هنوز نمی‌توانیم نفس بکشیم

موضوع نژادپرستی و تبعیض علیه سیاهپوستان مدت‌هاست در آمریکا مطرح می‌شود، اما اتفاقی را که اوایل آگوست سال گذشته میلادی افتاد، می‌توان نقطه عطفی در این ماجرا دانست. مایکل براون، نوجوان 18 ساله سیاهپوست ساکن شهر فرگوسن در ایالت میسوری آمریکا به ضرب گلوله یک پلیس سفیدپوست به نام دارن ویلسون کشته شد.
کد خبر: ۸۲۷۵۱۳
هنوز نمی‌توانیم نفس بکشیم

با گذشت یک سال از این حادثه، داغ کشته شدن این نوجوان سیاهپوست و دیگر شهروندان سیاهپوست آمریکا فراموش نشده و در اولین سالگرد این حادثه خیابان‌های فرگوسن باز هم شاهد حضور معترضان بود. واکنش پلیس هم طی این مدت هیچ تغییری نکرده و فقط بر میزان خشونت آن افزوده شده است. قتل مایکل براون تنها حادثه از این نوع در یک سال گذشته نبود و به احتمال زیاد باز هم این روند ادامه خواهد داشت. تبعیض علیه مسلمانان و سیاهپوستان در آمریکا به اشکال گوناگون ادامه دارد.

شاهدان قتل براون گفتند وقتی پلیس او را دستگیر کرده بود، او کاملا دست‌هایش را به نشانه تسلیم بالا گرفته و حرکتی نداشت. البته مقامات پلیس ادعا کردند مایکل براون در حین دستگیری از دست آنها فرار کرده و آنها مجبور شده‌اند شلیک کنند. به هر حال دست‌های بالا رفته مایکل به نماد اعتراضی میان سیاهپوستان تبدیل شد تا خشونت پلیس را بیش از پیش ثابت کند.

در طول یک سال گذشته تظاهرات گسترده‌ای با شعارها و مضامین متفاوت در ایالت‌های مختلف آمریکا برگزار شد؛ اما یک شعار به حرف غالب تمام این اعتراضات تبدیل شده بود: «زندگی سیاهپوستان اهمیت دارد.»؛ جمله‌ای ساده که حرف دل تمام سیاهپوستان آمریکایی بود و می‌خواست نشان دهد آنها هم دوست دارند همچون سفیدپوستان از حق و حقوقی مساوی برخوردار باشند. قرار بود این جمله بیش از همه به گوش سیاستمداران و سیاستگذاران آمریکایی برسد تا حقوق تضییع‌شده آنها برگردد، اما تبرئه دارن ویلسون در پرونده قتل مایکل براون نشان داد سیاهپوستان راه دشواری در این مسیر دارند.

حادثه ماه ژوئن در ایالت کارولینای شمالی نشان داد خشونت علیه سیاهپوستان تنها به نیروهای پلیس اختصاص ندارد. یک جوان 21 ساله سفید پوست با حمله به کلیسای تاریخی سیاهپوستان در شهر شلبی، مرگ 9 سیاهپوست را رقم زد. پس از چند روز مشخص شد این جوان 21 ساله دارای ریشه‌های نژادپرستی علیه سیاهان بوده است. این حادثه با واکنش‌های مختلفی رو‌به‌رو شد و در این میان برخی مقامات ازجمله اوباما خواستار برچیده شدن پرچم نژادپرستی در این ایالت شدند. این پرچم مربوط به زمان خشونت‌‌های داخلی آمریکا بود. اگرچه این پرچم پایین آمد، اما تبعیض‌نژادی در آمریکا همچنان قربانی می‌گیرد.

طی جلسات بررسی قتل مایکل براون، نیروهای پلیس همواره ادعا کردند وی در حال فرار بوده و از پشت سر مورد اصابت گلوله قرار گرفته است، اما نتایج کالبدشکافی، عکس این موضوع را نشان داد. وکیل براون در یکی از جلسات دادگاه با استناد به همین نتایج نشان داد این نوجوان 18 ساله 9 مرتبه و آن هم از مقابل مورد اصابت گلوله قرار گرفته است. با وجود تمام این مستندات، قاتل او تبرئه شد.

هنوز تب کشته شدن براون نخوابیده بود که از نیویورک هم خبر رسید یک مرد 43 ساله سیاهپوست به اسم اریک گارنر به دست نیروهای پلیس کشته شده است. تصاویر ضبط شده نشان می‌داد گارنر توسط نیروهای پلیس دستگیر شده و در حالی که می‌گفت نمی‌توانم نفس بکشم، داخل ماشین پلیس برده شد. او که به بیماری آسم مبتلا بود، چند ساعت پس از انتقال به بازداشتگاه درگذشت. اریک گارنر اگرچه آن جمله را با بی‌رمقی می‌گفت، اما به شعاری بلند میان معترضان تبدیل شد؛ «نمی‌توانم نفس بکشم!»

در کنار تصاویری که از اعتراضات فرگوسن در رسانه‌ها منتشر شد، آنچه بیش از همه به چشم می‌آمد، حضور نیروهای کاملا مجهز بود. همین موضوع باعث شد منابع خبری به این موضوع انتقاد کنند که چرا نیروهای یک شهر یا ایالت همچون نیروهای ارتش کاملا مجهز هستند. اگرچه مقامات آمریکایی ازجمله باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا طی این مدت انتقاداتی نسبت به این روند داشتند، اما تظاهرات سالگرد قتل براون و حضور گسترده نیروهای پلیس نشان داد این انتقادها تنها در حد حرف بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها