با وجود اعلام وضعیت فوق‌العاده در شهر فرگوسن، اعتراض سیاهان به تبعیض نژادی ادامه دارد

خروش دوباره سیاهان در آمریکا

جنبش مدنی سیاهان روی پرده سینما

در حالی که قتل شهروندان سیاهپوست به دست تعدادی از ماموران پلیس آمریکا در یک سال اخیر باعث اعتراضات و تظاهرات گسترده‌ای در شهرهای مختلف آمریکا شده است و همین هفته مراسم سالگرد آن در شهر فرگوسن ایالت میسوری برگزار شد، صنعت سینما هم روی پرده سینما به بحث درباره تبعیض نژادی و نژادپرستی می‌پردازد.
کد خبر: ۸۲۵۲۸۰
جنبش مدنی سیاهان روی پرده سینما

با انتشال نوول جدید هارپرلی که دنباله‌ای بر کتاب مشهور او «کشتن مرغ مقلد» است، صنعت سینما هم قصد دارد قسمت تازه‌ای از این فیلم کلاسیک را تولید کند. تماشاگران و منتقدان سینمایی بر این باورند که نسخه سینمایی درام ضدتبعیض نژادی کشتن مرغ مقلد اقتباسی نادر و خاص از کتاب محبوب هارپرلی است. منتقدان می‌گویند نسخه سینمایی این فیلم که سال 1962 روی پرده سینماها رفت، توجه عموم مردم آمریکا و جهان را به موضوعی حساس و مهم جلب کرد که کشور آمریکا سخت درگیر آن است.

در دهه 60 میلادی بحث نژادی یکی از مهم‌ترین مسائل روز جامعه آمریکا بود. با توجه به اتفاقات تلخ اخیر آمریکا، به نظر می‌رسد این موضوع و حساسیت‌های مربوط به آن هنوز هم از موضوعات داغ و اساسی جامعه آمریکاست. در حالی که این گره کور هنوز باز نشده. کمپانی یونیورسال هم به دنبال تولید قسمت تازه‌ای از فیلم کلاسیک و پرسروصدای کشتن مرغ مقلد است.

از چند هفته قبل که هارپرلی و ناشر او خبر انتشار دومین کتاب وی به نام Go set A watch man را اعلام کردند تحلیل‌ها حکایت از آن می‌کرد که این کتاب خیلی سریع به یک فیلم سینمایی تبدیل خواهد شد.

دنیای سینما برای فیلمنامه‌های خود همیشه به دنبال سوژه‌های تازه بوده و آثار ادبی مثل گنجینه‌ای است که می‌توان از آن بهره گرفت. برای هنرمندان صنعت سینما که قبل از این اقتباس موفقیت‌آمیز و تحسین‌شده‌ای از کتاب کشتن مرغ مقلد داشته است تولید نسخه سینمایی جلد دوم این کتاب مثل یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر به نظر می‌رسد. این در حالی است که نسبت دنباله‌سازی محصولات سینمایی هم یکی از سنت‌های پایدار دنیای سینماست و هر روز خبر تولید قسمت‌های جدید فیلم‌های موفق و پرطرفدار از این سو و آن سو شنیده می‌شود. هم منتقدان ادبی و هم منتقدان سینمایی روی این نکته متفق‌القول هستند که شانس تولید قسمت دوم یکی از شاهکارهای کلاسیک سینما (حتی نیم‌قرن پس از ساخت نسخه اصلی) یکی از آن شانس‌های نادر است. با این حال بحث تولید قسمت دوم کشتن مرغ مقلد در حالی است که هارپرلی 88 ساله هنوز در این رابطه موضعگیری نکرده و معلوم نیست او موافقت خود را برای انجام این کار اعلام خواهد کرد یا نه؟ منابع نزدیک به نویسنده عقیده دارند او با انجام این کار موافقت خواهد کرد.

به گفته آنها، این نویسنده مولف مایل است صدای سیاهپوستان (و درخواست‌های مدنی آنها) در سطح بسیار وسیع‌تری شنیده شود و یک فیلم سینمایی توانایی انجام چنین کاری را دارد.

اشتیاق صنعت سینما برای برگردان تصویری داستان‌ هارپرلی از این منظر قابل توجیه است که تماشاگران سینما هم در داخل و هم در خارج از آمریکا می‌خواهند حرف‌های تازه‌ای درباره مبارزات سیاهپوستان برای کسب حقوق اجتماعی بشنوند. داستان تازه هارپرلی هم در همین ارتباط است. او در گفت‌و‌گویی اعلام کرد شخصیت اصلی کتاب او ماجراهای اسکات، دختر نوجوان جلد اول را دنبال می‌کند، در داستان جلد دوم کتاب، اسکات تبدیل به جوانی شده که درگیر مسائل و مشکلات مردم شهری می‌شود که در آن زندگی می‌کند.

نسخه سینمایی کشتن مرغ مقلد، گریگوری پک را در نقش یک وکیل دعاوی عدالت‌طلب به نام آتیکاس فینچ داشت. پک برای بازی در این نقش اسکار بهترین بازیگر مرد سال را گرفت.

رابرت دووال جوان هم در اولین نقش سینمایی خود در نقش بو رادلی ظاهر شد. مری بدهام 10 ساله برای بازی در نقش اسکات نامزد دریافت جایزه اسکار شد. در داستان فیلم، او دختر گریگوری پک است که همراه پدرش به دفاع از کارگر سیاهپوستی می‌پردازد که به اشتباه متهم به ارتکاب عملی غیرقانونی شده است.

در داستان جلد دوم کتاب، او پس از سال‌ها دوری از زادگاهش در آلاباما دوباره به آنجا برمی‌گردد. شهر او سال‌ها قبل محل تولد و خیزش جنبش مدنی برای برابری سیاهان و سفیدپوستان بوده است. اسکات خاطرات گذشته‌اش را به یاد می‌آورد و همچنان به مبارزه برای عدالت ادامه می‌دهد.

سازندگان Go set A watchman می‌گویند داستان فیلم آنها ارجاعاتی به حوادث یک سال اخیر امریکا و خیزش تازه سیاهان هم خواهد داشت. به گفته آنها، این درام اجتماعی در دنباله موفقیت مالی و انتقادی فیلم‌هایی مثل «12 سال بردگی» «سلما» و «پیشخدمت» ساخته می‌شود. این فیلم‌ها از جنبه‌ها و منظرهای متفاوت تبعیض نژادی پنهان و آشکار را در آمریکا به تصویر کشیده‌اند.

منتقدان سینمایی و فعالان اجتماعی بر این باورند که تولید این‌گونه محصولات سینمایی به جنبش مدنی سیاهان آمریکا کمک کرده و صدای اعتراض آنها را در سطح بلندتر و وسیع‌تری پخش می‌کند.

نسخه سینمایی کشتن مرغ مقلد سال 1962 موفق به فروشی 13 میلیون دلاری در آمریکا شد. این رقم با توجه به میزان رشد تورم، حدود 103 میلیون دلار امروز است. تهیه‌کنندگان فیلم در آن زمان اعلام کردند فروش فیلم در جدول گیشه نمایش ده برابر رقم هزینه‌های تولید آن بوده است. آنها استقبال بالای تماشاگران از فیلم را نشانه‌ای از همدردی و همراهی آنها با قشر سیاهپوست ارزیابی کردند.

هورتون فوت که جایزه اسکار بهترین فیلمنامه اقتباسی را برای فیلم گرفت، در مصاحبه‌ای اعلام کرد سیاهان برای بیان مشکلات و دردهای خود چاره‌ای جز این ندارند که به سراغ رسانه‌هایی مثل سینما و تلویزیون بروند. اتفاقات اخیر نشان می‌دهد آنها هنوز هم به این رسانه‌ها نیاز دارند تا به بیان حرف‌ها و دردهای خود بپردازند.

اپرا نقش اسکات را می‌خواهد

اپرا وینفری، مجری سرشناس تلویزیون که کتاب و فیلم کشتن مرغ مقلد را بسیار دوست دارد، می‌گوید هیچ خبری خوشحال‌کننده‌تر از تولید قسمت دوم فیلم سینمایی آن نیست. او برای سرمایه‌گذاری روی قسمت دوم فیلم اعلام آمادگی کرده است و حتی شاید یکی از نقش‌های آن را هم بازی کند.وینفری که اخیرا در مصاحبه‌ای گفت خیلی دوست داشت نامش اسکات باشد، با حسرت به این نکته اشاره می‌کند که خیلی دوست داشت نقش اسکات را روی پرده سینما به عهده بگیرد.

مترجم: کیکاووس زیاری

منبع: امپایر آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها