کشته شدن 140 نیروی عراقی شایعه بود

چند روز پیش در خبرها آمده بود که داعش با حمله به منطقه الثرثار بیش از 140 سرباز و افسر عراقی را اعدام کرده است. گفته می‌شد داعش با انجام یک ضدحمله بخش‌هایی از پالایشگاه بیجی را پس گرفته و به منطقه الثرثار در شمال فلوجه نیز حمله کرده است.
کد خبر: ۷۹۲۴۴۴
کشته شدن 140 نیروی عراقی شایعه بود

پخش این خبرها پیروزی‌های اخیر ارتش عراق و نیروهای مردمی این کشور را زیر سوال برد و در رسانه‌ها این‌طور وانمود شد که داعش جانی تازه گرفته و توانسته است سرزمین‌هایی را به تصرف خود درآورد. مجموع این خبرها تاثیری منفی بر روحیه سربازان عراقی و نیروهای مردمی این کشور گذاشت. درهمین حال برخی از جناح‌های سیاسی این کشور خواستار استیضاح وزیر دفاع به دلیل کوتاهی و خیانت شدند؛ اتفاقی که شائبه کشمکش‌های سیاسی تازه‌ای را بین دولت العبادی و فراکسیون وابسته به نوری المالکی نخست‌وزیر پیشین عراق مطرح می‌کرد. حال خالد العبیدی وزیر دفاع عراق در یک کنفرانس خبری شرکت کرده و با توضیح ماجرای الثرثار به شایعات مطرح شده پاسخ داده است. همزمان حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق نیز با هشدار از مردم خواسته است به شایعات داعش توجه نکنند و به جای آن به صورت یکپارچه و متحد از عملیات ارتش برای آزادسازی دیگر مناطق حمایت کنند.

به گزارش السومریه نیوز، خالد العبیدی وزیر دفاع عراق در گفت‌وگو با این شبکه تاکید کرد، اخبار منتشر شده درباره شکست‌های ارتش در استان الانبار صحت ندارد و هدف از آنها فشار بر وزارت دفاع است. العبیدی گفت: اظهارات برخی از سیاستمداران تنها بر فعالیت فرد خالد العبیدی تاثیر نمی‌گذارد بلکه فعالیت وزارت دفاع و فرماندهان نظامی در میدان نبرد را هم تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. یکی از سیاستمداران با بیان این‌که دولت سربازان را به سمت کشتارگاه می‌فرستد، از آنها خواسته تا سلاح‌های خود را زمین بگذارند. من از سیاستمداران می‌خواهم تا به نقد سازنده بپردازند. برخی از آنها با سخنان خود نهادهای دولت را هدف قرار داده‌اند. این سیاستمداران باید دقت کنند زیرا بسیاری از چیزهایی که به گوش آنها می‌رسد، اخباری گمراه‌کننده است و واکنش‌های بدی را به دنبال دارد.

پیشتر برخی مسئولان سیاسی در ائتلاف دولت قانون به رهبری نوری مالکی از عملکرد وزیر دفاع انتقاد کرده بودند و برکناری وی را خواستار شدند. در همین حال پارلمان عراق تصمیم گرفت فرماندهان نظامی عراق ناظر بر عملیات علیه داعش در استان الانبار را احضار کند. این امر در پی شایعه‌هایی مبنی بر حمله داعش به نیروهای عراقی در منطقه ناظم الثرثار صورت گرفت.

العبیدی در تشریح وضعیت الثرثار نیز گفت: نیروهای عراق بیش از 90 درصد از هدف خود را برای رسیدن به مرکز شهر الکرمه در نزدیکی فلوجه که با هدف بازپس‌گیری این شهر صورت می‌گیرد، محقق کرده‌اند. داعش برای سرپوش گذاشتن بر این عملیات، به گروهی نظامی در سد ناظم المستقیم حمله کرده که 28 کیلومتر از سد استراتژیک ناظم الثرثار فاصله دارد. این حمله به کشته شدن 13 نظامی و مفقود شدن هشت نفر دیگر انجامید و نیروی هوایی عراق در پی این امر دست به عملیات دقیقی زدند و این منطقه نیز پس گرفته شد. بنابراین ما تاکید می‌کنیم که ناظم الثرثار 28 کیلومتر از ناظم التقسیم فاصله دارد و تحت کنترل نیروهای ماست و در معرض هیچ حمله‌ای واقع نشده است.

از سوی دیگر حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق نیز نسبت به پیامدهای منفی اظهارات برخی مسئولان عراقی و شایعه‌هایی که به روحیه نیروها در الانبار لطمه وارد می‌کند، هشدار داد و گفت: عراق وارد مرحله تعیین‌کننده‌ای در مسیر از بین بردن داعش شده است. داعش نیز از طریق هدف قرار دادن برخی از مناطق شکننده چون سد الثرثار در نزدیکی فلوجه در تلاش است تا به پیروزی‌های نیروهای عراقی خدشه وارد کند.

عملیات موصل بعد از ماه رمضان

در یک تحول دیگر یکی از رهبران ترکمان‌های عراقی از به تاخیر افتادن عملیات آزادسازی شهر موصل به بعد از ماه رمضان خبر داده و می‌گوید: برنامه‌های ایجاد شده برای آزادسازی موصل می‌طلبد که این عملیات به بعد از ماه رمضان موکول شود. به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری آناتولی ترکیه، نورالدین قبلان، یکی از رهبران ترکمان‌های عراق با اعلام این خبر گفت: در حال حاضر حدود دو میلیون تن در موصل زندگی می‌کنند و این مساله ایجاد برنامه نظامی برای آزادسازی شهر را سخت می‌کند. ساکنان موصل در شرایط سخت و در ترس و نگرانی به سر می‌برند و تقریبا از خدماتی همانند برق و آب محروم هستند.

ایران برای ما بهتر است

روز گذشته وزیر دفاع عراق در بخش دیگر از سخنانش از سفر همتای ایرانی خود به عراق در ماه آینده خبر داد و تأکید کرد که تکیه بر ایران برای واردات سلاح بهتر از دیگر منابع است؛ چرا که ایران این سلاح‌ها را طی ۷۲ ساعت تحویل می‌دهد.العبیدی گفت سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران ماه آینده به عراق سفر خواهد کرد. وی با اشاره به سفر اخیرش به تهران گفت، ایران در این سفر آمادگی کامل خود را برای تجهیز عراق به سلاح و مهمات و فراهم کردن تمامی نیازهای این کشور به مهمات اعلام کرده است. ایران برای ما بهتر از منابع دیگر است چرا که می‌تواند این سلاح‌ها را طی 72 ساعت فراهم می‌کند.عراق 7 فروند جنگنده اف 16 دارد که در آمریکا است ولی پایگاه‌های مناسبی برای نگهداری از آنها ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها