تاثیر مثبت بازی‌های کامپیوتری بر روابط اجتماعی انسان‌ها

بازی کنید تا اجتماعی شوید

دانشمندان با بررسی رفتارهای اجتماعی افراد دریافته‌اند که برخلاف باورهای عمومی، بازی‌های کامپیوتری انسان را اجتماعی می‌کنند؛ البته این امر تنها درباره بازی‌های گروهی صادق است.
کد خبر: ۸۰۰۳۱۱
بازی کنید تا اجتماعی شوید

جام جم کلیک: اگر در سطح جامعه درباره بازی‌های کامپیوتری و خوب و بد بودن آن سوالی را مطرح کنید، با بالاتر رفتن سن افراد پاسخ دهنده، شاهد دریافت پاسخ‌های منفی‌تر خواهید بود؛ درمیان ایرادهایی که به صورت عمومی به بازی‌های کامپیوتری وارد می‌شود، یکی از مهم‌ترین موارد مربوط به دور کردن فرد از اجتماع است ولی تحقیقات جدید دانشمندان نشان می‌دهد که این امر کاملا نادرست است.

البته این امر برای تمامی بازی‌های کامپیوتری صادق نیست و تنها بازی‌هایی که به صورت مشارکتی انجام می شوند، دارای قابلیت بهبود روابط اجتماعی فرد هستند. جان والز (John Velez) که یکی از محققان مرکز تحقیقات تگزاس است دراین باره می‌گوید: «ما کشف کردیم که انجام بازی‌های کامپیوتری با کمک یک همراه خوب می‌تواند موحب شود تا سطح توقعات درباره فعالیت‌ها از دیگران بالاتر رفته و در حقیقت ذهن فرد را برای شروع فعالیت‌های اجتماعی آماده خواهد کرد.»

این موضوع حتی برای بازی‌های خشن نیز صادق خواهد بود و والز درباره این امر این‌چنین می‌گوید:

«بازی‌های کامپیوتری مشارکتی موجب می‌شود تا حتی با افراد تیم رقیب شما که قصد شکست دادن شما را دارند نیز بهتر برخورد کنید.»

این تحقیقات نشان داده است که خالی شدن هیجان و خشونت در محیط بازی کامپیوتری که با همکاری دیگر انسان‌ها انجام می‌شود (تفاوتی بین بازی چند نفره حضوری یا آنلاین وجود ندارد)، موجب خواهد شد که فرد در دنیای واقعی، بسیار مهربان‌تر و لطیف‌تر بوده و برخورد احتماعی بهتری را از خود بروز بدهد. والز درپایان سخنان خود می‌گوید:

«ما در تحقیقات خود کشف کردیم که یکی از بهترین روش‌های موثر برای کاهش رفتار پرخاشگرانه، انجام بازی‌های کامپیوتری مشارکتی است.»

آناهیتا عیوض‌خانی
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها