نخلداران، منتظر گشایش بازارهای خارجی

فصل برداشت خرما کم‌کم از راه می‌رسد، اما آنچه بیش از آن از راه رسیده، دغدغه کشاورزان و نخلداران جنوب کشور برای فروش این محصول و نبود بازار مناسب است؛ زیرا برخی آمار نشان می‌دهد میزان تولید خرما در کشور بیش از مصرف داخل است. این درحالی است که تاکنون تلاش ویژه‌ای برای گشایش بازارهای خارجی به روی محصول نخلداران صورت نگرفته است.
کد خبر: ۸۲۳۵۷۱

به گزارش مهر، خرماپزان (فصل گرما که به عقیده کشاورزان این گرما باعث رسیدن محصول نخل شده و خارک به خرما تبدیل می‌شود) فرارسیده است و کشاورزان به مراحل آخر تولید خرما نزدیک می‌شوند و کم‌کم مشتری‌ها برای خرید خرما به نخلداران مراجعه می‌کنند. با این حال برخی نخلداران موفق به فروش محصول خود حتی تا یک سال نمی‌شوند و محصول یک سالشان روی دستشان می‌ماند.

یکی از نخلداران استان بوشهر با ابراز نگرانی از فروش خرمای خود گفت: متاسفانه بازار مناسبی برای فروش محصول خرما وجود ندارد و در این بین بیشترین ضرر نصیب نخلداران می‌شود. غلام حیات افزود: محصول خرما اواخر شهریور و اوایل مهر برداشت می‌شود و حجم بالای خرمای تولیدی، میدان را برای جولان دلالان باز می‌کند و دلالان نیز نرخ خرید را پایین می‌آورند و بیشترین سود نصیب خودشان می‌شود.

سیدحسین حسینی محمدی، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر نیز از هند و چین به عنوان بازارهای مناسبی برای خرمای بوشهر یاد کرد و گفت: زمینه صادرات خرمای استان بوشهر به این کشورها باید فراهم شود و همه مسئولان بویژه بخش خصوصی در این زمینه همکاری کنند.

وی همچنین بر لزوم تلاش ویژه برای افزایش سرانه مصرف خرما در داخل کشور تاکید کرد و افزود: باید صنایع بسته‌بندی و فرآوری خرما با فناوری‌های روز توسعه یابد.

به گفته کارشناسان، گنجاندن خرما در سبد خانوار، ایجاد فضای مناسب برای صادرات خرما به خارج از کشور، توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری خرما، خرید تضمینی و توافقی خرما توسط دولت و جلوگیری از دلالی از جمله راهکارهای مناسب برای حمایت نخلداران است که می‌توان از طریق آنها مانع به خطر افتادن معیشت نخلداران و نابودی کشاورزی استان‌های جنوبی کشور شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها