دولت فراری منصور هادی با اعزام تعدادی از وزرای خود به عدن، قصد دارد دولت خود را به آنجا منتقل کند

ناکامی ارتش اجاره‌ای در تصرف عدن

جهان آخر هفته گذشته نیروهای متجاوز سعودی با بمباران شدید مناطقی از عدن موفق شدند نیروهای طرفدار خود را برای تصرف این بندر مهم و استراتژیک گسیل دارند. عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور فراری یمن بلافاصله چند وزیر خود را به این شهر اعزام کرد تا با تشکیل جلسات دولت چنین وانمود کنند عدن به تصرف آنها درآمده و بزودی دیگر شهرها را نیز به همین سبک تصرف خواهند کرد.
کد خبر: ۸۱۸۰۸۸

اما خبرهای بعدی از ادامه درگیری‌های شدید در شهر عدن و بازپس‌گیری بخش‌هایی از آن از جمله فرودگاه این شهر از سوی نیروهای مردمی و ارتش یمن حکایت داشت.

منصور هادی پیش از آن که به عربستان بگریزد، به عدن رفته و آنجا را پایتخت خود اعلام کرده بود. به همین دلیل جنگ عدن هم‌اکنون به تحولی سرنوشت‌ساز در بحران یمن تبدیل شده است.

در پی حملات هوایی عربستان و نفوذ عناصر وابسته به منصور هادی به شهر عدن، نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی به رهبری انصارالله در پی صدور فرمان عبدالملک الحوثی رهبر این جنبش برای جلوگیری از نفوذ بیشتر عناصر مسلح طرفدار القاعده در عدن، با پیشروی به سمت منطقه «منصوره» عملیات بازپس‌گیری فرودگاه عدن را آغاز کردند. آنها سرانجام شنبه‌شب موفق شدند این فرودگاه را بازپس گیرند.

گزارش‌های رسیده نشان می‌دهد درگیری‌ها در این شهر همچنان ادامه دارد . محمد عبدالسلام، سخنگوی رسمی گروه انصارالله یمن روز گذشته با بیان این که خطر واقعی از سوی دشمنان یمن را تهدید می‌کند، از آمادگی این گروه برای انتقال به «مرحله گزینه‌های استراتژیک» در درگیری‌ها خبر داد. گزینه‌های استراتژیک یمنی به این معنا خواهد بود که درها به روی همه احتمالات باز می‌شود و نیروهای این گروه آماده پیشروی به سمت جبهه‌های مختلف درگیری خواهند شد. وی افزود: حوثی‌ها با کمک ارتش مانع برخی حملات «مزدوران خشونت و عناصر القاعده» شده، شمار بسیاری از آنها را بازداشت کردند و تجهیزات نظامی بسیاری از آنها را که از طریق دریا به آن دست یافتند، منهدم کردند. عبدالسلام ضمن متهم کردن ائتلاف تجاوزگر عربی به استفاده از بمب‌های ممنوع، از جمله بمب‌های خوشه‌ای گفت: در مقابل متجاوز چاره‌ای جز دفاع با تمام راهکارها و ابزارهای موجود نیست.

همزمان با این درگیری‌ها، تعدادی از وزیران دولت مستعفی یمن نشستی را با مسئولان در استان‌های عدن، لحج و ابین برای بررسی اوضاع کشور در عدن برگزار کردند. در این نشست که در نوع خود بی‌سابقه بود، معاون رئیس پارلمان، وزیران کشور و راه و ترابری در دولت مستعفی و فراری و رئیس دستگاه امنیت ملی و دو استاندار لحج و ابین حضور داشتند.

ادامه حملات

در ادامه این روند، ارتش یمن و کمیته‌های مردمی وابسته به انصارالله در واکنش به استمرار حملات هوایی عربستان و کشتار مردم بیگناه یمن، روز شنبه نیز 12 موشک را به سمت پایگاه نظامی ملحمه در جیزان عربستان شلیک کردند. نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی همچنین پایگاه‌های الشرفه و نهوقه در منطقه نجران را هدف حملات موشکی خود قرار دادند. منابع سعودی گزارش دادند حملات موشکی نیروهای ارتش یمن به منطقه جیزان به مرگ یک سرباز عربستانی منجر شد. یکشنبه جنگنده‌های عربستان با هدف قراردادن ساختمان مجتمع دولتی شهر «مستبأ» در استان حجه، این ساختمان را کامل ویران کردند. تصاویر مربوط به تخریب مجتمع دولتی شهر مستبا نشان می‌دهد که دشمن متجاوز هدفی جز کشتار شهروندان یمنی و نابوی زیرساخت‌ها، مراکز و نهادهای اقتصادی و بمباران انبارهای غلات و کارخانه‌های مواد غذایی، دارویی و تخریب خانه‌ها بر سر ساکنان آن، آتش زدن فرودگاه‌ها، محاصره دریایی و بمباران مدارس و اردوگاه‌های پناهجویان ندارد.

جنگنده‌های متجاوز عربستانی همچنین پایگاه هوایی العند در استان لحج را بمباران کردند. متجاوزان عربستانی درحالی مناطق مسکونی و مواضع نیروهای مقاومت مردمی در استان لحج را هدف قرار دادند که این نیروها مشغول عقب راندن تروریست‌های القاعده و مزدوران عربستانی در این منطقه بودند. تروریست‌های القاعده و مزدوران عربستانی طرفدار هادی، رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن اواخر هفته گذشته قصد حمله به پایگاه هوایی العند در شمال شهر لحج را داشتند که با عکس‌العمل شدید نیروهای مقاومت مردمی مجبور به فرار شدند. تروریست‌های القاعده و مزدوران عربستانی قصد حمله به مثلث العند در نزدیکی پایگاه هوایی العند را که مهم‌ترین پایگاه نظامی نیروهای مقاومت مردمی در 60 کیلومتری شمال عدن و از توابع استان لحج است داشتند با هوشیاری آنها این توطئه نیز خنثی شد.

موقعیت استراتژیک عدن

خلیج عدن به‌عنوان گذرگاه تانکرهای نفتی و راه دسترسی خلیج‌فارس به بازارهای بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار است. برخورداری از سواحل طولانی در دریای سرخ و دریای عرب و وجود بنادر مهمِ «عدن»، «حدیده» و «فحا» در این سواحل، اهمیت استراتژیکی یمن را دو چندان می‌کند. عدن مرکز استان عدن و مرکز اقتصادی و تجاری یمن محسوب می‌شود. عدن یک شهر باستانی است. این شهر مرکز استراتژیک یمن محسوب می‌شد و اکنون مهم‌ترین گذرگاه طبیعی دریای عرب و اقیانوس هند و گذرگاه مهمی برای دریای سرخ است. بندرعدن نزدیک‌ترین منطقه استراتژیک یمن به باب‌المندب است که در حکم جبل‌الطارق آسیا می‌باشد و هر نیروی نظامی که بر این منطقه مسلط شود، می‌تواند بر شاخ آفریقا و دریای سرخ استیلا یابد و حتی با بستن تنگه باب‌المندب،کانال سوئز را بدون استفاده کند. شهر عدن از آنجا حائز اهمیت است که «منصورهادی» پس از فرار از صنعا آنجا را به‌عنوان پایتخت خود انتخاب کرد. از سوی دیگر تمام تلاش عربستان از حمله هوایی به یمن جلوگیری از سقوط عدن و بازگرداندن منصورهادی به این شهر بوده است. نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی روز شنبه موفق شدند بر کاخ ریاست جمهوری و موقعیت نظامی جبل حدید در استان عدن مسلط شوند. موقعیت استراتژیک کل کشور یمن تاکنون سبب جلب توجه قدرت‌های توسعه‌طلب مانند امپراطوری عثمانی، بریتانیا، ایتالیا، عربستان، شوروی سابق و آمریکا شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها