قدرت نمایی شیعیان عربستان در مراسم تشییع شهدای مسجد امام علی‌(ع)

مراسم تشییع پیکر قربانیان حمله تروریستی به مسجد امام علی(ع) شهر قطیف واقع در شرق عربستان روز دوشنبه با حضور ده‌ها هزار نفر برگزار شد. این برای نخستین بار در عربستان سعودی است که شیعیان با برگزاری یک مراسم تشییع، قدرت خود را به رخ حاکمان آل سعود می‌کشند. حضور انبوه مردم در این مراسم همگان را در داخل و خارج از عربستان شگفت‌زده کرد.
کد خبر: ۸۰۲۱۱۲

به گزارش منابع مختلف خبری تشییع‌کنندگان بعد از اقامه نماز میت، پیکر قربانیان را به قبرستان القدیح واقع در نزدیکی شهر قطیف حمل کردند. یکی از شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع جنازه گفت: همه در راستای حمایت و ابراز همدردی خواهان مشارکت در تشییع جنازه بودند. شبکه خبری المیادین به نقل از فعالان مدنی عربستان نوشت: همزمان با حضور مردم در محل برگزاری مراسم تشییع جنازه شهدای مسجد امام علی(ع) روستای القدیح، مقام‌های این کشور شبکه اینترنت را قطع کرده بودند.

در همین رابطه برخی دست‌اندرکاران برگزاری مراسم گفتند نیروهای امنیتی تلاش کردند از ورود اتوبوس‌های حامل شرکت‌کنندگان به محل برگزاری مراسم جلوگیری کنند اما درپی فشار مردم ناگزیر به باز کردن راه‌های منتهی به محل مراسم شدند. علامه شیخ عبدالکریم حبیل امام جماعت مسجد العباس در الربیعیه واقع در منطقه قطیف، مقام‌های سعودی را مسئول این حمله دانست و اعلام کرد این جنایت وحشیانه که توسط گروه‌ها و باندهای تکفیری انجام شد، نتیجه دامن زدن به اختلاف فرقه‌ای در منابر و تریبون‌های کشور است.

تظاهرکنندگان معترض در قطیف همچنین خواستار تشکیل کمیته‌های مردمی‌برای حمایت از امنیت و دفاع از مردم این شهر شدند. شیعیان عربستانی در شبکه اجتماعی توییتر نوشتند که اگر ائمه جماعات مساجد و نویسندگان و مبلغینی علیه مذهب شیعه در منابر تبلیغ می‌کنند مجازات نشوند ما شاهد جنایات بیشتری از این قبیل خواهیم بود. شیعیان در عربستان سال‌هاست از آزادی‌های اجتماعی و حقوق اساسی اولیه محروم بوده و از بکارگیری در پست‌های کلیدی و مهم توسط دولت این کشور منع شده‌اند.

برخی دیگر از علما و فعالان عربستانی نیز تبلیغ سیاست قوم گرایی و مذهب‌گرایی را عامل اصلی عملیات تروریستی در قطیف ذکر کرده و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع این کشور را مجرم اصلی این حادثه دانستند. هرچند ملک سلمان پادشاه عربستان در پی وقوع این حادثه تروریستی در پیامی‌به محمد بن نایف ولیعهد خود خواستار برخورد با عاملان آن شد اما وی از شهید نامیدن قربانیان این عملیات خودداری کرد. بسیاری از شیعیان عربستان ابراز نگرانی‌های ظاهری پادشاهی سعودی را در تخفیف خشم شیعیان و جلوگیری از مخدوش شدن چهره عربستان درجهان خارج عنوان می‌کنند. عربستان درهمان حالی که عملیات تروریستی قطیف را محکوم می‌کند روزانه با جنگنده‌های خود یمنی‌های بیگناه را هدف قرار داده و خانه و کاشانه‌شان را ویران می‌کند. حملات تجاوزکارانه عربستان به یمن بارها تاکنون از سوی منابع خبری و کارشناسان با حملات رژیم صهیونیستی به غزه مساوی پنداشته شده است.

ادامه واکنش‌ها

حمله انتحاری به مسجد علی بن ابی طالب(ع) که گروهک تروریستی داعش آن را بر عهده گرفت دومین حمله علیه شیعیان عربستان طی چند ماه اخیر است. در نوامبر گذشته نیز شماری از افراد مسلح، هفت شهروند شیعه را در شهرک الدالوه واقع در شرق عربستان به شهادت رساندند.

وزارت کشور عربستان اعلام کرد عامل حمله انتحاری به مسجد امام علی(ع) فردی به نام عبد الرحمن القشعمی‌تبعه عربستان و مرتبط با گروهک داعش بوده است. او در این حمله از ماده انفجاری «آر دی ایکس» استفاده کرده بود. این حمله تروریستی با واکنش‌های گسترده بین‌المللی مواجه شد و این واکنش‌ها همچنان ادامه دارد. روز گذشته اعلام شد تعدادی از مسلمانان هند با برگزاری راهپیمایی در شهر لکنو در ایالت اوتارپرادش حمله تروریستی به مسجد شیعیان در عربستان را محکوم کردند و خواستار مجازات عاملان آن شدند . راهپیمایان با سردادن شعارهایی علیه عربستان خواستار شناسایی و محاکمه هرچه سریع‌تر تروریست‌ها شدند. روز دوشنبه نیز در بحرین مراسمی‌ مشابه برای بزرگداشت شهدای قطیف برگزار شد که در جریان آن نیروهای دولتی به سمت مردم گاز اشک‌آور شلیک کردند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها