آموزش یکی از مهم‌ترین حوزه‌هایی است که فناوری، ارتباط آن را متحول ساخته است. در این میان، بحث آموزش مجازی از طریق ارتباط اینترنتی به یکی از پرطرفدارترین شیوه‌های آموزشی در چند سال اخیر تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۲۹۴۹۸
تخته سیاه مجازی

آموزش از راه دور و از طریق اینترنت مزایای زیادی نسبت به شیوه سنتی دارد. در این رویکرد نوین نیازی به حضور در کلاس در یک ساعت مقرر نیست و هر فرد می‌تواند زمان یادگیری خود را براساس برنامه زمانی مناسب برای خود تنظیم کند.

همچنین بسیاری از این دوره‌ها رایگان است و حتی در برخی موارد، امکان ارتباط با استاد و همکلاسی‌ها وجود دارد.

تاکنون پروژه‌های زیادی برای آموزش آنلاین در جهان اجرا شده است. پایگاه «کورسرا»(Coursera) یکی از معروف‌ترین مراکز ارائه‌کننده چنین آموزش‌هایی است.

کورسرا

کورسرا یکی از بزرگ‌ترین پایگاه‌های ارائه‌کننده دوره‌های آموزشی آنلاین در دنیاست.

این وبسایت که حدود سه سال پیش آغاز به کار کرد، تاکنون توانسته با همکاری برترین دانشگاه‌های دنیا دوره‌های آموزشی در رشته‌های علوم پایه، ریاضی، کسب و کار، علوم رایانه، علوم انسانی، زیست‌شناسی، مهندسی و ده‌ها رشته دیگر را در اختیار عموم قرار دهد.

دوره‌های آموزشی کورسرا معمولا بین چهار تا ده هفته طول می‌کشد. محتوای آموزشی کورسرا در قالب فیلم‌های کوتاه آموزشی (هر هفته به مدت یک تا دو ساعت) که در آن یک استاد تدریس می‌کند، ارائه می‌شود.

البته به منظور افزایش یادگیری دانشجویان، آزمون‌ها و تمرین‌های هفتگی نیز ارائه می‌شود. حتی در برخی رشته‌ها، دانشجو باید در آزمون نهایی شرکت کرده یا پروژه‌ای را ارائه کند.

در این فیلم‌های آموزشی معمولا استادان باتجربه شاغل در یکی از دانشگاه‌های برتر دنیا تدریس می‌کند.

با این‌که همه دروس به زبان انگلیسی ارائه می‌شود، اما در برخی دوره‌ها، زیرنویس‌هایی نیز برای دانشجویان کشورهای غیرانگلیسی‌زبان وجود دارد. برای یافتن عنوان دوره‌های کورسرا می‌توانید به نشانی goo.gl/hHWTwS مراجعه کنید.

همفکری با دیگر دانشجویان

شاید همه ما تجربه همفکری با دوستان همکلاسی خود را در مدرسه یا دانشگاه داشته باشیم. بی‌تردید در مواقعی که به معلم یا استاد دسترسی وجود ندارد، این همفکری می‌تواند

به درک بهتر مطالب آموزشی یا یافتن راه‌حل‌هایی جدید برای مسائل و تکالیف موجود کمک کند. پایگاه کورسرا نیز برای تسهیل این ارتباط تمهیداتی را در نظر گرفته است.

در وبسایت کورسرا یک بخش به نام «تالار گفتمان»(forum) وجود دارد که دانشجویان می‌توانند با حضور در آن با دیگر دانشجویانی که دوره مشابهی را می‌گذرانند.

در ارتباط بوده و در مورد مطالب آموخته شده به بحث بپردازند یا رفع اشکال کنند؛ البته این تالار گفتمان به گونه‌ای است که امکان رد و بدل کردن پاسخ تکالیف دوره‌ها وجود ندارد.

زیرا سامانه آن طوری طراحی شده که به‌صورت خودکار پاسخ‌های مربوط به تکالیف دوره‌ها را تشخیص داده و جلوی انتشار آن را می‌گیرد.

مدرک پایان دوره

پرسشی که شاید برای شما هم ایجاد شده، این است که «آیا با شرکت در این دوره‌ها می‌توان مدرک معتبر دریافت کرد؟» شاید پاسخ به این پرسش را بتوان در شعار کورسرا یعنی «تحصیل برای همه» جست.

بی‌تردید برخی از افراد فقط برای یادگیری و برخی دیگر نیز برای دریافت مدرکی معتبر در دوره‌های آموزشی شرکت می‌کنند.

به‌طور کلی در دوره‌های آموزشی آنلاین، مدارک مختلفی ارائه می‌شود. برخی از این وبسایت‌ها فقط مدرکی دال بر اتمام دوره را به کاربر می‌دهند و برخی دیگر نیز مدرکی معتبرتر را عرضه می‌کنند که می‌توان از آن در رزومه شغلی نام برد.

برای این‌که بدانید دوره مورد نظر شما، مدرک معتبر ارائه می‌کند یا خیر، می‌توانید به توضیحات درج شده در صفحه اصلی آن دوره مراجعه کنید.

برای دریافت مدرک معتبر قابل استناد و ارائه به مراکز مختلف فرد باید آزمون نهایی مربوط به آن دوره را به اتمام برساند.

حال پرسش اینجاست که کورسرا از کجا می‌تواند درستی فرآیند امتحان نهایی و این‌موضوع مهم را که خود فرد متقاضی (و نه فردی دیگر) به پرسش‌های امتحانی پاسخ داده، تعیین کند؟

خوشبختانه فناوری ویژه‌ای امکان تشخیص دقیق هویت فرد را برای کورسرا فراهم می‌کند.

تعیین هویت دانشجو

فناوری «رهگیری امضا»(Signature Track) فقط برای کسانی به کار می‌رود که درخواست مدرک معتبر برای ارائه به کارفرما را دارند.

رهگیری امضا بر این اصل استوار است که هر انسان از یک الگوی خاص برای تایپ کردن برخوردار است. این فناوری از کاربر می‌خواهد وبکم خود را روشن بگذارد و عبارتی ویژه را تایپ کند.

این سیستم سپس به‌صورت مستمر تصاویر دریافتی از وبکم کاربر و تکرار الگوی تایپ شده را بررسی می‌کند تا اطمینان حاصل شود کاربر در آزمون شرکت کرده است.

البته دریافت این نوع مدرک که برای اشتغال ارزشمند است، بین 30 تا صد دلار هزینه خواهد داشت. همچنین کورسرا امکان مساعدت مالی را برای دانشجویانی که وضع اقتصادی خوبی ندارند فراهم کرده است.

معرفی به مراکز اشتغال

یکی دیگر از خدماتی که کورسرا ارائه می‌کند این است که می‌تواند به‌عنوان رابطی بین دانش‌پذیران و مراکز اشتغال عمل کند.

در واقع در صورت درخواست دانش‌پذیر، کورسرا اطلاعات مربوط به او را در اختیار کارفرمایانی که به دنبال نیروی انسانی با مهارت‌هایی خاص هستند، قرار می‌دهد.

در واقع کورسرا در اینجا به‌عنوان حلقه بین آموزش و اشتغال عمل کرده و زمینه کاربرد عملی آموخته‌هایش را فراهم می‌کند.

صالح سپهری‌فر - کلیک(ضمیمه یکشنبه- روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها