منابع خبری از سفر حیدر العبادی نخست وزیر عراق به روسیه خبر داده‌اند. بر اساس گزارش‌های منتشره وی در این سفر با سران روسیه از جمله مدودف نخست وزیر و پوتین رئیس جمهور دیدار خواهد داشت.
کد خبر: ۷۹۹۸۸۷
مسکو- بغداد در راه تعاملات جدید

در باره اهداف و دلایل این سفر گمانه‌زنی‌های متعددی مطرح است که مهمترین آن تعاملات نظامی دو کشور است. العبادی در حالی راهی مسکو شده که عراق با دو مسئله مهم روبرو است. نخست آغاز فاز جدید عملیات‌ ضد تروریستی عراق که با هماهنگی ارتش و نیروهای مردمی آغاز شده است. محور این عملیات نیز الانبار و منطقه الرمادی است که گروه‌های تروریستی جنایات گسترده‌ای در آنها صورت داده‌اند. این عملیات در حالی آغاز شده که ائتلاف به اصطلاح مبارزه با داعش با محوریت آمریکا از اجرای تعهدات خود برای مقابله با تروریست‌ها و حتی فروش تسلیحات به عراق خودداری کرده‌اند.

سفر العبادی به عراق را می‌توان برگرفته از مواضع مقامات عراقی دانست که همواره تأکید کرده‌اند هرگز معطل وعده‌های غرب نمی‌مانند و برای تأمین امنیت خود به مؤلفه‌های جایگزین روی می‌آورند که سفر فؤاد معصوم رئیس جمهور عراق به تهران و العبادی به روسیه را در این چارچوب می‌توان برشمرد.

نکته دیگر آنکه در هفته‌های اخیر آمریکا به بهانه اختصاص بودجه برای کمک به عراق بار دیگر طرح تجزیه این کشور را در دستور کار قرار داده است. سران عراق که بر اصل یکپارچگی کشور تأکید دارند ضمن اعتراض به این رفتار آمریکا با یارگیری منطقه‌ای و جهانی به دنبال مقابله با این توطئه هستند که نقش روسیه را در این عرصه می‌تواند مورد توجه قرار داد.

نکته مهم دیگر در سفر العبادی را باید در دیدگاه مشترک عراق و روسیه در قبال برخی تحولات منطقه جستجو کرد. مسئله مبارزه با تروریسم، تحولات سوریه و یمن از جمله این مسائل است که از زمینه‌های سفر العبادی به روسیه است. البته باید در نظر داشت که مسکو نیز نگاه ویژه‌ای به عراق دارد چرا که از یک سو توسعه مناسبات با عراق را برابر با مقابله با آمریکا می‌داند و از سوی دیگر عراق و سوریه از پیشگامان مبارزه با تروریسم هستند . تروریستی که برای همه جهان از جمله روسیه تهدید است و مسکو با گرایش به مبارزان واقعی به تروریسم سعی در مقابله با آن دارد. لذا سفر العبادی را نباید سفری یک جانبه دانست بلکه نیازهای دو جانبه و رسیدن دو کشور به نقاط مشترک زمینه ساز توسعه مناسبات دو کشور بوده است که نشانگر معادلات جدید در منطقه است،محور آن را نیز کم رنگ‌تر شدن نقش آمریکا در منطقه و رویکرد کشورها به حل مشکلات بدون وابستگی به آمریکا در قالب اجماع منطقه‌ای تشکیل می‌‌دهد.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها