بلوغ جشنواره بازی‌های رایانه‌ای در 5 سالگی

پنجمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران در حالی عصر فردا در برج میلاد شاهد برگزاری اختتامیه خود خواهد بود که مسئولان این جشنواره از بلوغ صنعت بازی‌سازی ایرانی و تلاش برای بین‌المللی شدن آن خبر می‌دهند.
کد خبر: ۸۲۹۱۱۷
بلوغ جشنواره بازی‌های رایانه‌ای در 5 سالگی

به گزارش جام‌جم، مسئولان بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ادعا می‌کنند صنعت بازی‌سازی در ایران دوران کودکی خود را پشت سر گذاشته و وارد دوران بلوغ شده است.

این موضوع در نشست خبری پنجمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای اعلام شد که روز گذشته با حضور اصحاب رسانه در محل ملی بنیاد بازی‌های رایانه‌ای برگزار شد.

متین ایزدی، دبیر این جشنواره با اشاره به این‌که شعار امسال پنجمین جشنواره بازی‌های «بلوغ» صنعت‌بازی‌سازی انتخاب شده است، در توضیح علت انتخاب این شعار گفت: «این اعتقاد وجود دارد که صنعت بازی‌سازی دیگر کودک نیست و به بلوغ خود نزدیک می‌شود. شکوفایی بازار بازی‌های موبایلی در سال گذشته یکی از عواملی است که سبب شده ما اکنون چنین ادعایی داشته باشیم.»

به گفته ایزدی و حسن کریمی‌قدوسی، مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، این بنیاد در طول 1.5سال گذشته به طور مستقیم از بازی‌سازان حمایت مالی نکرده است، اما حدود صد اثر به مرحله نهایی جشنواره امسال راه پیدا کرد که این خود نشان‌دهنده استقلال نسبی این بخش و از عواملی است که در خصوص بلوغ صنعت بازی‌سازی می‌توان برشمرد.

راه بازار از جشنواره می‌گذرد

با این همه، یکی از مهم‌ترین انتقاد‌ها به جشنواره بازی‌های رایانه‌ای رابطه کمرنگ آن با بازار بازی‌های رایانه‌ای است که به گفته کارشناسان، بازی‌های رایانه‌ای به تسخیر بازی‌های خارجی در آمده است.

مسئولان بنیاد بازی‌های رایانه‌ای با پذیرش این انتقاد، از تلاش‌ها برای رفع این نقص خبر می‌دهند.

ایزدی، دبیر جشنواره بازی‌های رایانه‌ای در این این باره از سه اقدام صورت گرفته سخن می‌گوید: نخست این‌که با تمام‌ مارکت‌ها و بازارهای داخلی که امکان عرضه بازی رایانه‌ای دارند، تفاهم‌نامه امضا کردیم تا عرضه بازی‌های منتخب جشنواره را در دستور کار خود قرار دهند. همچنین از تمام مجاری‌ ممکن برای معرفی و تبلیغ این بازی‌ها سود خواهیم جست. دیگر آن‌که تدبیری اندیشیده شده تا جوایز جشنواره به نحوی در بازاریابی اثر، موثر باشد. به گفته دبیر این جشنواره، بنیاد بازی‌های رایانه‌ای زمینه حضور بازی‌های برگزیده جشنواره را در نمایشگاه‌های خارجی فراهم می‌آورد. علاوه بر این جایزه نقدی هفت میلیون تومانی، بسته‌های طلایی، نقره‌ای و برنزی‌ای تعریف شده که در اختیار برگزیدگان قرار می‌گیرد تا بر اساس آن به تبلیغات شهری و رسانه‌ای بازی‌های خود بپردازد.

در آرزوی بین‌المللی شدن

اما شاید یکی از تفاوت‌های جشنواره امسال با جشنواره گذشته، حضور داوران خارجی برای بررسی آثار رسیده به جشنواره باشد.

ایزدی با اشاره به این‌که امسال برای نخستین بار از داوران بین‌المللی دعوت کردیم تا بازی‌ها را مورد قضاوت قرار دهند، عنوان کرد: ۱۳ داور ایرانی و ۱۲ داور خارجی، بازی‌های برگزیده را انتخاب کردند. به گفته او، انتخاب داوران خارجی افزون بر کاهش شائبه‌های مختلف در مورد نظر داوران، راه بین‌المللی شدن این جشنواره را هموار می‌سازد.

اهدای جایزه به بازی برگزیده مخاطبان

به گفته دبیر پنجمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای، ۱۴۹ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که شامل ۱۲۹ بازی و ۲۰ بازی‌نامه بود. ایزدی با بیان این‌که ۹۳ اثر به داوری نهایی رسید، عنوان کرد: این بازی‌ها در هشت ژانر دسته‌بندی شده است؛ ۱۵ بازی در سبک اکشن، شش بازی در اکشن ماجرایی، دو اثر در سبک سکوبازی، ۱۰ بازی ورزشی، ۴۸ بازی ساده یا کژوال و شش بازی در ژانر استراتژیک. جوایز جشنواره‌ امسال در سه حوزه دستاورد، ژانر و بازی سال اهدا خواهد شد و قرار است به بازی برگزیده از نگاه مخاطبان نیز جایزه‌ای اهدا شود.

به گفته مسئولان جشنواره بازی‌های رایانه‌ای، تاکنون ۲۵ هزار پیامک برای انتخاب بازی برگزیده از نگاه مخاطبان به سامانه مربوط ارسال شده است.

سهم یک درصدی بازی‌سازان ایرانی

سهم بازار ایران از بازار 81 میلیارد دلاری بازی‌های رایانه‌ای در دنیا حدود 123 میلیون دلار است. این آمار را حسن کریمی‌قدوسی، مدیرعامل بنیاد بازی‌های رایانه‌ای، آن هم به نقل از سایت هلندی نیوزو نقل می‌کند.

به گفته او، این آمار نشان می‌دهد ایران در بازار بازی‌های خارجی رتبه 49 را در میان کشورهای جهان به خود اختصاص داده و در منطقه هم پس از عربستان و ترکیه جایگاه سوم را در اختیار دارد. اما بازی‌سازان ایرانی چه سهمی از بازار 123 میلیونی بازی‌های رایانه‌ای در اختیار دارند؟ به گفته کریمی‌قدوسی ،کمتر از یک درصد این رقم به بازی‌سازان ایرانی تعلق دارد.

کریمی‌قدوسی از تلاش‌ها برای سهم بازی‌سازان ایرانی از این بازار خبر می‌دهد. به گفته او، تدوین برنامه‌های پنج ساله اقتصادی بنیاد ملی بازی‌ها در این راستا صورت می‌گیرد تا حمایت‌های لازم مشخص شود.

او از استقلال مالی بازی‌سازان ایرانی در یک سال گذشته می‌گوید و عنوان می‌کند:«تلاش کردیم زیرساخت‌های لازم برای فعالیت‌های بازی‌سازان ایرانی را فراهم کنیم. راه‌اندازی آزمایشگاه بازی‌های موبایلی در بنیاد برای آزمایش بازی روی گوشی‌ها و تبلت‌های مختلف از جمله این اقدامات است. همچنین با تعامل با پلیس فتا و کمیته تعیین مصادیق مجرمانه، تلاش داریم از انتشار غیرقانونی و کپی بازی‌های ایرانی جلوگیری کنیم.»

کمیل انتظاری - گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها