی سامانه‌های تحت وب و موبایل فعالیت می‌کند. یک روز یکی از مشتری‌ها زنگ زد و گفت می‌توانیم امکانی فراهم کنیم که سخنرانی‌اش زنده از اینترنت پخش شود؟

تا آن زمان روی چنین چیزی کار نکرده بودیم، بنابراین جلسات همفکری و تبادل‌نظر تشکیل دادیم و به این ایده رسیدیم که به جای این‌که یک‌بار برای آن مشتری این کار را انجام بدهیم، سیستمی بسازیم که همه کاربران بتوانند از آن استفاده کنند.

با توجه به این‌که سرمایه‌گذار ندارید و در مرکز شتاب‌دهی هم حاضر نشده‌اید، چطور این استارت‌آپ را جلو بردید؟

بیشترین سرمایه‌گذاری استارت‌آپ ما زمان‌بوده، زیرا من و دیگر اعضای تیم لحظه‌نگار شامل یک طراح، برنامه‌نویس اندروید و خودم روزی بیش از 14 ساعت برای این کار وقت می‌گذاریم و امکانات مورد نیازمان هم در شرکت فراهم شده است.

به سرمایه نقدی تا الان زیاد نیاز نداشته‌ایم چون نیروی انسانی مورد نیاز فراهم بوده است. از طرفی دوست نداشتیم در مراکز شتاب‌دهی فعالیت کنیم یا سرمایه‌گذار بگیریم تا کسی شریک‌مان شود.

وقتی دیدیم می‌توانیم خودمان این کار را انجام دهیم، نیازی به سرمایه‌گذار حس نکردیم؛ تا همین الان چند سرمایه‌گذار از طرح‌مان خوش‌شان آمده و خواسته‌اند روی آن سرمایه‌گذاری کنند.

ما در کنفرانس بریج آلمان هم شرکت کردیم و در آنجا سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج از طرحمان خوش‌شان آمد و مایل به سرمایه‌گذاری بودند.

ایده‌ای که شما روی آن کار می‌کنید در دنیا با اقبال خوبی مواجه شده. برای مثال بتازگی توییتر سرمایه‌گذاری بزرگی روی یکی از آنها کرد. فکر می‌کنید در ایران هم چنین استقبالی از لحظه‌نگار بشود و اصلا به آن نیاز داریم؟

در پاسخ این پرسش به ذکر آمار بسنده می‌کنم: بر اساس تحقیقاتی که انجام دادیم در کشورمان سالانه حدود 950 هزار ساعت همایش و سخنرانی برگزار می‌شود که اگر 5 درصد این رقم مشتری ما باشد مبلغی می‌شود که هزینه‌ها و درآمد ما را تامین می‌کند.

از سرعت اینترنت و شبکه که بگذریم، استریم ویدئو نیاز به زیرساخت فنی و دانش بالا دارد. چگونه از پس این مشکلات برآمدید؟

انتقال همزمان صدا و تصویر روی شبکه کار ساده‌ای نیست. ما از آبان سال گذشته کار روی این ایده را شروع کردیم و تقریبا 9 ماه طول کشید تا زیرساخت فنی آن را نوشتیم.

برای کاری که می‌خواستیم انجام بدهیم سیستم‌های آماده‌ای وجود نداشت و مجبور بودیم همه چیز را خودمان بسازیم.

در همه جای دنیا مبحث انتقال ویدئو بر بستر اینترنت کاری پرهزینه و دشوار است و کمتر کسی سراغ آن می‌رود. فکر می‌کنم به همین علت بود که تاکنون در ایران کسی روی چنین سیستمی کار نکرده است.

کمی درباره بخش فنی کارتان توضیح دهید.

در استریم ویدئو پروتکل‌ها متن باز است و از استانداردهایی برای این کار استفاده می‌شود که عمدتا محصول شرکت ادوبی و اپل است.

در سیستم ما ویدئو به وسیله گوشی فرد فرستنده گرفته می‌شود و همان‌جا روی آن پردازش صورت می‌گیرد.

در این مرحله ممکن است از تعداد فریم‌های فیلم کمی کاسته شود تا حجم کمتری پیدا کند. پس از این کار ویدئو به سرورهایمان که همگی در ایران قرار دارد فرستاده می‌شود و سرور نیز روی فیلم پردازش انجام داده و حجم آن را کاهش می‌دهد و به گوشی گیرنده ارسال می‌کند تا پخش زنده فراهم شود.

سیستم هوشمند است و بر اساس ترافیک شبکه و سرعت آن ویدئو را بهینه و کیفیت آن را طوری تنظیم می‌کند تا بهترین وضوح به‌دست گیرنده برسد.

همه این پردازش‌ها در کسری از ثانیه انجام می‌شود، ولی به دلیل ارسال و دریافت و بارگذاری روی سرور حدود سه ثانیه تاخیر در پخش داریم که در حال کار برای کاهش آن هستیم.

در چه وضعیتی قرار دارید و برنامه‌تان برای آینده چیست؟

در حال حاضر نسخه اندروید لحظه‌نگار آماده است و بزودی آن را رونمایی می‌کنیم و تا آخر سال نسخه iOS آن را نیز منتشر خواهیم کرد.

قصد داریم امکان پخش زنده را روی دسکتاپ نیز بیاوریم تا کاربر بتواند از رایانه‌اش استریم لایو دوستانش را تماشا کند. این قابلیت در نسخه‌های خارجی هنوز وجود ندارد.

قرار است سرویس ما در شش ماه اول آغاز به کار رایگان باشد، اما پس از آن پولی می‌شود. همچنین می‌خواهیم قابلیتی ایجاد کنیم که هر کس در لحظه‌نگار شبکه خودش را داشته باشد؛ برای مثال استادان یا سخنرانان معروف می‌توانند کانال مخصوص خودشان را داشته باشند و جلسات‌شان را با پرداخت هزینه برگزار کنند.

به‌این‌ترتیب هم ما درآمد کسب می‌کنیم و هم کاربران‌مان می‌توانند از این پلتفرم پول در بیاورند. این ویژگی در نمونه‌های خارجی وجود ندارد. همچنین به بازار خارج از ایران خیلی امید داریم و به آن فکر می‌کنیم.

چه توصیه‌ای به همسن و سالان‌ دارید؟

خودم را در حدی نمی‌دانم که بخواهم نصیحت کنم، اما باید بگویم جوان‌های ایران به جای گشتن به دنبال کار، دنبال کارآفرینی باشند.

استخدام شدن هنر نیست، بلکه در کشورهای پیشرفته جوان‌ها خودشان کار می‌سازند. همچنین بگویم کارآفرینی یعنی کار سخت و پیوسته نه دستور دادن و تنبلی کردن.

برخی فکر می‌کنند برای کارآفرینی باید یک تیم جمع کنند و خودشان کاری نکنند و فقط دستور بدهند.

نام ایده: لحظه‌نگار

سایت: lahzenegar.com

امیرحسین فقیهی، موسس «لحظه‌نگار»

امیرحسین 25 سال دارد و لیسانسش را در رشته نرم‌افزار از دانشگاه آزاد گرفته است. او عاشق کتاب خواندن است و علاقه زیادی به وبلاگ‌نویسی و ثبت تجربه‌هایش در وبلاگ دارد.

هزینه راه‌اندازی‌ استارت‌آپ‌

در صفحه تلاش هر هفته یک استارت‌آپ و داستان موفقیتش را چاپ می‌کنیم. در این صفحه به داستان زندگی و مراحلی که صاحب ایده طی کرده تا ایده‌اش را از یک فکر انتزاعی به حقیقتی عینی تبدیل کند، می‌پردازیم.

بتازگی یکی از خواننده‌ها از کلیک خواهش کرده بیشتر درباره مسائلی مثل هزینه‌ها و نوع تاسیس شرکت توضیح دهیم.

هرچند سعی‌ می‌کنیم از این به بعد در گفت‌وگو با ایده‌پرداز، این دو نکته را بیشتر مد نظر قرار دهیم، ولی این را هم در نظر داشته باشید که هزینه استارت‌آپ‌ها با یکدیگر متفاوت است و بیشترین هزینه برای یک استارت‌آپ موفق زمان و تعهد کاری بوده که اعضا با یکدیگر آن را به اشتراک گذاشته‌اند.

بسیاری از استارت‌آپ‌هایی که معرفی می‌کنیم در مراکز شتاب‌دهی رشد و پرورش یافته‌اند، به گونه‌ای که روی آنها سرمایه‌گذاری شده و آموزش و مکان در اختیارشان قرار گرفته است.

هفته پیش مقاله تلاش درباره کارآفرینی بود که سعی می‌کند از فروش ترشی سرمایه مورد نیاز برای ایده‌اش را جمع‌آوری کند؛ مقاله «ساخت شرکت در اتاق» کلیک 534.

ایده موسس این استارت‌آپ سرویس آنلاین (وب و اپلیکیشن) است که اطلاعات جامعی درباره تمام مکان‌های فرهنگی، تفریحی، اداری و... شهر را ارائه می‌کند.

درباره این مقاله و زحمات بی‌شمار امید آهنگرانی موسس ایده، یکی از خواننده‌های کلیک برایمان نوشته متاسفانه هیچ ایده‌ای ندارم که کمکش کند، اما برایش آرزوی موفقیت می‌کنم.

خواننده 50 ساله دیگری که علاقه‌اش به فناوری و «کلیک» کم نشده با ما درددل کرده و راهنمایی خواسته تا بتواند در شهر قم کسب و کاری راه بیندازد.

کاش این خواننده منظورش را دقیق‌تر می‌گفت، ولی اگر منظورش این است که کسب و کاری اینترنتی راه بیندازد حتما به نیروی جوان و صرف هزینه نیاز خواهد داشت که با شرح حال شما توصیه می‌کنیم به فکر کاری باشید که در آن کمی تخصص دارید.

خواننده دیگری هم درباره ایده «اتاق» آهنگرانی نوشته اگر امید تلاشش را دو برابر کند، حتما موفق خواهد شد.

کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها