چه‌اندازه‌ای؟ با چه کیفیتی و به چه قیمتی؟

راهنمای انتخاب و خرید تلویزیون

به جر‌أت می‌توان گفت خرید یک تلویزیون جدید آن هم در شرایط فعلی یکی از سخت‌ترین کارها به‌شمار می‌رود. چرا که مدل‌های مختلفی از تلویزیون‌ها در اندازه‌ها، نوع‌ها و برندهای متفاوت با امکانات متعدد و گاها متفاوت در بازار وجود دارند که هنگام انتخاب کاملا شما را سردرگم می‌کنند.
کد خبر: ۸۰۹۵۱۲
راهنمای انتخاب و خرید تلویزیون

جام جم کلیک: باتوجه به حساسیت این موضوع تصمیم گرفته‌ایم راهنمای جامعی را برای خرید تلویزیون در اختیار شما قرار دهیم. توجه داشته باشید این مطلب قرار نیست پاسخگوی تمام سوالات موجود در ذهن شما باشد و در پایان آن‌ نیز ما به گزینه‌های مناسب برای خرید شما اشاره نخواهیم کرد اما این اطمینان را به شما می‌دهیم که با خواندن این راهنما، بتوانید به‌راحتی گزینه‌ی موردنظرتان را از میان گزینه‌های موجود انتخاب کرده و بهترین انتخاب را داشته باشید. پس با جام جم کلیک در راهنمای خرید تلویزیون همراه شوید.

قوانین طلایی خرید تلویزیون

1- کیفیت تصویر با مشخصات فنی ارائه شده قابل اندازه‌گیری نیست

به‌عنوان یک قانونی کلی نانوشته، هدف اصلی برگه مشخصات فنی تلویزیون‌ها، بمباران کردن ذهن شما با انواع اطلاعات گیج‌کننده و تلاش برای هدایت شما به سمت خرید گزینه‌های گران‌تر است!

تنها اعداد دارای اهمیت در این برگه‌های گمراه‌کننده، وزن، ابعاد و تعداد ورودی‌ها و خروجی‌ها هستند. نسبت کنتراست، سرعت تعویض فریم، نرخ پاک‌سازی حرکت و حتی گزینه‌هایی همچون زاویه‌ی دید در تلویزیون‌های LCD و LED-backlit گزینه‌هایی ساختگی و بی اهمیت هستند که فقط شما را سردرگم می‌کنند. همچنین تلویزیون LED لزوما تصویر باکیفیت‌تری را در اختیار شما قرار نمی‌دهد و نکته‌ی دیگر اینکه کابل‌های HDMI نیز تقریبا همگی یکسان هستند! (گول نخورید و هزینه‌ی بسیاری برای این کابل‌ها نپردازید. ارزان‌ترین کابل هم همان کیفیتی را به شما ارائه می‌کند که گران‌ترین آن‌ها در اختیار شما قرار می‌دهد)

پس خیلی تلاش نکنید با اطلاعات مندرج در برگه‌ی مشخصات فنی به مقایسه‌ی گزینه‌های مختلف بپردازید و ذهنتان را نیز درگیر اعداد و ارقام به‌نمایش درآمده در این برگه‌ها نکنید.

2- بزرگ‌ترها واقعا بهترند

اگر جزو افرادی هستید که در اتاق خواب نیز به مشاهده‌ی تلویزیون می‌پردازید، پیشنهاد می‌کنیم تلویزیون 32 اینچی را برای اتاق خواب و تلویزیونی 50 اینچی را برای اتاق نشیمن (به‌عنوان تلویزیون اصلی) درنظر بگیرید. گزینه‌های بیشتر از 60 اینچ هم می‌توانند انتخاب‌های خوبی باشند چرا که تجربه نشان داده لذت تماشای تلویزیون هنگامی چندین برابر می‌شود که تلویزیون شما بزرگ‌تر باشد. پس نترسید و تا جایی که فضا به شما اجازه می‌دهد تلویزیونتان را بزرگ‌تر انتخاب کنید (یک اینچ معادل حدودا 2.5 سانتی‌متر فضای خالی از سمت چپ، راست و بالا برای گردش هوای اطراف تلویزیون کافیست). توجه داشته باشید هنگامی که با محدودیت بودجه مواجه باشید درکنار گزینه‌های مختلفی همچون کیفیت 4K، اسمارت بودن یا برخورداری از سرعت تعویض فریم بالا (refresh rate)، اندازه‌ی تلویزیون است که بهترین انتخاب باتوجه به بودجه‌ی محدود را برای شما رقم می‌زند.

3- کیفیت 4k آینده‌ی تلویزیون‌ها به‌شمار می‌رود اما درحال حاضر اختصاص بودجه برای این کیفیت، خرج بیهوده است

اگر طی یکسال اخیر قصد خرید تلویزیون را داشته‌اید و به بازار مراجعه کرده باشید مطمئنا با این سوال در ذهنتان مواجه شده‌اید که تلویزیون 4K بخرم یا نخرم؟

تلویزیون‌های دارای کیفیت 4K که UHD یا همان Ultra High Definition نیز نامگذاری می‌شوند نسبت به رزولوشن استاندارد 1080P از پیکسل‌های بیشتر 4 برابری برخوردار هستند. این تغییر به‌ظاهر یک پیشرفت بزرگ محسوب می‌شود اما راستش را بخواهید تشخیص تفاوت در شفافیت و وضوح تصویر میان کیفیت 4K و 1080P بسیار مشکل و تقریبا غیرممکن است.

دلیل این عدم تشخیص نیز بسیار ساده است. پیکسل‌ها بسیار ریز هستند و در صورتی شما می‌توانید به مقایسه آن‌ها بپردازید که در فاصله‌ی بسیار بسیار نزدیکی از تلویزیون قرار بگیرید. (توجه داشته باشید ممکن است فروشندگان از شما بخواهند در فاصله یک سانتی‌متری به پیکسل‌های تصویر دقت کنید تا تفاوت را مشاهده کنید اما فراموش نکنید که شما در منزل اصلا قصد ندارید از این فاصله به تماشای تلویزیون بپردازید)

نکته‌ی دیگری که باید به آن توجه کنید این است که بخواهید یا نخواهید، تکنولوژی ساخت تلویزیون به سمت 4K حرکت می‌کند و طی چندسال آینده رزولوشن 1080P نیز همان راهی را طی می‌کند که 720P و تلویزیون‌های با تعداد پیکسل پایین‌تر طی کرده‌اند. همچنین بسیاری از سازندگان تلویزیون‌های امروزی نیز امکانات مختلف برای داشتن کیفیت تصویر بیشتر را در محصولات 4K خود تعبیه می‌کنند پس اگر قصد ندارید تا چندین سال دیگر تلویزیون خود را مجددا تعویض کنید یا مشکل بودجه‌ی اختصاص یافته به تلویزیون را ندارید، پیشنهاد می‌کنیم اکنون که قصد دارید تلویزیون جدیدی را خریداری کنید یکی از گزینه‌های 4K را انتخاب کنید تا چند سال دیگر افسوس انتخاب امروزتان را نخورید. (البته باتوجه به عدم ارتقای دوربین‌ها و سایر تجهیزات لازم در رسانه‌های تصویری جهت تولید ویدئوها با کیفیت 4K، شاید تا ده سال دیگر نیز ویدئوهای با کیفیت HD یا همان 1080P در این تلویزیون‌ها به‌نمایش درآیند. پس اگر تلویزیونتان 4K نباشد نیز چندان ضرر نخواهید کرد چرا که محتوایی که در آن‌ها پخش می‌شود دارای کیفیت 4K نیست)

روش طلایی تصمیم‌گیری

مهم‌ترین کاری که پس از بررسی مدل‌های مختلف انجام می‌دهید تهیه یک لیست از آن‌ها به همراه قیمت و نقاط ضعف و قوتی است که از نظر خودتان دارای اهمیت هستند.

پس از تهیه لیست مربوطه پیشنهاد می‌کنیم به نقاط ضعف توجه کنید و گزینه‌هایی که از نقاط ضعف جدی برخوردارند را حذف کنید (مثلا ممکن است وای-فای نداشته باشد، اندازه‌ی کوچکی داشته باشد یا از نوع پلاسما باشد و ترجیح دهید خرید نهایی را از میان گزینه‌های LED به انجام برسانید). در ادامه به برند دستگاه توجه کرده و چنانچه نمی‌توانید به برندی اطمینان کنید آن را نیز از لیست خود حذف کنید. پس از آن به نقاط قوت توجه کنید و گزینه‌هایی که به‌نظرتان دارای نقطه قوت چندان مهمی نیستند را نیز علامت‌گذاری کنید.

در نهایت از میان گزینه‌های باقیمانده، به بررسی قیمت پرداخته و سه گزینه دارای بهترین قیمت را انتخاب کنید. (در این مرحله می‌توانید گزینه‌های علامت‌گذاری شده‌ای که دارای نقاط قوت چندان مهمی نبودند نیز انتخاب کنید). اکنون می‌توانید باتوجه به قیمت‌های موجود و مقایسه‌ای اجمالی در نقاط ضعف و قوت گزینه‌های انتخاب شده، از دو گزینه‌ چشم‌پوشی کرده و بهترین گزینه را انتخاب کنید.

نکته بسیار مهم

سنجش کیفیت تصویر تلویزیون بدون خرید آن و قراردادن آن در منزل شما تقریبا غیرممکن است چرا که عوامل مختلفی همچون کیفیت تصویر از منبع، میزان روشنایی اتاق، تنظیمات نور و رنگ تلویزیون و حتی رنگ‌بندی در تصاویر به‌نمایش درآمده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند و فقط در منزل خود می‌توانید کیفیت نهایی را مشاهده کنید.

توجه داشته باشید تیزرها و ویدئوهایی که در فروشگاه‌ها روی تلویزیون‌ها مشاهده می‌کنید کاملا براساس نور محیط کالیبره شده و رنگ‌بندی موجود در تصاویر به‌نمایش درآمده نیز با محاسبات فراوان و طبق اصول خاصی طراحی شده‌اند. هیچ‌گاه نباید انتظار داشته باشید در منزل نیز تصاویری با کیفیت مشابه برای شما به‌نمایش درآید. همچنین اکثر شبکه‌های تلویزیونی و برنامه‌های مختلف دارای کیفیت فیلم‌برداری مختلفی هستند که در اغلب موارد نیز این کیفیت بسیار کمتر از کیفیت ویدئوهای به‌نمایش درآمده در فروشگاه‌های مربوطه است.

مریم محمدبیکی فراهانی
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
امیررضا اظهر
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
۰
۰
با سلام, راهنمای خوبی بود..
با تشكر.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها