با وجود اعلام وضعیت فوق‌العاده در شهر فرگوسن، اعتراض سیاهان به تبعیض نژادی ادامه دارد

خروش دوباره سیاهان در آمریکا

«آنچه پس از کشته شدن مایکل براون در جامعه آمریکا رخ داد، واقعا باعث بیداری غول خفته تبعیض در این کشور شد».
کد خبر: ۸۲۵۰۸۲

این سخنان آلیسا وارن، رئیس کمیسیون حقوق‌بشر ایالت میسوری آمریکاست که در واکنش به دور تازه اعتراضات در سالگرد قتل مایکل براون سیاهپوست بیان شده است. گذشت یک سال از این حادثه نشان می‌دهد نه مردم حقیقت تبعیض نژادی در این جامعه را فراموش کرده‌اند و نه پلیس از روش‌های خشونت‌آمیز برای سرکوب معترضان دست‌کشیده است.

ادامه ناآرامی‌ها

به گزارش روزنامه گاردین، نیروهای پلیس دوشنبه شب و برای دومین شب متوالی با معترضان در شهر فرگوسن درگیر شده و تعدادی از آنها را دستگیر کردند.

این در حالی است که مقامات پلیس صبح دوشنبه و با شدت گرفتن درگیری‌ها، در این شهر حالت فوق‌العاده اعلام کرده بودند. یکشنبه شب و در اولین سالگرد قتل براون، صدها نفر از ساکنان این شهر در محل کشته شدن مایکل براون حاضر شده و نسبت به ادامه تبعیض نژادی اعتراض کردند. در جریان این تظاهرات، درست هنگامی که آندر اندرسون فرمانده موقت پلیس این شهر در مصاحبه با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان می‌گفت «پلیس در تلاش است با تظاهرکنندگان با حداکثر ملایمت و صبر رفتار کند»، صدای نزدیک به 20 شلیک شنیده شد که این امر، حیرت وی را به همراه داشت. به گزارش روزنامه گاردین در جریان اعتراضات یکشنبه شب 144 معترض دستگیر شدند.

وقوع همین اتفاقات باعث اعلام وضع فوق‌العاده از سوی نیروهای پلیس شد. اما از بعدازظهر دوشنبه معترضان با نادیده گرفتن این دستور، بار دیگر در خیابان‌ها حاضر شدند. معترضان با راهپیمایی از مقابل کلیسای جامع این شهر با حمل پلاکارد و سر دادن شعارهایی همچون «اینجا هنوز نژادپرستی زنده است» خواستار اقدام دستگاه قضایی آمریکا در این ارتباط شدند. با گذشت چند ساعت معترضان چند خیابان را بسته و به مدت چهار دقیقه در کف خیابان دراز کشیدند. پلیس برای متفرق کردن آنها از گاز فلفل و اشک‌آور استفاده و 54 معترض را دستگیر کرد. برخی از تصاویر نیز نشان می‌داد معترضان به سمت نیروهای پلیس سنگ و بطری‌های آب پرتاب کردند.

تیراندازی به سمت دوست مایکل براون

یکی از اتفاقات مهم در دور تازه اعتراضات، شلیک نیروهای پلیس به یک جوان سیاهپوست بود.به گزارش منابع خبری، تایرون هریس جوان سیاهپوست و دوست صمیمی مایکل براون هدف تیراندازی پلیس قرار گرفت. جان بلمار فرمانده پلیس سنت لوئیس در مورد علت تیراندازی پلیس به سمت این جوان 18ساله اعلام کرد، وی به‌خاطر تیراندازی به سوی مأموران مخفی پلیس آمریکا، تعقیب و هدف گلوله پلیس قرار گرفته است. در مقابل، پدر این جوان با بیان این‌که پسر وی با مایکل براون رابطه‌ای بسیار نزدیک داشت، افزود: احتمال می‌دهیم، چیزهای بیشتری وجود دارد که توسط پلیس هنوز گفته نشده است.

طرح اتهام علیه 2 خبرنگار

روزنامه ایندیپندنت در گزارشی اعلام کرد، وسلی لوری، گزارشگر روزنامه واشنگتن‌پست و ریان ریلی، گزارشگر روزنامه هافینگتون‌پست توسط دادستان ناحیه سنت لوئیس به اتهام تجاوز از حیطه وظایف‌شان و مداخله در کار ماموران پلیس، هنگام پوشش‌دهی اعتراضات سال گذشته متهم شدند.

در همین رابطه هر دو رسانه خبری در بیانیه‌هایی از گزارشگران خود که هنگام تهیه گزارش در فرگوسن در ایالت میسوری بازداشت شدند، حمایت کردند.

با گذشت یک سال پس از بازداشت اولیه‌شان، چند روز پیش احضاریه‌ای توسط دادگاه مبنی بر حضور گزارشگر واشنگتن‌پست در دادگاه صادر شد. مارتین بارون سردبیر اجرایی واشنگتن‌پست در بیانیه‌ای در دفاع از گزارشگر خود گفت: متهم شدن یک گزارشگر حین انجام وظایفش به اتهام حریم‌شکنی و مداخله در کار مامور پلیس، بسیار زننده و بازداشت وی به منزله سوء‌استفاده از اختیارات پلیس است.

در بیانیه هافینگتون‌پست در دفاع از گزارشگر خود نیز بر حمایت کامل این روزنامه از او به منظور رد اتهامات مطرح شده بر ضد وی تاکید شده است. در این بیانیه تصریح شده، پلیس محلی در حمله به آن دو گزارشگر درجریان بازداشت‌های خشونت‌بار معترضان، مرتکب جرم شده است.

مشکلات همچنان برجاست

شبکه خبری فرانس 24 گزارشی منتشر و اعلام کرد، اوضاع فرگوسن با گذشت یک سال از این حادثه چندان تغییر نکرده و روابط بین پلیس و مردم همچنان بد است.

این گزارش می‌افزاید، شهردار، قاضی و رئیس پلیس شهر فرگوسن تغییر کرده‌اند. تمامی این سه نفر سفیدپوست بودند و سیاهان جایگزین آنها شدند، اما این تغییرات مردم را راضی نکرده است. از نظر مردم، تغییرات انجام گرفته فقط تغییرات ظاهری بوده است زیرا دستگیری‌های خودسرانه و تبعیض گرچه کاسته شده، اما همچنان ادامه دارد. به همین دلیل این شهر همچنان صحنه خشونت علیه سیاهان است. این وضع نشان می‌دهد مشکلات همچنان پابرجاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها