نسخه

نمی‌خواهم دخترم زود بالغ شود

یکی از دلایل مراجعه والدین به متخصصان غدد، به تعویق انداختن بلوغ دختران است. در سال‌های اخیر برای درمان بلوغ زودرس، داروهای بسیار مؤثری مورد استفاده قرار می‌گیرد که به وسیله آنها می‌توان بلوغ را تا مدتی به تاخیر انداخت. متاسفانه از این داروها که بسیار گران است، معمولا استفاده نابجا و بیش از حد می‌شود.
کد خبر: ۸۱۸۰۳۴

آنچه اهمیت اساسی دارد، این است که فقط در مواردی که بلوغ زودتر شروع شده و پس از بررسی کامل علت آن، استفاده از این داروها مجاز است و در غیر این صورت عوارض داروها زیاد خواهد بود.

در یک دختر طبیعی، تغییرات مربوط به بلوغ در ده ، یازده سالگی شروع می‌شود، ولی در برخی دختران در هشت سالگی و در گروهی حتی 13 سالگی این تغییرات آغاز می‌شود. زمانی که شروع بلوغ قبل از هشت سالگی باشد، به آن بلوغ زودرس می‌گوییم.

در دختران معمولا اولین نشانه بلوغ، بزرگ شدن پستان است که ابتدا به صورت یک برآمدگی کوچک خود را نشان می‌دهد. این اتفاق در نژاد ایرانی به طور متوسط حدود 10 سالگی رخ می‌دهد و پس از آن، رشد موهای زیر بغل و زهار شروع می‌شود. وقوع اولین خونریزی ماهانه، معمولا آخرین نشانه شروع بلوغ است که به طور متوسط دو سال بعد از شروع رشد پستان رخ می‌دهد و در نژاد ما حدود 5/12سالگی رخ می‌دهد. در آفریقایی‌تبارها این اتفاقات زودتر رخ می‌دهد و مثلا متوسط سن شروع خونریزی عادت ماهانه آنها 12 سالگی یعنی شش ماه زودتر از نژاد قفقازی است. همان‌گونه که گفته شد، شروع نشانه‌های بلوغ یعنی ایجاد برآمدگی اولیه پستان قبل از هشت‌سالگی در دختران، بلوغ زودرس تلقی می‌شود و باید مورد بررسی قرار گیرد. تاکید بر این نکته لازم است که شروع عادت ماهانه دو تا سه سال بعد از این رخ می‌دهد و آخرین علامت بلوغ دختران است.

در برخی موارد، علت بلوغ زودرس در دختران نامشخص است و ضایعه خطرناکی وجود ندارد و در مواردی نیز علائم بلوغ در همان مراحل اول خود به خود متوقف می‌شود. با وجود این، از آنجا که در موارد کمی بلوغ زودرس نشانه یک ضایعه مغزی یا محیطی است، باید بررسی توسط پزشک متخصص صورت گیرد تا در صورت وجود ضایعه مورد مداوا قرار گیرد. در مواردی که پس از بررسی دقیق، علتی برای بلوغ زودرس یافت نشود و علائم بلوغ به صورت پیش‌رونده ادامه یابد، به عنوان مثال پستان‌ها رشد بیشتری کنند یا موهای ناحیه تناسلی افزایش یابند، درمان باید شروع شود.

همان‌گونه که ابتدا گفته شد، در سال‌های اخیر برخی همکاران مبادرت به استفاده از همین داروها برای به تاخیر انداختن بلوغ در دختران طبیعی کــرده‌اند. اگرچـه استفاده از این داروها می‌تواند بلوغ را به تاخیر اندازد، ولی عوارضی که به دلیل به تاخیر انداختن بلوغ در یک دختر سالم ایجاد می‌شود، می‌تواند در رشد جسمی، روحی و حتی توانایی باروری او تاثیر منفی ایجاد کند و به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

دکتر رضا کریمی

‌ فوق تخصص بیماری‌های غدد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها