jamejamonline
اقتصادی صنعت و انرژی کد خبر: ۸۰۷۱۳۵ ۲۲ خرداد ۱۳۹۴  |  ۱۸:۱۰

به کار بردن پسوند هیبریدی در نام اتومبیل‌ها مترادف با مصرف سوخت بسیار خوب در چنین خودروهایی است اما این بدان معنا نیست که تمام خودروهای هیبریدی حتماً باید جرعه‌جرعه سوخت مصرف کنند.

پرمصرف‌ترین خودروهای هیبریدی + عکس

در واقع در هنگام بررسی خودروهایی هیبریدی از نظر مصرف سوخت به چند دسته برمی‌خوریم. در یک طرف اتومبیلی مثل تویوتا پریوس قرار دارد که مصرف سوخت آن 4.7 لیتر در هر صد کیلومتر (50 MPG) بوده و از این نظر نسبت به بسیاری از غیر هیبریدی‌ها بهتر عمل می‌کند اما در طرف دیگر اتومبیل‌ هایی وجود دارند که به نظر می‌رسد برچسب هیبریدی در آن‌ها تنها نشانگر بهبود جزئی در مصرف سوخت و یا حتی به کار رفتن تکنولوژی ساخت بالا در آن‌ها باشد و در این ارتباط منظور ما خودروهای سوپرکار هیبریدی نظیر فراری لافراری با مصرف سوخت 16.8 لیتری (14MPG) نیست بلکه خودروهای هیبریدی در دسترس و موجود در بازار مدنظر ما هستند.

تحقیقات انجام گرفته توسط وب‌سایت Edmunds نشان می‌دهد که مصرف سوخت، مهم‌ترین فاکتور 79 درصد از خریداران آمریکائی در تصمیم‌گیری برای خرید اتومبیل جدید است و این انبوه خریداران نباید تنها با دیدن لفظ هیبریدی فکر کنند که اتومبیل مورد نظر مصرف سوخت پائینی دارد و باید حتماً به مصرف اعلامی توسط EPA هم توجه کنند، چرا که گاهی این خودروهای هیبریدی می‌توانند مصرف سوختی حتی بالاتر از غیر هیبریدی‌ها داشته باشند. در این مقاله 5 اتومبیل را معرفی می‌کنیم که از نظر مصرف سوخت، پایین‌ترین رده را در میان هیبریدی‌های موجود در بازار دارند.

5 ) آئودی Q5 هیبرید

مصرف سوخت ترکیبی: 9.04 لیتر (26 MPG)

آئودی فوق که در ابتدای لیست ما حضور دارد نشانگر یک مضمون مشترک در میان اکثر خودروسازان است بدین نحو که امروزه بسیاری از خودروسازان تصمیم گرفته‌اند برای رسیدن به قدرت و بهره‌وری بالاتر در محصولات خود به آن‌ها یک موتور الکتریکی اضافه کنند ولی درنهایت به اتومبیلی سریع و پرقدرت اما با بهره‌وری کم در مصرف سوخت در قیاس با خودروهایی که مصرف سوخت اولویت بالاتری از پرفورمنس در آن‌هاست، می‌رسند.

آئودی Q5 هیبرید یک نمونه از چنین محصولاتی است. این خودرو موتور درون‌سوز 2 لیتری چهار سیلندر توربوچارجر خود را از مدل غیر هیبریدی به عاریه گرفته و یک موتور الکتریکی و باتری لیتیوم یونی را با آن ترکیب کرده است و به 25 اسب‌بخار قدرت بالاتر رسیده است اما با تمام این تمهیدات، مصرف سوخت تنها 1.19 لیتر کمتر شده است.

4) مرسدس بنز E400 هیبرید

مصرف سوخت ترکیبی: 9.04 لیتر (26MPG)

کمی بیشتر از دو سال قبل کمپانی مرسدس بنز مدل E400 را به‌عنوان یک گونه هیبریدی به کلاس E خودش افزود.

این مدل در کنار موتور 3.5 لیتری V6 از یک موتور الکتریکی 27 اسب‌بخاری هم بهره می‌برد که در صورت رانندگی با سرعت 22 مایل (35.2 کیلومتر) برد حرکتی 800 متری! را برای این بنز میان رده به ارمغان می‌آورد.

به گفته جف کاف از سایت Hybridcars، مصرف سوخت این خودرو در ازای قدرتی که ارائه می‌دهد واقعاً قابل احترام است و ما انتظار داریم تنها یک راننده عجول بتواند اعداد تبلیغاتی اعلامی این خودرو را نقض کند اما در هر حال خریداران خودروهای هیبریدی باید همیشه درک کاملی از ادعاهایی که در مورد مصرف سوخت این خودروها اعلام می‌شود، داشته باشند.

بر طبق تست‌های انجام گرفته توسط EPA، مصرف سوخت مرسدس بنز E400 در شهر 9.8 لیتر (24MPG) و در بزرگراه 8.11 لیتر (29MPG) می‌باشد و با این شرایط مرسدس بنز E400 در رتبه چهارم لیست پرمصرف‌ترین خودروهای هیبریدی می‌ایستد البته اینکه تا چه مدت این خودرو در لیست ما حاضر خواهد بود یک سؤال است.

چرا که مرسدس بنز اخیراً اعلام کرده که قصد دارد تا سال 2017 تعداد 10 مدل اتومبیل هیبریدی جدید معرفی و به بازار عرضه کند.

3) ب‌ام‌و سری 5 و 7 اکتیو هیبرید

مصرف سوخت ترکیبی: به ترتیب 9.04 و 9.4 لیتر (26,25 MPG)

این مجموعهٔ دوتایی از لوکس‌های هیبریدی اولین گزینه‌های لیست ما هستند که مصرف سوخت آن‌ها از حد میانگین مصرف سوخت خودروهای جدید که مقدار آن 9.33 لیتر تعیین شده، بالاتر می‌باشد.

سری 5 اکتیو هیبرید و هم‌چنین برادر بزرگ‌تر آن یعنی سری 7 اکتیو هیبرید پاسخ ب‌ام‌و به کسانی است که ترکیب رانندگی پویا و بهره‌وری بالا را در کنار هم می‌خواهند.

در مورد این دو خودرو چنین به نظر می‌رسد که تأکید ب‌ام‌و برای هیبریدی کردن آن‌ها بیشتر بر روی شتاب گیری سریع‌تر بوده تا پائین آوردن مصرف سوخت.

به‌طوری‌که بعد از اضافه شدن یک موتور الکتریکی به موتور درون‌سوز 320 اسب‌بخاری سری 7 اکتیو هیبرید، شتاب صفر تا صد این خودرو به 5.7 ثانیه و حداکثر سرعت خودرو هم به 250 کیلومتر بر ساعت رسیده است.

2) فولکس‌ واگن توراِگ هیبرید

مصرف سوخت: 11.2 لیتر (21MPG)

اگر خرید گونه هیبریدی فولکس‌واگن توراِگ شما را در فکر عمیقی فرو برده است باید بدانید که در این امر تنها نیستید چرا که کمپانی فولکس‌واگن در طول سال گذشته موفق به فروش تنها 30 دستگاه از گونه هیبریدی توراِگ شد.

هر چند که میزان مصرف سوخت بالا در فروش کم توراِگ هیبریدی تأثیرگذار بوده اما باید بدانید که تنها علت فروش کم توراِگ نبوده است روی دیگر سکه فروش کم این اتومبیل در واقع قیمت بالای 67.000 دلاری خودروست که نزدیک به 2 برابر قیمت جیپ گرند چروکی است.

قیمت توراِگ هیبریدی حتی از توراِگ دیزلی که کم‌مصرف‌ترین گونه این اتومبیل است هم در حدود 15.000 دلار بالاتر می‌باشد.

به گفته شرکت فولکس‌واگن، موتور 3 لیتری V6 این خودرو به سوپرچارجر مجهز شده تا قدرتمند و مقرون‌به‌صرفه باشد.

با نگاه به قدرت 333 اسب‌بخاری این خودرو درمی‌یابیم که با اتومبیل قدرتمندی طرف هستیم اما با در نظر گرفتن مصرف سوخت 11.7 لیتری در شهر و 9.8 لیتری در بزرگراه با خودرویی مقرون‌به‌صرفه‌ای روبه‌رو نیستیم.

1) لکسس LS600h L

مصرف سوخت ترکیبی: 11.76 لیتر (20MPG)

باور این حقیقت که لکسس LS600h از نظر مصرف سوخت در میان سدان های هیبرید یک اتومبیل رده پائین است کمی طعنه‌آمیز می‌باشد این در حالی است که یکی از مدیران کمپانی چندی قبل اعلام کرده بود که لکسس بیشتر بر تولید خودروهای هیبریدی تمرکز خواهد کرد چرا که پلاگین ها به اندازه هیبریدی‌ها سبز نیستند.

مارک تمپلین، معاون رئیس و مدیرکل بخش تویوتا – لکسس اذعان کرده بود که دلیل ساخت PHEV ها در واقع فروش بیشتر است و نه حفظ محیط زیست.

وی افزود: دولت‌ها همواره قوانینی برای تولید گازهای گلخانه‌ای و آلودگی کمتر و مصرف سوخت پائین تر تصویب می‌کنند و این یک حقیقت است که با اضافه‌تر شدن وزن خودرو در واقع میزان تولید گازهای گلخانه‌ای و مصرف سوخت بیشتر می‌شود و متأسفانه وقتی شما یک اتومبیل پلاگین هیبرید می‌سازید در حقیقت وزن اتومبیل را افزایش داده‌اید و نتیجه این کار بدتر شدن بهره‌وری سوخت خودرو است.

با مصرف 11.76 لیتر سوخت در هر صد کیلومتر ترکیبی، مصرف سوخت لکسس LS600h از پیکاپ داج رم 1500 مدل 2015 هم بیشتر است.

قسمتی از این مصرف سوخت بالا در لکسس از وزن بالا نشأت می‌گیرد؛ وزن لکسس 5.115 پوند (2320 کیلوگرم) است و با این شرایط این مدل هیبریدی نسبت به بسیاری از غیر هیبریدها سنگین‌وزن‌تر است.(پدال)

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

چرا اصلاح الگوی مصرف را جدی نگرفتیم؟

دقیقاً 10سال پیش، رهبر معظم انقلاب با اشراف کامل از شرایط محیطی و محاطی کشور و آگاهی از آینده جامعه، مهم‌ترین مسأله روز اقتصادی را شیوه مصرف آحاد مردم ومسؤولان و راه برون‌رفت از مشکلات پیش‌رو را صرفه‌جویی عمومی و اصلاح الگوی مصرف دانستند و بر این اساس، شعار سال 88 را «حرکت به سمت اصلاح الگوی مصرف» نام نهادند و فرمودند: «من آنچه را که می‌خواهم در این برهه عرض کنم این است که ملت عزیز جداً از اسراف و زیاده‌روی پرهیز کنند. چون وضع جامعه ما از لحاظ مصرف، وضع خوبی ندارد...عادت‌های ما، سنت‌های ما، روش‌های غلطی که از این و آن یاد گرفته‌ایم، ما را سوق داده است به زیاده‌‌روی در مصرف به نحو اسراف. یک نسبتی باید در جامعه میان تولید و مصرف وجود داشته باشد. امروز در کشور ما اینجوری نیست.»

گفتگو

بیشتر
پیشنهاد سردبیر بیشتر