مدیرکل فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو؛ آخرین اقدامات درباره جمع آوری روغن غیرمجاز «پومیس» را تشریح کرد.
کد خبر: ۸۱۹۰۳۷
آخرین وضعیت روغن ممنوعه

روغن غیرمجاز «پومیس» یکی از بدترین نوع روغن‌ها در فرایند تهیه روغن زیتون است که از استخراج روغن تفاله زیتون به دست می‌آید و به گفته هدایت حسینی مدیرکل فرآورده‌های غذایی سازمان غذا و دارو طرز تهیه آن نیز بدین صورت است که باقی مانده حاصل از تفاله زیتون که هنوز دارای مقداری روغن است، را با هگزان فراوان و حرارت زیاد استخراج می‌کنند و تحت عنوان روغن حاصل از تفاله زیتون یا پومیس (pomace) بفروش می‌رسانند.

در این رابطه مدیرکل فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در تشریح آخرین وضعیت جمع آوری این روغن غیرمجاز به تسنیم عنوان کرد: همانطور که چندی قبل نیز اعلام کردیم این روغن به هیچ عنوان مصرف خوراکی ندارد و تاکنون نیز برای جمع آوری آن اقدامات لازم صورت پذیرفته است.

حسینی در ادامه با توصیه به مردم برای پرهیز از خریداری روغن غیرمجاز " پومیس" خاطرنشان کرد: اولاً که مردم به هیچ عنوان این روغن را خریداری نکنند و دوم اینکه در صورت مشاهده فروش این روغن غیرمجاز به سرعت محل فروش را با سامانه 1490 گزارش دهند.

حسینی چندی قبل نیز به اسامی سانسا (Sansa ) به زبان ایتالیایی و یا اروخ (Oruj ) به زبان اسپانیایی به عنوان دیگر نام‌های این روغن‌ها اشاره کرده بود و اعلام کرده بود که خرید و فروش این محصول تحت هر نامی ممنوع است و بازرسان سازمان غذا و دارو و دانشگاه‌ها موظف به جمع آوری این فراورده غیر مجاز از سطح عرضه هستند.

حسینی با بیان اینکه از نظر ضوابط سازمان غذا و دارو و سازمان ملی استاندارد این روغن غیر قابل مصرف خوراکی است و به طور عمومی از مبادی غیر مجاز وارد کشور می‌شود، افزود: مصرف کنندگان باید نسبت به مضرات استفاده از این فراورده آگاه باشند و در هر بسته بندی که به یکی از نام‌های مذکور برخوردند از خرید آن اجتناب کنند و موضوع را به نزدیکترین معاونت غذا و دارو دانشگاه‌های سراسر کشور یا سامانه 1490 اطلاع دهند.

مدیر کل نظارت بر فراورده‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در انتها توصیه کرد: مردم در هنگام خرید روغن به اطلاعات درج شده بر روی بسته بندی اعم از تاریخ تولید، انقضا، نام و مشخصات شرکت واردکننده، شماره پروانه بهداشتی و نام کشور تولید کننده دقت کنند.(تسنیم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
۰
۰
باسلام واحترام همه ما بخوبی میدانیم كه دولت دردهه های گذشته دراموراجرایی ضعیف عمل نموده . مامردم با گزارش عملكرد فروشگاهها وجاهایی كه سودجو هستند وقوانین مربوط به بهداشت مواد غذایی را نادیده میگیرند به ارگانهایی كه مسئول اینگونه امورند ان ضعف را جبران نمودند
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها