رمالی‌از زندان تا اعدام!

رمالی، بدعت در دین و فالگیری تا به حال ممنوع بود، ولی جرم محسوب نمی‌شد، ولی در قانون جدید مجازات اسلامی نه‌تنها جرم است، بلکه برای آن مجازات اعدام نیز برای موارد خاص در نظر گرفته شده است. بر این اساس با مختاری یکی از کارشناسان حقوق همکلام شدیم که در ادامه می‌خوانید.
کد خبر: ۸۲۳۳۷۹

قانون چطور با رمالان برخورد می‌کند؟

با توجه به این‌که فریب مردم به قصد اخاذی از مصادیق کلاهبرداری است، اگر فردی با وعده‌های دروغین فرد دیگری را فریب دهد، جرم است، اما بر‌حسب مورد درباره چگونگی برخورد با آن، تصمیم گرفته می‌شود.

قانون با افرادی که ادعای ارتباط با ائمه را دارند، چه برخوردی دارد؟

اینها از مصادیق سحر و جادو‌ست و مستقیما جرم محسوب می‌شود. افرادی که مدعی نبوت، امامت یا حتی ارتباط با ائمه معصوم هستند، مجرم بوده و باید با آنها برخوردی قاطعانه صورت گیرد. در مورد رمالی اگرچه می‌توان به قانون 1324 استناد کرد، اما معمولا زمانی که رمالی‌ به تحصیل مال نامشروع منجر بشود، متهم تحت عنوان کلاهبردار تحت پیگرد قرار می‌گیرد و ماده یک قانون تشدید مجازات کلاهبرداری، در مورد او اعمال می‌شود که حبس و جزای نقدی است.

برای ایجاد وحدت رویه در این زمینه، قانون جدید مجازات اسلامی نه‌تنها رمالی، بدعت در دین و فالگیری را به‌وضوح جرم شناخته، بلکه مجازات آن را نیز افزایش داده و برای مرتکب آن، اعدام تعیین کرده است.

آیا قوانین فعلی از بازدارندگی لازم برخوردار است؟

قوانین موجود اگر با جدیت اجرا شود بازدارندگی لازم را دارد، اما مشکل اینجاست که در اجرای قوانین قاطعیت وجود ندارد. البته درست است که قوانین آن‌طور که باید سختگیرانه نیست، اما در حدی هم که قانون اجازه داده برخوردها قاطع نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها