اعتیاد به تلفن هوشمند؛ واقعی، اما نادر

هوا را از من بگیر؛ گوشی‌ام را نه

از زندگی در دنیای واقعی لذت ببرید

ترک اعتیاد به دنیای مجازی

این روزها استفاده از اینترنت در میان کاربران بشدت در حال افزایش است و سازماندهی بسیاری از کارهای شخصی، اداری، روابط اجتماعی و ... به فضای مجازی محول شده است. متاسفانه گاهی همین فضای مجازی آن‌قدر کاربران را در خود غرق می‌کند که از زندگی در دنیای واقعی بازمی‌مانند و اطرافیان و زندگی واقعی خود را فراموش می‌کنند.
کد خبر: ۸۲۹۵۶۸
ترک اعتیاد به دنیای مجازی

اگر شما نیز جزو این کاربران هستید یا در اطراف خود چنین کاربرانی را می‌شناسید و دنبال راهکارهایی اساسی برای بازگرداندن آنها به دنیای واقعی هستید، پیش از هر چیز توجه داشته باشید

در صورتی می‌توانید در عملیات بسیار دشوار بازگشت به دنیای واقعی موفق باشید که واقعا بخواهید از زندگی خود لذت ببرید؛ زیرا دنیای مجازی آن‌قدر جذابیت‌های کاذبی را در خود جای داده است که دل کندن از آن برای هر کاربری آسان نیست.

شما می‌توانید با تغییراتی کوچک اما راهگشا از عادت‌های دیجیتال خود فاصله بگیرید و لذت زندگی در کنار اطرافیان در دنیای فیزیکی را به خود هدیه دهید.

این کارهای کوچک در سه بخش کلی آماده‌سازی محیط زندگی، انجام فعالیت‌های غیردیجیتال و کاهش اعتیاد الکترونیکی دسته‌بندی می‌شود که در ادامه هربخش را شرح می‌دهیم.

آماده‌سازی شرایط

اولین اقدام برای رهایی از دنیای مجازی و جذابیت‌های آن، جداسازی مرز بین دنیای واقعی و دنیای مجازی است. برای رسیدن به این هدف باید کارهای بسیار ساده‌ای را انجام دهید:

رایانه و دیگر دستگاه‌های دیجیتال خود را به اتاق مخصوص رایانه یا اتاق کار منتقل کنید. اتاق خواب، پذیرایی و دیگر اتاق‌های منزل باید عاری از هرگونه وسیله دیجیتال قابل ارتباط با دنیای مجازی باشد.

شارژر دستگاه‌های دیجیتال و هوشمندتان را نیز به اتاق رایانه منتقل کنید.

تا جایی که می‌توانید وسایل دیجیتال را از اتاق خواب خود دور کنید. وجود تلفن همراه، تبلت و حتی تلویزیون در اتاق خواب ضرورتی ندارد.

زنگ بیدارباش را آخر هفته‌ها قطع کنید. آخر هفته است و شما می‌توانید بیش از روزهای دیگر بخوابید.

پس چه دلیلی دارد مثل همیشه صبح زود بیدار شوید و زمان آزاد خود را به گشت‌و‌گذار در اینترنت اختصاص دهید؟ بیشتر بخوابید تا کم‌خوابی و خستگی روزهای گذشته را جبران کنید.

5 ـ از زمان‌سنج‌های آنلاین کمک بگیرید. بسیاری از کاربران می‌گویند فقط پنج دقیقه به فیسبوک می‌روم و بعد به کارهای دیگرم می‌رسم.

این پنج دقیقه گاهی برابر با 50 دقیقه یا حتی بیشتر می‌شود و گذر زمان را احساس نمی‌کنند. برای جلوگیری از بروز این شرایط، از ابزارهای آنلاین هشداردهنده گذشت زمان کمک بگیرید تا به‌عنوان مثال در بازه‌های زمانی 30 دقیقه‌ای به شما هشدار دهند تا کار با رایانه را به پایان برسانید.

فعالیت‌های غیردیجیتال

افرادی که از اینترنت و بخصوص شبکه‌های اجتماعی فاصله می‌گیرند، در همان ابتدای کار نمی‌توانند اوقات فراغت خود را پر کنند و همین عامل موجب می‌شود باز هم سراغ رایانه و دنیای مجازی بروند.

شما را با راهکارها و فعالیت‌هایی آشنا می‌کنیم که با برنامه‌ریزی برای انجام آنها نه تنها اوقات فراغت خود را پر می‌کنید، بلکه شادابی و نشاط نیز وجود شما را فرا می‌گیرد.

به حمام بروید! شاید فکر کنید حمام رفتن به‌جای استفاده از رایانه چندان جالب نباشد، اما باور کنید رفتن به حمام و آواز خواندن زیر دوش آنچنان لذتی به شما می‌دهد که تمام استرس‌هایتان را فراموش خواهید کرد.

به حمام بروید و از استراحت در آب گرم لذت ببرید. البته حواستان باشد به اندازه آب مصرف کنید و این مایع کمیاب را هدر ندهید.

با دوستانتان دور هم جمع شوید. برای دعوت دوستانتان از تماس تلفنی کمک بگیرید و باز هم سراغ دعوت از طریق فیسبوک یا پیام‌رسان‌های متنی نروید.

به دل طبیعت بزنید و در جنگل پیاده‌روی کنید. پیاده‌روی در طبیعت مهارت‌های حل مساله را تقویت کرده و آرامش مغز را به همراه دارد. توصیه می‌شود

تلفن همراهتان را برای شرایط اضطراری و ایمنی بیشتر در کوله‌پشتی خود به همراه داشته باشید، اما تا وقتی نیاز نشد از آن استفاده نکنید.

در فعالیت‌های گروهی، لیگ‌های ورزشی و ... عضو شوید.

5 ـ یک روز در قلعه تنهایی خودتان باشید. پیشنهاد می‌کنیم به دوستان، آشنایان و خانواده خود بگویید یک روز در هفته را به هیچ تلفنی پاسخ نمی‌دهید.

این روز را به خودتان اختصاص دهید و کارهایی را که از آنها لذت می‌برید، انجام دهید. به‌عنوان مثال یک غذای خوب درست کنید، کتاب مورد علاقه‌تان را بخوانید یا حتی یک کار هنری انجام دهید.

6 ـ در سال دست کم دو هفته را به تعطیلات و سفر اختصاص دهید.

اعتیاد الکترونیکی

اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و ابزارهای هوشمند را می‌توان اعتیادآور به‌شمار آورد. شاید این جمله طنز را که برخی می‌گویند «اینترنت خون من کم شده است» شنیده باشید.

این جمله طنز گاهی برای برخی افراد صدق می‌کند، زیرا به‌عنوان مثال هنگامی که پست‌های شما در فیسبوک لایک می‌شود همچون زمانی است که یک معتاد به مواد مخدر مورد نظر خود دست می‌یابد!

چنانچه بیش از 30 ساعت از وقت خود را در طول هفته به وبگردی اختصاص می‌دهید (در این بخش منظور وبگردی بی‌هدف است) شما نیز به یک مشاور اعتیاد نیاز دارید! تحقیقات نشان داده است

افرادی که بیش از 30 ساعت در هفته از اینترنت برای تعاملات اجتماعی خود کمک می‌گیرند، با قطع دسترسی به اینترنت از احتمال خودکشی بیشتری برخوردارند.

برای کاهش اعتیاد الکترونیکی نیز راهکارهایی ارائه شده است:

یک شب در هفته به تماس‌های کاری خود پاسخ ندهید.

کمپین ترک اعتیاد الکترونیکی با اعضای خانواده تشکیل دهید. بهتر است در پیوستن به این کمپین کسی را مجبور نکنید.

شما می‌توانید با اعضای خانواده خود بخصوص فرزندانتان به تفریح بروید و در مقصد از آنها بخواهید تلفن‌های همراه خود را تا بازگشت به منزل کنار بگذارند.

مکانی بدون پوشش شبکه تلفن همراه را برای اوقات فراغت انتخاب کنید. خوشبختانه یا متاسفانه اپراتورهای تلفن همراه پوشش جغرافیایی بسیار وسیعی دارند و این پوشش‌دهی هر روز نیز بیشتر می‌شود.

با وجود این باز هم می‌توانید مکان‌هایی را کنار ساحل، جنگل یا کوهستان پیدا کنید که تلفن همراه هیچ‌گونه آنتن‌دهی ندارد.

از این مکان‌ها برای گذراندن اوقات فراغت خود کمک بگیرید تا فناوری ساخت بشر به‌هیچ وجه نتواند مزاحم شما شود.

ایمیل‌های کاری در زمان تعطیلی شرکت را فراموش کنید. یکی از امکاناتی که سرویس‌های ایمیل در اختیار شما قرار می‌دهند، ارسال پاسخ خودکار است.

بیشتر کاربران از این قابلیت زمانی استفاده می‌کنند که بخواهند به مسافرت بروند. توصیه می‌کنیم هرگاه از محل کار خود خارج می‌شوید، این قابلیت را فعال کنید. به ‌این‌ترتیب هر ایمیلی پس از زمان کاری برای شما ارسال شود.

پاسخی خودکار مبنی بر اتمام زمان کاری و پاسخگویی در اولین ساعت روز کاری بعد را دریافت خواهد کرد.

همچنین توصیه می‌کنیم یک یا دو شب در هفته را به بررسی ایمیل‌های شخصی خود اختصاص دهید. مطمئنا ایمیل‌های شخصی از درجه اهمیت بسیاری برخوردار نبوده و می‌توانید پس از کمی وقفه به آنها پاسخ دهید.

امیر عصاری - کلیک (ضمیمه یکشنبه - روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها