بیماران مبتلا به ام‌اس بیشتر از فرآورده‌های دریایی از جمله ماهی و میگو استفاده کنند. مصرف گوشت قرمز در این بیماران نباید زیاد باشد.
کد خبر: ۸۰۰۸۷۱

بیماری ام‌اس یا مولتیپل نوعی بیماری خود‌ایمنی است که ابتلا به آن باعث می‌شود که بدن واکنش تخریبی نسبت به غشای اعصاب مرکزی نشان دهد. البته مکانیسم و علت این بیماری دقیقا مشخص نیست، اما فاکتورهای محیطی، روش زندگی و استرس‌ها در بروز آن موثر است. البته از نظر آماری ثابت شده ام‌اس در مناطق استوایی و قطبی کمتر دیده می‌شود، اما شیوع آن در مناطق معتدل بیشتر است. به نظر می‌رسد تابش نور خورشید، رشد و نمو میکروب‌هایی خاص یا تغذیه در این شیوع جغرافیایی نقش داشته باشد، چون یکی از مکانیسم‌های بیماری ام‌اس، علت ویروسی است. دکتر فرامرز امیری، متخصص مغز و اعصاب با اشاره به مطالب فوق در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار می‌کند: در رژیم غذایی مناسب فرد عادی، نسبت مصرف گوشت سفید (ماکیان) به گوشت قرمز (چهارپایان) 2 به یک است، اما در بیماران ام‌اسی توصیه می‌شود این نسبت 3 به یک باشد. همچنین ماهی را در هفته یک تا دو بار استفاده کنند. وی ادامه می‌دهد: از آنجا که این دسته از بیماران به علت محدودیت حرکتی نمی‌توانند حرکات هوازی داشته باشند بنابراین به آنها توصیه می‌شود از افزایش وزن جلوگیری کنند. بر این اساس، میزان کربوهیدرات‌ در برنامه‌های غذایی آنها نظیر نان، برنج و سیب‌زمینی باید در حد متعادل باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با تأکید بر استفاده از روغن‌های مایع با منشأ گیاهی و اسیدهای چرب قابل اشباع تاکید می‌کند: بررسی‌های زیادی نشان داده است که مواد موجود در غلات؛ اعم از ویتامین‌ها، مواد معدنی و املاح نادر نظیر روی، مس و مولیبدن سبب کنترل، بازسازی و تعدیل کارکرد سیستم ایمنی می‌شود. همچنین در مبتلایان به ام‌اس و دیگر بیماری‌های خود‌ایمنی، استفاده از مواد آنتی‌اکسیدان نظیر چای سبز، میوه‌های رنگی و کلم بروکلی می‌تواند در تعدیل کارکرد نابجای سیستم ایمنی موثر باشد. این متخصص مغز و اعصاب با بیان این‌که فعالیت جسمانی مناسب از قبیل 20 تا 25 دقیقه پیاده‌روی روزانه به این افراد توصیه می‌شود، اظهار کرد: دوری از مصرف مواد مخرب نظیر استعمال دخانیات، مصرف الکل و مواد مخدر نیز در مبتلایان به ام‌اس باید مورد توجه جدی قرار بگیرد. ‌امروزه ثابت شده کمبود ویتامین «د‌» نیز در این دسته از بیماران شایع است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها