مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری گفت: اگر قرار است که آمریکایی‌ها دبه دربیاورند ما هم دبه در می‌آوریم، ولی آن‌ها همه تلاش خود را کردند که جمهوری اسلامی ایران را قانع کنند که در این حد محدود برای یک مدتی باقی بماند و اگر قرار شد بعد از همه رفت و آمدها این قراری که بسته شده به هم بخورد، این نیست که فقط ما ضرر کنیم بلکه آن‌ها هم ضرر می‌کند.
کد خبر: ۸۱۸۹۱۲
اگر آمریکایی‌ها دبه دربیاورند، ما هم دبه در می‌آوریم

دکتر علی‌اکبر ولایتی، مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: یکی از نقاط قوت توافق وین این است که هیچ بخشی از مواد غنی‌سازی شده، چه به صورت قرصی که درون میله‌های سوخت قرار می‌گیرد و چه به صورت‌های دیگر از کشور خارج نخواهد شد.

وی همچنین اظهار داشت: دوستان ما هر آنچه را که می‌توانستند انجام بدهند، در طول مذاکرات انجام دادند اما توافق، دو طرف دارد و طبیعی است که توافق نقاط قوت و ضعفی در خود خواهد داشت، لذا اگر ما می‌توانستیم همه سانتریفیوژهایمان را داشته باشیم، خوب بود ولی تا آن جا که توانستند تلاش کردند 6000 از سانتریفیوژها بماند که این با توجه به شرایط موجود و در مقایسه با آنچه که در سال 82 انجام شد که حتی اجازه 3 سانتریفیوژ هم به ما نمی‌دادند، پیشرفت بسیار خوبی بود.

مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری در بخش دیگری از اظهارات خود، گفت: اگر می‌شد در فوردو تحقیقات هسته‌ای ادامه پیدا کند و یا آنچه که در فوردو انجام شده، می‌ماند و برخی به نطنز منتقل نمی‌شد، خوب بود چرا که این نقل و انتقالات ضایعاتی دارد که این جز زیان‌های ما خواهد بود.

ولایتی با بیان این که ایران به دنبال گریز هسته‌ای نیست، گفت: متریال اصلی که کیک زرد یا به صورت UF6 و UF4 و به هر شکلی که هست متریال آن در کشور می‌ماند و برای بازگرداندن آن مواد غنی‌سازی شده بعد از دوره فطرت ماده اولی از بین نرفته چرا که تهیه مواد اولیه چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور آسان نیست و این خود یک سرمایه غیرقابل جایگزین است که در کشور باقی خواهند ماند و این خود جز نقاط مثبت قطعنامه است.

مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری همچنین اظهار داشت: طولانی شدن مدتی که ما در ذیل بند 7 و ماده 41 می‌مانیم یک نقص است ولی این موضوع یک انتهایی دارد و ما بعد از 10 سال از این شرایط خارج می‌شویم، خود این یک نقطه قوت است.

اظهارات شرمن ریشه‌ای در توافق ندارد

وی در خصوص اظهارات خانم شرمن اظهار داشت: مقامات غربی طبیعتا وقتی در مقابل شرایط داخلی کشورشان قرار می‌گیرد برای این که به نوعی صحبت‌هایی را مطرح می‌کنند که این صحبت‌ها ریشه‌ای در توافق ندارد.

اگر آمریکایی‌ها دبه دربیاورند، ما هم دبه در می‌آوریم

ولایتی اظهار داشت: اگر قرار است که آمریکایی‌ها دبه دربیاورند ما هم دبه در می‌آوریم، ولی آن‌ها همه تلاش خود را کردند که جمهوری اسلامی ایران را قانع کنند که در این حد محدود برای یک مدتی باقی بماند و اگر قرار شد بعد از همه رفت و آمدها این قراری که بسته شده به هم بخورد، این نیست که فقط ما ضرر کنیم بلکه آن‌ها هم ضرر می‌کند و ما می‌توانیم به حالتی برگردیم که انگار مذاکره‌ای صورت نگرفته و این چیزی است که دنیا موجب می‌شود که افکار عمومی دنیا آمریکا را مورد شماتت قرار دهد.

بنده رابط تهران و وین نبودم

ولایتی در ادامه با بیان این که بنده رابط تهران و وین نبودم، اظهار داشت: بنده به عنوان یک کارشناس جز، نظرات خود را مطرح می‌کردم ولی این که به عنوان رابط تهران و وین باشم، این گونه نبوده است، ضمن این دوستان مذاکره کننده ما ارتباطتشان در طول مذاکرات با تهران برقرار بوده و متناسب با پیشرفت مذاکرات اطلاعات به تهران منتقل می‌شد و آن‌ها در حدی که توان‌شان اجازه می‌داد، کار را پیش می‌بردند.

مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران خود را زیر بار مصوبه‌ای نمی‌برد که با منافع ملی‌اش در تضاد باشد، گفت: منافع ملی، تمامیت ارضی و حفظ نظام جهوری اسلامی ایران را به هیچ عنوان معامله نمی‌کنیم.

ولایتی افزود: اگر آن‌ها مصوبه‌ای داشته باشند تا بر اساس آن نتوانیم موشک دفاعی داشته باشیم، آن مصوبه را قبول نمی‌کنیم و نداریم.

ایران زیر بار مصوبه‌ای نمی‌رود که با منافع ملی مخالف باشد

وی با اشاره به این که ما منافع حیاتی خود را حفظ خواهیم کرد و به مصوبه‌ای که با منافع ملی‌مان در تضاد باشد تن نخواهیم داد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران خود را ملزم نمی‌داند زیر بار مصوبه‌ای برود که با منافع ملی و استراتژیک‌مان مخالف باشد.

مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری با بیان این که ایران فشارپذیر نیست زیرا در محاصره اقتصادی از ابتدای انقلاب قرار گرفته است، خاطرشان کرد: اگر قرار بود تحت تأثیر حصر اقتصادی قرار بگیریم، الان نباید سانتریفیوژ داشته باشیم.

منافع ملی خود و دوستانمان را در منطقه به هیچ وجه رها نمی‌کنیم

ولایتی با اشاره به این که حضور و ظهور جمهوری اسلامی ایران در منطقه در دفاع از منافع ملت‌های منطقه است، گفت: ما منافع حیاتی خود و دوستان‌مان را در منطقه به هیچ وجه رها نمی‌کنیم؛ چه خوشایند آمریکایی‌ها باشد یا نباشد.

وی افزود: برای تکمیل و تجهیز توان دفاعی کشور هیچ محدودیتی بنا به قطعنامه وین پیش روی‌مان نیست که منافع ملی تحت شعاع قرار بگیرد.

مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری ادامه داد: اگر ایران بتواند از جایی امکانات دفاعی برای دفاع از مرزهای کشور تهیه کند، منتظر مصوبه شورای امنیت نمی‌ماند.

ایران تمامیت ارضی و منافع ملی خود را به حراج نمی‌گذارد

ولایتی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران آنچه را انجام می‌دهد که در راستای منافع ملی‌اش باشد، افزود: جمهوری اسلامی ایران هرگز منافع ملی و تمامیت ارضی خود را در بازارهای دنیا به حراج نمی‌گذارد.

وی با بیان این که طرف مقابل گفته است که ایران نباید قادر به طراحی کلاهک هسته‌ای باشد، گفت: هیچ یک از موشک‌های ما برای این کار طراحی نشده است.

مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری با اشاره به این که انواع شهاب‌ها و دیگر موشک‌ها را برای حمل کلاهک هسته‌ای طراحی نشده است، خاطرنشان کرد: ممکن است با برخی از امکانات فنی کاری کرد که کلاهک هسته‌ای نصب شود، اما هرگز چنین قصدی نداریم.

ولایتی با اشاره به این که جمهوری اسلامی ایران نشان داده است که اصولی دارد و بر روی اصول خود می‌ایستد، اظهار داشت: اصل نظام، تمامیت ارضی کشور و منافع استراتژیک کشورمان برای‌مان حائز اهمیت است.

وی با اشاره به این که ایران در مقابل فشارهای بین‌المللی خواهد ایستاد، اضافه کرد: اگر در شورای امنیت مصوبه‌ای تصویب شود که آن مصوبه با منافع حیاتی جمهوری اسلامی ایران در تضاد باشد، ما منافع حیاتی را حفظ خوهیم کرد و به آن مصوبه تن نخواهیم داد.

مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری با بیان این که ما بر روی مبانی‌مان ایستاده‌ایم و به هیچ وجه کوتاه نخواهیم آمد، بیان کرد: این توافقنامه مجموعه‌ای از نقاط قوت و ضعف است به طوری که مراجع ذیربط به طور قانونی در این مورد بحث کنند و نفع کشور را در نظر بگیرند.

ولایتی با اشاره به این که اگر قرار بود فشاری بر روی ما اثرگذار باشد، آن فشارها باید در ابتدای انقلاب اثرگذار می‌شد، گفت: اگر ایران از مبارزین لبنان حمایت نمی‌کرد، آن‌ها پیروز نمی‌شدند و این که اگر جمهوری اسلامی ایران از دوستان خود در دولت قانونی عراق حمایت نمی‌کرد، ممکن بود امروز داعش در بغداد باشد.

وی با اشاره به این که ما سنگرهای دفاع از امنیت ملی خودمان را بیرون از مرزهای خود می‌زنیم، بیان کرد: با اجرای این قطعنامه توان دفاعی‌مان کم نمی‌شود.

مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری با بیان این که باید بیرون از خانه خود به سراغ داعش برویم، ادامه داد: مرز ایران برای آن‌ها مرزهای واقعی نیست، لذا ضرغاوی نفر دوم القاعده گفته بود که هدف غایی آن‌ها ایران است.

ولایتی با اشاره به این که دشمن در کشور همسایه لانه کرده است، گفت: باید دشمن مشترک را از بین برد.

وی با بیان این که هیچ مصوبه بین‌المللی نمی‌تواند ما را در استفاده از امکانات دفاعی برای حفظ استقلال و تمامیت ارضی کشور وادار به عقب‌نشینی کند، گفت: ما برای این که چه نوع راداری داشته باشیم، از کسی اجازه نمی‌گیریم.

مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری با اشاره به این که با مهندسی معکوس می‌توان به توانایی بالایی دست یابیم، اظهار داشت: مجال کافی برای کسانی که صاحب رأی هستند، وجود دارد به طوری که آن‌ها می‌توانند کار خودشان را به تدریج آغاز کنند و به نتیجه برسانند.

ولایتی با تأکید بر این که امیدوارم آن چه که صلاح کشور است، پیش آید، افزود: بعید است که ارزیابی عمومی متخصصین در این حوزه بر این باشد که توافق بد است.

وی با اشاره به این که توافق بد می‌تواند به این معنا باشد که تحریم‌ها بر جای خود باقی بماند و یا این که مانع از مبادلات تجاری آزاد با دنیا باشد، اظهار داشت: نقش رسانه‌ها در این حوزه حائز اهمیت است.

مشاور بین‌الملل مقام معظم رهبری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که جناح‌های مختلف و رسانه‌ها چگونه باید به این عرصه نگاه کنند، گفت: بنده نمی‌بینم که آن چه آقایان انجام داده‌اند را توافق بد بگوییم، بنابراین اطلاق لفظ توافق بد بی‌انصافی است.

ولایتی با اشاره به این که منافع ملی برتر از همه منافع است، بیان کرد: مردم و فرزانگان به این بلوغ فکری و اجتماعی رسیده‌اند که اگر اختلاف سلیقه‌ای دارند آن را کنار بگذراند و به فکر منافع ملی باشند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که انتظار شما از سربازان تیم مذاکره کننده هسته‌ای چیست، گفت: دوستان ما متوسط 30 سال است که سابقه حضور در عرصه‌های بین‌المللی دارند بنابراین مجموعه‌ای را نمی‌شناسم که به اندازه آن‌ها به منافع ملی، اصول انقلاب، نظم جاری و تبعیت از نظام متعهد و پایبند باشد. ( باشگاه خبرنگاران جوان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها