جانشین فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل ها خبر داد:

بازداشت برخی عوامل آتش سوزی جنگل های ایلام

آتش سوزی ۲۴ ساعته «شلم» که خاموش می شود آنچه روی دست بام شهر ایلام باقی مانده بلوطستان سوخته ای است که مدیرکل منابع طبیعی می گوید ۹۰ هکتار از این عرصه جنگلی بر اثر آتش سوزی خاکستر شده است.
کد خبر: ۸۰۵۱۸۲
۹۰ هکتار از بلوطستان ایلام خاکستر شد

به گزارش مهر، خیرالله آذر کردار ظهر شنبه در جمع خبرنگاران و رسانه های گروهی اظهار داشت: آتش سوزی منطقه شلم خوشبختانه با همکاری مردم و نیروهای امدادی به طور کامل مهار شده است.

وی بیان داشت: در این آتش سوزی به ۹۰ هکتار از عرصه های جنگلی این منطقه خسارت وارد شده است.

آذرکردار اظهار داشت: زیر سه درصد عرصه های جنگلی که در این منطقه دچار آتش سوزی شده است را درختان سبز تشکل می دهد و ۲۵ درصد از عرصه خسارت دیده مربوط به درختان خشک بوده است.

این مسئول با تاکید بر اینکه بخشی از عرصه هایی که دچار حریق شده، منطقه حفاظت شده بوده است افزود: علت اصلی طولانی شدن این حادثه در واقع صعب العبور بودن منطقه بوده است.

وی با بیان اینکه آتش سوزی «شلم» سهوی بوده و به هیچ عنوان عمدی در کار نبوده است در مورد دیگر آتش سوزی های رخ داده طی روزهای گذشته نیز افزود: موارد دیگر آتش سوزی در دیگر مناطق استان هم خاموش شده که البته ناچیز بوده است.

آذرکردار بیان داشت: در ایام تعطیلات ۳۰ درصد مردم استان ایلام به دامن طبیعت می روند که از مردم تقاضا داریم هنگام روشن کردن آتش و بعد از آن از خاموش شدن آتش اطمینان پیدا کنند.

وی با بیان اینکه کنترل و پیشگیری از آتش سوزی در استان نیازمند فرهنگ سازی است گفت: از همه مردم استان به خاطر همکاری برای خاموش و مهار آتش در منطقه شلم تشکر و قدردانی دارم.

بنابراین گزارش عصر روز پنج شنبه هفته گذشته به دنبال بی احتیاطی عوامل انسانی حریق جنگل های چغاسبز ایلام را فرا گرفت که دامنه این حادثه به کوه شلم کشیده شد، کوهی که در نزدیکی شهر ایلام قرار داشته و با ارتفاع بالای دو هزار متری به نوعی بام این شهر محسوب می شود.

وضعیت آتش سوزی شلم به گونه ای بود که عمده مردم به راحتی می توانستند گسترده و وسعت آتش سوزی را از داخل شهر مشاهده کنند به طوریکه با استمرار حریق آتش و دود بخش وسیعی از آسمان ایلام را در بر گرفت.

به رغم اینکه از لحظات ابتدایی گروه های امدادی، یگان حفاظت منابع طبیعی و محیط زیست، بسیج، شهرداری و آتش نشانی و نیروهای مردمی برای خاموش کردن آتش در محل حادثه حضور یافتند اما با توجه به قرارگیری محل آتش سوزی در ارتفاعات به دلیل خشک بودن علف ها و وزش باد دامنه آتش بخشهایی از جنگل های زیبای شلم را طعمه خود کرد.

آتش سوزی شلم که در مرحله اول تا حوالی ساعت ۳۰ دقیقه بامداد جمعه ادامه پیدا کرد با بسیج مردمی مهار شد ولی روز جمعه با وزش مجدد باد و سرازیر شدن کنده های سوخته به پایین دست شاهد گُر گرفتن دوباره آتش در عرصه های جنگلی این کوه زیبا بودیم.

به دنبال وقوع مجدد آتش سوزی با بسیج همه امکانات دستگاههای مختلف اعم از ستاد مدیریت بحران، هلال احمر، منابع طبیعی، محیط زیست، بسیج و سپاه،تشکلهای زیست محیطی و مردم کار اطفای حریق از ظهر جمعه آغاز شد که این عملیات تا ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه ادامه داشت تا در نهایت منجر به مهار آتش شود.

استمرار ۲۴ ساعته آتش سوزی در کوه شلم ایلام موج انتقادات فعالان محیط زیست و دوستداران منابع طبیعی را به همراه داشت تا در واکنش به کمبود امکانات اطفای حریق در ایلام دامنه انتقادات به صفحه اینستاگرام معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست بکشد.

انتقادات از رئیس سازمان محط زیست تا جایی پیش رفت که معصومه ابتکار مجبور به پاسخ به پیام های درج شده در صفحه خود شد تا اعلام کند که مسئولیت اطفای حریق در جنگلها بر عهده سازمان جنگلها است.

وی در پاسخ اینستاگرامی خود گفت: اگر چه نیروهای سازمان حفاظت محیط زیست با تمام توان در میدان اطفای آتش هستند اما وظیفه اصلی در این زمینه بر عهده سازمان جنگل ها و مراتع است.

این سخنان معصومه ابتکار در حالی مطرح می شود که به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام بخشی از عرصه هایی که در این حادثه دچار حریق شده، منطقه حفاظت شده است.

کوه شلم به عنوان یکی از عرصه های جنگلی منحصر به فرد ایلام از داشته های زاگرس زیبا محسوب می شود، رشته کوهی که ۱۱ استان کشور را در خود جای داده است به طوریکه جنگلهای بلوط از منتهی الیه شمال غربی ایران آغاز و سپس غرب و جنوب غرب ایران را طی می کنند.

این در حالیست که استان ایلام به عنوان عروس زاگرس میزبان یکی از غنی ترین رویشگاه های اصلی گونه منحصر به فرد بلوط در غرب کشور است که بخش عمده ای از مساحت این استان را در بر گرفته است.

مطابق اظهار نظر متولیان امر استان ایلام ۶۴۰ هزار هکتار جنگل دارد که۹۰ درصد آن را درختان بلوط تشکیل می دهد.

در سالهای اخیر جنگلهای محدوده زاگرس از جمله جنگلهای بلوط ایلام تهدیدات بسیاری را تجربه کرده و در این بین بخش عظیمی از وسعت این جنگلهای ارزشمند به دلیل وقوع آتش سوزی های متعدد از دست رفته اند.

وضعیت آتش سوزی ها در ایلام در حالیست که نزدیک به ۸۰ درصد توپوگرافی این استان را مناطق کوهستانی و سخت گذر به خود اختصاص داده است تا عمده جنگلهای بلوط در ارتفاعات قرار داشته باشد و همین امر کار اطفای حریق در مواقع حادثه را با مشکل مواجه می کند.

در حال حاضر استان ایلام فاقد بالگرد امدادی و امکانات به روز برای اطفای حریق بوده و همین امر کار مهار آتش سوزی در جنگلهای این استان را با چالش جدی مواجه کرده است تا در آتش سوزی شلم مردم با بیل و شاخ و برگ درختان اقدام به اطفای حریق کنند.

این در حالیست که در حادثه آتش سوزی کوه شلم بعد از گذشت ساعت های از وقوع آتش سوزی در ظهر روز جمعه بالگرد امدادی هلال احمر در ایلام مستقر شد تا برای هلی برد نیروها به محل حادثه کمک کار دستگاههای مرتبط باشد.

بنابراین گزارش آتش سوزی جنگلهای منطقه شلم نه اولین حادثه در این زمینه بوده و نه به طور قطع آخرین حادثه خواهد بود بنابراین اهمیت چاره اندیشی مسئولان برای رفع مشکلات و کمبود امکانات در این بخش یک ضرورت حیاتی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها