بهت و شگفتی توان دو گرفت! به همان اندازه که رای آوردن سپ بلاتر از مجمع فیفا پس از رسوایی مالی این سازمان قدرتمند که به دستگیری شش عضو ارشد آن، در فاصله‌ای کوتاه تا برگزاری انتخابات عجیب منجر شد، استعفای قدرتمندترین مرد فوتبال جهان پس از آن پیروزی شگفتی خلق کرد.
کد خبر: ۸۰۴۸۵۹

بلاترکه از سال 1998 ریاست فیفا را به‌عهده گرفت و در آخرین مجمع برای پنجمین بار این عنوان را به‌‏دست آورده بود ناگهان پس از آن‌که خبری در مورد نقش ژروم والکه، دبیرکل فیفا در رد و بدل شدن مبلغی ‏‏10 میلیون دلاری در جریان برگزاری رقابت‌های جام جهانی 2010 به جک وارنر، معاون سابق بلاتر ‏منتشر شد، در یک کنفرانس مطبوعاتی حاضر شد و استعفای خود را با بیان این جملات علنی کرد: من به ریاستم و حضور 40 ساله‌ام در فیفا به‌طور ‏کامل فکر کردم. من بیش از هر چیز دیگری عاشق فیفا هستم و تنها می‌خواستم بهترین تصمیم را بگیرم. ‏من تنها به‌خاطر فوتبال تصمیم گرفتم که دوباره در انتخابات شرکت کنم. ‏به نظر می‌رسد همه طرفدار حضور من نیستند. به همین دلیل خواستار یک نشست اضطراری شدم. من ‏خواستار یک کنگره اضطراری برای پیدا کردن جانشینی برای خودم شدم.

البته پشت این جملات به ظاهر زیبا یک فساد دامنه‌دار قرار دارد که بلاتر 76 ساله را مجبور به کناره‌گیری کرد. فسادی که یکی از نزدیکان بلاتر در فیفا به عنوان جاسوس در افشای آن نقش عمده‌ای داشته است. چاک بلیزر عضو سابق فیفا و رئیس پیشین کنفدراسیون فوتبال آمریکای شمالی، مرکزی و کاراییب، به‌دلیل فرار مالیاتی در سال ۲۰۱۳، از سوی اف.بی.آی تحت‌فشار بوده و از جلسات و مسائل داخلی فیفا برای پلیس فدرال آمریکا جاسوسی می‌کرده است.

حالا فوتبال به عصر پسا بلاتر رسیده است. بنا به گفته بلاتر، فیفا تا مجمع بعدی که رئیس جدید انتخاب می‌شود، سرپرست موقت نخواهد داشت و پیرمرد سوئیسی همچنان فوتبال را اداره خواهد کرد، اما گزینه‌های جانشینی بلاتر از هم اکنون فعالیت تبلیغاتی خود را شروع کرده‌اند. کمتر از هفت ماه دیگر تکلیف رئیس جدید فیفا مشخص می‌شود. با پایان امپراتوری بلاتر، بسیاری سودای ریاست بر فیفا را دارند. ستاره‌های بزرگ فوتبال می‌گویند راه نجات فوتبال، سپرده شدن اختیارش به فوتبالی‌هاست برای همین است که در میان گزینه‌های جانشینی نام‌های فوتبالی بزرگی دیده می‌شود، نام‌هایی که در انتخابات قبلی کنار کشیده بودند، در راس این نام‌ها یکی از جدی‌ترین منتقدان بلاتر، میشل پلاتینی قرار دارد؛ اسطوره فوتبال فرانسه که در یوفا هم ایده‌های جدیدی را ارائه کرده است. در کنار پلاتینی می‌توان به نام‌هایی چون لوئیز فیگو، زیکو، دیوید ژینولا و... اشاره کرد. درکنار فوتبالی‌ها، مردان غیرفوتبالی باسابقه مدیریت در ورزش هم حضور دارند، جدی‌ترین گزینه در این رده شاهزاده علی بن حسین اردنی قراردارد، کسی که تا آخرین لحظه مقابل بلاتر ایستاد. اما نام‌های دیگری هم مطرح هستند، نام‌هایی چون مایکل فن پراگ (رئیس فدراسیون فوتبال هلند)، عیسی حیاتو (رئیس کنفدراسیون فوتبال آفریقا)، شیخ احمد فهد الصباح (رئیس انجمن کمیته‌های ملی المپیک دنیا) و...
رئیس هر کسی که باشد، وظیفه سختی برعهده دارد و او باید دوباره فضای اعتماد به فیفا را به فوتبال بازگرداند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها