دور جدید گفت وگوهای کارشناسی فردا در وین آغاز می شود

برخی منابع: راه رسیدن به توافق جامع هسته ای سخت شده است

معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی با بیان این‌که پس از توافق احتمالی 10 تیرماه، در حوالی آذرماه می‌توانیم منتظر لغو کامل تحریم‌های اقتصادی و بانکی باشیم، گفت: چنانچه تحریم‌ها لغو شود ایران به مرکز ثقل پروژه‌های نفتی و گازی دنیا بدل خواهد شد.
کد خبر: ۸۰۱۷۷۱

به گزارش خبرنگاراعزامی جام‌جم به محمودآباد مازندران، امیرحسین زمانی‌نیا دیروز در حاشیه بیست و سومین همایش ارگان‌های دریایی، از مذاکراتی با نمایندگان کشور‌های آلمان، ایتالیا، اسپانیا، فرانسه، هند، کره، چین، مالزی، برزیل و ونزوئلا طی چهار ماه گذشته اشاره و خاطرنشان کرد: این مذاکرات در زمینه‌ چگونگی سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی ایران پس از تحریم‌ها بوده است.

وی تاکید کرد: برنامه وزارت نفت سرمایه‌گذاری نزدیک به 200 میلیارد دلار در پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی طی شش سال است و این رقم در شرایط جهانی برای شرکت‌های بزرگ بسیار جذاب است.معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل و بازرگانی با اشاره به وضعیت فعلی مذاکرات ایران و غرب نیز گفت: آنچه در لوزان اتفاق افتاد این بود که برای مشکلاتی که به نظر در چهار الی پنج سال آینده غیرقابل حل بودند راه‌حل پیدا شد و نظر طرف مذاکرات نسبت به ایران تغییر کرد.

وی با اشاره به این‌که بنا شد ایران به صورت بومی غنی‌سازی را انجام دهد و بتواند تحقیق و توسعه را روی سانتریفیوژهای نسل جدید انجام دهد، خاطرنشان کرد: 20 صفحه از توافقات بعد از لوزان نوشته شده اما با اختلافاتی که وجود دارد هنوز 30 درصد جای بحث وجود دارد.به گفته او، چهار ضمیمه باید نوشته شود که به دلیل این‌که جزییات بسیاری دارد مشکل است اما تا دهم تیرماه امکان دستیابی به توافق وجود دارد.

وی با اشاره به این‌که آمریکا 36 سال به‌دنبال بهانه‌ای بود که ایران را به شورای امنیت و جایی ببرد که در آن دارای اقتدار است، تصریح کرد: آنجا نیز می‌خواستند با حق وتو ما را در تله بیندازند.

زمانی‌نیا در ادامه با اشاره به این‌که این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است و در آینده خواهیم دید که این موضوع چقدر چالش‌آور خواهد بود، افزود: چالش‌های 36 سال گذشته به این راحتی قابل حل نیستند.

آغاز ساخت شهر جدید روی دریای جنوب

همچنین وزیر راه و شهرسازی دراین همایش از آغاز ساخت شهر جدید روی دریا در اطراف لار و لامرد طی چهارشنبه هفته جاری به‌صورت رسمی خبر داد و گفت: به‌دنبال توسعه بنادر کشور و ارتقای زندگی در شهرهای ساحلی کشور هستیم.

عباس آخوندی کرد:‌ خطوط کشتیرانی جهانی به‌طور مستقیم به ایران تردد دارند و سال گذشته 8 خط کشتیرانی بین‌المللی به‌صورت مستقیم به بنادر کشورمان تردد خود را آغاز کرده‌اند.

وی همچنین از طراحی مجدد قطعات 2 و 3 آزادراه تهران ـ شمال خبر داد و گفت: تک نرخی شدن بنزین تاثیری روی قیمت بلیت وسایل نقلیه عمومی ندارد.

صادرات نفت ایران بی‌وقفه انجام شده است

همچنین مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران دراین همایش گفت: نقش شرکت‌های کشتیرانی در مقابله با تحریم‌های ناعادلانه تاکنون بی‌نظیر بوده و باوجود دشواری تحریم‌ها، شرکت ملی نفتکش ایران با حمایت تمام دست‌اندرکاران صادرات نفت ایران را بی‌وقفه انجام داده است.

علی‌اکبر صفایی افزود: در این مدت شرکت‌های کشتیرانی از مصادیق اقتصاد مقاومتی بودند و در این دوران سخت توانستند کارنامه خوبی از خود نشان دهند.

وی اظهار کرد: رکود حاکم بر اقتصاد جهانی در سال‌های گذشته شرایط بدی را برای شرکت‌های کشتیرانی به‌وجود آورد به‌طوری که با ادامه تحریم‌ها نیز شرایط سخت تری رقم خورد، اما ما توانسته‌ایم به وظایف خود بخوبی عمل کنیم.

صفایی با بیان این‌که هم‌اکنون 93 درصد تجارت خارجی ایران به صنعت حمل و نقل دریایی ایران وابسته است، افزود: باید با مهیا کردن شرایط مناسب بتوانیم علاوه بر بازارهای بین المللی در بازارهای اروپایی نیز حضوری پررنگ داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها