امروزه افراد بسیاری در سراسر دنیا به دلیل زیبایی یا مشکلات بینایی به استفاده از لنزهای تماسی روی آورده‌اند، اما آیا استفاده از این لنزها به عنوان شیء خارجی‌ تاثیری بر چشم انسان دارد؟
کد خبر: ۸۰۸۷۸۹

نتایج پژوهشی جدید نشان میدهد استفاده از لنزهای تماسی، تعداد باکتریهای موجود در چشم را تغییر میدهد. به این صورت که تعداد گونههای مختلف انواع باکتریها در چشم افرادی که از لنز استفاده میکردند، سه برابر این مقدار در چشم افرادی بود که تاکنون هرگز از لنز استفاده نکرده بودند.

علاوه بر این، تنوع باکتریایی سطح چشم این افراد شباهت زیادی به ترکیب باکتریهای موجود در مژه آنها دارد؛ در حالی که این شباهت در افراد دیگری که از لنز استفاده نمیکردند، دیده نمیشود.

درواقع این پژوهش نشان میدهد که قرار دادن لنز روی چشم میتواند موجب ایجاد تغییراتی در این عضو مهم از بدن شود، اما دلیل اصلی بروز این تغییرات چیست؟ تماس انگشتان با چشم و نیز فشار لنز روی آن ممکن است بر سیستم ایمنی چشم تاثیر بگذارد و عملکرد آن را مختل کند؛ با وجود این علت شکلگیری این تغییرات باکتریایی هنوز بدرستی مشخص نشده است.

دردسرهای لنزهای تماسی

در چند دهه اخیر، نمونههای فراوانی را شاهد بودهایم افرادی که از لنز استفاده میکردند در مقایسه با دیگران، بیشتر به مشکلات بینایی دچار شدهاند، اما آیا تغییرات باکتریایی چشم میتواند دلیل بروز این مشکلات باشد؟

از دهه 70 میلادی که لنزهای تماسی نرم وارد بازار شد، بیماری زخم قرنیه شیوع بیشتری پیدا کرد. در این بیماری زخمهایی روی پوشش شفاف چشم ایجاد میشود.

طبق نتایج به دست آمده، نوع خاصی از باکتری به نام «سودوموناس» (Pseudomonas) که میتواند زخم قرنیه ایجاد کند، در چشم افرادی که از لنزهای تماسی استفاده میکنند، بیشتر است. این باکتری میتواند از طریق پوست وارد چشم شود، به همین علت برای جلوگیری از ابتلا به زخم قرنیه، حفظ بهداشت دست و چشمها ضروری است.

چند توصیه ساده

روشهای بسیار سادهای وجود دارد که میتواند جلوی بروز مشکلات چشمی را بگیرد. شستن دستها قبل از برداشتن لنز، تعویض روزانه محلول لنز و نیز تمیز نگهداشتن جای لنز از جمله این شیوههای ساده است.

علاوه بر این، آن دسته از افراد که از لنزهای روزانه استفاده میکنند، نباید هفتههای طولانی از یک لنز استفاده کنند؛ بلکه باید هر دو هفته یا زودتر آنها را دور بیندازند. مراجعه منظم به چشمپزشک نیز یکی دیگر از موارد مهم برای مطمئن شدن از سلامت چشم است.

Live Science / مترجم: الهام حقرضایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها