قطاری با سرعت 600 کیلومتر برساعت

قطاری که تهران تا مشهد را دو ساعته طی می‌کند

یک شرکت قطارسازی ژاپنی که پیش‌از این رکورد سریع‌ترین قطار مسافربری جهان را در اختیار داشت، با شکستن رکورد قبلی خود موفق به ساخت قطارهایی با سرعت 600 کیلومتر بر ساعت شده است.
کد خبر: ۷۸۹۲۱۷
قطاری که تهران تا مشهد را دو ساعته طی می‌کند

جام جم کلیک: اگر شما هم با قطار به سفر پرداخته باشید می‌دانید که مسافرت با این وسیله نقلیه یکی از جذاب‌ترین حالت‌های سفر کردن است. یکی از لذت‌بخش‌ترین موارد در این سفرها، مشاهده مناظر اطراف مسیر است ولی این ویژگی با یک امکان دیگر جایگزین شده است؛ شرایط زندگی امروزی بشر به سویی می‌رود که زمان برای او بسیار حیاتی شده است و به همین دلیل نیز شاهد ساخته شدن و استفاده از قطارهای بسیارسریع در سراسر جهان هستیم که معمولا با نام قطار گلوله‌ای شناخته می‌شوند.

رکورد فعلی سرعت حرکت قطار در اختیار شرکت راه‌آهن مرکزی ژاپن است که برای مسافران خود قطارهایی با سرعت حرکت 361 مایل بر ساعت (577 کیلومتر برساعت) را آماده ساخته است ولی پس از اینکه این رکورد شگفت‌آور برای 12 سال متوالی پابرجا ماند، سرانجام خود این شرکت به سراغ شکستن این رکورد رفته و قطار گلوله‌ای جدیدی را ساخته است که سرعت حرکت آن برابر با 600 کیلومتر برساعت خواهد بود.

البته هنوز زمان زیادی تا استفاده رسمی از این قطارها باقی مانده است و به گفته شرکت سازنده، از سال 2027 میلادی شاهد ورود این قطار به ریل‌های ژاپن خواهیم بود ولی حتی در آن زمان نیز سرعت نهایی این قطار گلوله‌ای تنها در صورت وقوع یک مشکل و یا شرایط اضطراری مورد استفاده قرار خواهد گرفت و در شرایط عادی شاهد حرکت این قطار با سرعت 313 مایل یا 500 کیلومتر بر ساعت خواهیم بود. البته این رقم نیز در نوع خود بسیار راضی کننده به‌حساب می‌آید و کافی است درنظر بگیرید که با چنین قطاری می‌توانید مسافت تهران تا مشهد را در زمانی کمتر از 2 ساعت طی کنید.

احمد محمدحسینی
جام جم کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۰
نرم افزار موبایل
-
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
۰
۰
یك جوری تیتر زدی فكر كردیم همین فردا بین تهران مشهد افتتاح میشه،دمت گرم جام جم
مهندس هیدرولیك از شركت راه آهن ایران
Netherlands
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
۰
۰
بهترین و سریعترین قطارهای جهان ساخت ۳ كشور است : ژاپن كه ركورد سریعترین را دارد , فرانسه با قطارهای معروف ت , ژ , و - آلمان هم با قطار الكترو مغناطیسی .
قطارهای ژاپنی برای شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران خیلی مناسب هستند و مچ برای آب و هوای ایران
كیفیت قطعات هم بالا و استهلاك پایین كه امیدواریم مسولین برای واردات ترن از ترن های ژاپنی استفاده كنند
قطارهای اروپایی مناسب شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران نیستند و استهلاك بالایی دارند
نرم افزار موبایل
-
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۹
۰
۰
خط اهن اهواز تهران، دو خطه بشه، ششصد كیلومتر پیشكش
مسافر قطار تهران - مشهد
Netherlands
۰۳:۰۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
۰
۰
قطار تهران - مشهد بلیت شده ۷۲ هزار تومان , قطار، خود كششی سریع السیر است كه ساخت اتریش است , مسیر را ۷ تا ۸ ساعت میرود , زیرا ریلهای قطار در ایران مناسب سرعت بالای ۱۲۰ كیلومتر نیست , ریلهای قطار همه فرسوده هستند
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
۰
۰
عزیزان ژاپن نه ایران!!!ما تونل كندوان رو 10 سال طول كشید تا دوطرفه كنیم، نه اینكه نتونیم!!!مگه قرارگاه خاتم كه تونل نیایش رو یك ساله توی زمین های ابرفتی ساخت پا بگذاره وسط
قطاری
Germany
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
۰
۰
فكر كنم مسیر تهران مشهدو با این قطار هزار سال دیگه بتونیم سوار شیم!
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
۰
۰
انگار قرن 18هستیم انها قرن21. قطارهای جنوب بعد یه شب تا صبح میرسن پایتخت بقیه مسیرها هم كه بماند.
یعنی میشه تمام خطوط راه اهن كشور سریع السیر شوند؟ فاصله شمال تا جنوب و غرب وشرق كشور بشه دو ساعت؟
كاش یه سرمایه گذار این پروزه را برمی داشت.
صبا
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
۰
۰
به چند دلیل نمیشه :
یكی اینكه توقف در بین ایستگاها و تداخل قطارها زیاده
خط هامون اصلا مناسب نیستند
برنامه ریزی استفاده مناسب نداریم
مدیریت نداریم
الان لكوموتیو ایران سفیر داریم 160 میره آیا واقعا 160 تو خط میره نه نمیره ماكزیمم 130 خیلی كم
امین ك
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۳۰
۰
۰
برای عمر ما كه كفاف نمیده انشاءالله نوه و نتیجه ها استفاده كنن و حالشو ببرن!
حدادی
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۳
۰
۰
چندین سال است راه یكساعته اراك خمین قراره دوبانده بشه اما دریغ كه هنوزم كامل نشده، راه آهن اراك خمین اصفهان حتی كلنگ زنی هم نشده ،خلاصه داستان این قطارهای تندرو برای ما فقط داستان است.طرح دوبانده شدن راههای خمین به اراك به الیگودرز،به گلپایگان و به دلیجان و محلات هنوز هم كه هنوزه تكمیل نشده و ما كماكان چشمان خودرا می مالیم.
داود حدادی كارمند بازنشسته از خمین

نیازمندی ها