معرفی برگزیدگان جشنواره بازی‌های رایانه‌ای

«شمشیر تاریکی آخرین جنگاور» بهترین بازی سال شد

شما این مطلب را زمانی می‌خوانید که اختتامیه پنجمین جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران برگزار شده و انتظار دارید اطلاعات کاملی به شما ارائه کنیم، اما این مطلب در حالی نوشته شده که اختتامیه هنوز برگزار نشده است.
کد خبر: ۸۳۱۰۵۴
جشنواره در ایران و مشکلات آن

با این حال به مواردی اشاره می‌کنیم که هم در سطح جشنواره بازی‌های رایانه‌ای و هم در سطح کل جشنواره‌های کشور ازجمله فیلم فجر، ایرادهایی اساسی به شمار می‌رود که هر سال نیز تکرار می‌شود.

هر جشنواره سالانه‌ای به یک تاریخ دقیق نیاز دارد تا فرستندگان آثار با توجه به آن فرصت خود را زمان‌بندی کنند.

مراسم اختتامیه سال گذشته با حرف و حدیث‌های فراوان درباره برگزار نشدن نمایشگاه آن‌قدر طولانی شد که سرانجام 21 مهر برگزار شد و امسال عموم بازی‌سازان خود را برای چنین مقطعی آماده کرده بودند که ناگهان اعلام شد مهلت ارسال آثار تا آخر خرداد است.

هر چند این تاریخ تا نیمه تیر تمدید شد، ولی بیایید یک بار برای همیشه از شر این قضیه تمدید تاریخ خلاص شده و برنامه‌ زمان‌بندی منظم و ثابتی برای سال داشته باشیم.

معضل دیگر که حتی دامن جشنواره فیلم فجر را گرفته، شرکت دادن آثاری است که متاسفانه هنوز در بازار منتشر نشده‌اند. کافی است به تمام جشنواره‌های مطرح دنیا نگاه کنیم تا متوجه شویم این جشنواره‌ها برای فیلم‌ها یا بازی‌هایی برگزار می‌شوند که در یک سال گذشته منتشر شده‌اند

و سپس به داوری آنها می‌نشینند؛ نه آنهایی که قرار است سال آینده منتشر شوند، تازه اگر واقعا منتشر شوند! چه تعداد از بازی‌هایی که سال‌های گذشته موفق به دریافت جوایز گوناگون در بخش‌های مختلف شده‌اند، اینک در بازار بسادگی در دسترس مردم قرار دارند؟

البته خوشبختانه به نظر می‌رسد این رویکرد امسال رو به بهبود بوده و بیشتر بازی‌هایی که در جشنواره شرکت کرده‌اند، در طول یک سال گذشته منتشر شده بودند.

در آخر هم باید به جوایز مشخص سالانه اشاره کنیم. وقتی از حمایت بنیاد حرف می‌زنیم منظور فقط حمایت مادی نیست بلکه بیشتر جریان‌سازی و بسترسازی مدنظر است.

جوایز جشنواره جدا از ارزش مالی و معنوی باعث می‌شود تیم‌های سازنده بر مبنای آنها سیاستگذاری کرده و در کشور جریان‌سازی رخ می‌دهد، مانند آنچه در اولین جشنواره رسمی بازی‌های مستقل برگزاری رویداد پیکسل آرت به جریان‌سازی هنری مفیدی در جامعه بازی‌سازان و هنرمندان این صنعت منجر شد.

مثلا اگر جایزه‌ای برای بهترین سینماتیک بازی یا طراحی مرحله وجود داشته باشد، تعدادی از تیم‌ها خود را برای دریافت این جوایز در سال آینده آماده کرده و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند، به ‌این‌ ترتیب به مرور کیفیت کارها در کشور بالاتر می‌رود.

مساله این نیست چه جایزه‌ای باشد یا نباشد، ولی هنگام افزودن یا حذف جوایز، خوب است به تاثیری که قرار است طی یک سال آینده روی صنعت بازیسازی کشور گذاشته شود، خوب فکر کنیم.

مجید رحمانی - کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها