میوه‌ای برای لاغر شدن و حفظ تناسب اندام

مهار چاقی با گریپ فروت

جام جم سرا- در اطراف همه ما افرادی زندگی می‌کنند که از چاقی و اضافه وزن رنج می‌برند و همیشه به دنبال راه‌حلی برای غلبه بر چاقی خود هستند که گاه ناامید می‌شوند و دست از تلاش برمی‌دارند.
کد خبر: ۸۰۲۰۱۵
چاقی سالم یا ناسالم؟

بررسی‌ها حکایت از آن دارد که چاقی سرمنشأ بسیاری از بیماری‌هاست و کنترل وزن می‌تواند تا حد زیادی از افراد در برابر ابتلا به مشکلاتی مثل بیماری‌های قلبی ـ عروقی محافظت کند. در این میان برخی یافته‌ها چیز دیگری می‌گویند و معتقدند چاقی همیشه هم بد نیست و به ضرر افراد تمام نمی‌شود.

در واقع، پیش از این محققان به باوری رسیده بودند که نشان می‌داد، چاقی، احتمال بهبود و زنده ماندن بعد از ابتلا به بیماری‌هایی چون نارسایی‌های قلبی را افزایش می‌دهد، ولی به دنبال آن دانشمندان انگلیسی به مدت دو دهه این مطالعات را روی بیش از 2500 مرد و زن مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که چاقی سالمی که محققان به آن باور داشتند، به مرور باعث بروز بیماری‌های مختلف در آنها می‌شود. دانشمندان معتقدند چاقی فقط در کوتاه‌مدت ممکن است وضع سلامت افراد را بهبود ببخشد، ولی چنانچه این حالت تداوم داشته باشد، روند سلامت، کاهش می‌یابد و خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها بالا می‌رود و شرایط خطرناکی را پیش روی افراد قرار می‌دهد.

«چاقی سالم» نتیجه مطالعاتی بود که محققان در یک برهه روی شماری از افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقی انجام دادند که دچار پیامدهای آن از جمله فشار خون بالا، کلسترول بد بالا و افزایش قندخون نشده بودند. این تحقیقات نشان داد خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و بیماری‌های مزمن کلیوی در افراد چاق در مقایسه با افرادی که نمایه توده بدنی کمتری دارند به مراتب کمتر است. از این‌رو، محققان نظریه چاقی سالم را مطرح کردند. در این نظریه، محققان معتقدند افراد چاق انرژی ذخیره شده بیشتری برای مقابله با برخی بیماری‌ها دارند و همین شانس زنده ماندن آنها را بالا می‌برد. دانشمندان و محققان دانشگاه لندن برای مطالعه و اثبات این تئوری 2521 مرد و زن 39 تا 62 سال را مورد بررسی قرار دادند.

پژوهشگران فاکتورهای مختلفی از قبیل نمایه توده بدنی شامل قد و وزن، میزان کلسترول، فشارخون، قند خون ناشتا و مقاومت انسولینی آنها را مورد آزمایش قرار دادند. حدود یک سوم افراد چاق شرکت‌کننده در این آزمایش در ابتدای تحقیقات هیچ‌کدام از عوامل پرخطر بروز بیماری‌های مزمن را از خود نشان ندادند و محققان آنها را در گروه چاقی‌های سالم قرار دادند. ولی با گذشت زمان، عوامل خطرساز بیماری‌های مزمن در این افراد ظاهر شد. طبق گزارش‌های رسیده 10 سال بعد از این آزمایش‌ها، چاقی سالم حدود 40 درصد افراد به چاقی ناسالم تبدیل شد و بعد از 20 سال، حدود 51 درصد از آنها به طور کامل در گروه چاقی‌های ناسالم جای گرفتند که احتمال بروز انواع بیماری‌ها در آنها بالا بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد فقط 11 درصد از افرادی که در ابتدای مطالعات در گروه چاقی سالم قرار داشتند، وزن خود را کاهش دادند و سالم باقی ماندند. به طور کلی مطالعات حاکی از آن است که در افراد چاق استعداد بروز عوامل پرخطری مثل قند خون و کلسترول بد بالا که علت اصلی ایجاد بیماری‌های مزمن است، بیشتر مشاهده می‌شود. پژوهشگران توصیه می‌کنند افرادی که دچار چاقی و اضافه وزن هستند، حتی اگر مبتلا به عوامل پرخطر و بیماری‌های مزمن نیستند باید به فکر کاهش وزن باشند چرا که چاقی دیر یا زود آنها را در معرض ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن قرار می‌دهد.

منبع: webmd.com

سیب (ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
كاظم
Germany
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
۰
۰
كسیك چاق است دوست داردلاغرشودوكسیكه لاغراست دوست داردچاق شودبنظرمن عده ای برای چاقی آفریده شده اندوعده ای برای لاغری اگربكارخدادست نزنیم مشكلی پیش نمی آید.
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها