اگر گمان می‌کنید دارو در ایران، دارای یک نرخ و قیمت یکسان است و همه داروخانه‌ها فهرست واحد و مشترکی برای عرضه و ارائه دارو دارند، کاملا در اشتباه هستید. مثلا همین چند روز پیش که برای خرید دارو به چند داروخانه سر زدم، متوجه شدم دارو نیز مثل همه مواد یا خدمات در ایران قیمت‌های متفاوتی دارد و داروخانه‌ها دارای فهرست‌های متفاوتی برای ارائه دارو با دفترچه بیمه هستند.
کد خبر: ۸۲۹۰۸۵

مشکل زمانی به شکل حادتر خودش را نشان داد که در یک داروخانه هزینه داروی نسخه‌ای با دفترچه تامین اجتماعی 19 هزار تومان اعلام شد که البته یک قلم از داروها نیز موجود نبود، اما در داروخانه‌ای دیگر همان نسخه به مبلغ 4500 تومان به اصطلاح پیچیده شد!

ارائه دارو با دو قیمت کاملا متفاوت در شرایطی که گفته می‌شود داروها دارای نرخ یکسان هستند، سوال‌برانگیز است. به همین دلیل وقتی مجددا به داروخانه‌ای که هزینه داروها را 19 هزار تومان اعلام کرده بود و تازه یک قلم از داروهایش هم موجود نبود، مراجعه کردم و علت تفاوت قیمت را پرسیدم، بصراحت گفته شد در لیست داروخانه ما فلان دارویی که در نسخه شما تجویز شده جزو تعهدات بیمه‌ای نیست.

حال این پرسش مطرح است که آیا هر داروخانه فهرست مخصوصی برای داروهای بیمه‌ای دارد؟ آیا داروخانه‌ها می‌توانند با هر قیمتی که مایل باشند داروها را به فروش برسانند و اصلا آیا نظارتی بر فعالیت داروخانه‌ها وجود دارد؟

چندی پیش هم در اخبار داشتیم که برخی داروخانه‌ها، تخلفاتی انجام می‌دهند که دیگر داد مسئولان دادستانی را هم درآورده است.

فروش داروهای قاچاق یا فروش داروهای تقلبی و تاریخ مصرف گذشته، فقط گوشه‌ای از تخلفات این داروخانه‌هاست، با توجه به این‌که دارو به عنوان محصولی حساس و استراتژیک، نقش مهمی در سلامت مردم دارد، به نظر می‌رسد باید نظارت‌ها در حوزه‌های مالی بازار دارو و نظارت بر کیفیت داروهای عرضه شده از سوی داروخانه‌ها، ارتقا یابد.

سید مهدی یکه‌سادات

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها