مریم امینی، همسر سیدشهیدان اهل قلم، مرتضی آوینی، با حضور در برنامه «هفت» به واکاوی شخصیت همسر شهید و هنرمندش و بررسی دیدگاه‌های او پرداخت و گفت: دیدن حضرت امام(ره) از تلویزیون در سال 58 نقطه عطفی در زندگی شهید آوینی بود و زندگی‌اش را دگرگون کرد.
کد خبر: ۷۸۹۱۸۱

به گزارش جام‌جم، همسر شهید سیدمرتضی آوینی که پس از سال‌ها در یک برنامه زنده تلویزیونی ظاهر شد، ضمن اشاره به آشنایی و ازدواجش با این هنرمند، رفتار و منش شهید آوینی را به دو دوره تقسیم کرد و گفت: دوره اول شامل پنج سال نخست است که در آن دوره معاشرت‌ها و گفت‌وگوهای روشنفکرانه‌اش بیشتر بوده، اما در نیمه دوم، انزوا و گوشه‌گیری را برمی‌گزیند که بیشترین گفته‌ها و نوشته‌هایش مربوط به همین دوره است. این دوره در سال‌های50 تا 54 را دربر می‌گیرد.

مریم امینی افزود: شهید آوینی مسائل مربوط به زیرساخت‌های فلسفه غرب را دنبال و درباره آنها تحقیق می‌کرد. او ذوق هنری خاصی داشت و شعر هم می‌سرود.

همسر شهید آوینی درباره مطالعات این شهید هم گفت: ایشان فلسفه غرب را مطالعه می‌کرد. او درواقع برای یافتن پرسش‌های هستی‌شناسانه این مطالعات را دنبال می‌کرد، اما جوابی نمی‌یافت. نوشته‌های بعد از انقلاب آوینی درمورد پوچ‌انگاری، نه‌تنها حاصل مطالعاتشان بود، بلکه یک نوع تجربه زیستی بود، به همین دلیل نوشته‌هایشان درباره جهان هستی برای انسان ملموس است.

امینی درباره تدوین «روایت فتح» شهید آوینی بیان کرد: این اثر دارای یک جوشش درونی است، ضمن این‌که با وجود نبودنش در جبهه و میدان جنگ به شکل پررنگ، ولی یک تجربه زیستی برایش اتفاق افتاده بود و همانند کسی بود که در فضای جنگ نفس کشیده است.

همسر شهید آوینی درخصوص فعالیت‌های سیاسی او هم گفت: شهید آوینی هیچ گونه فعالیت سیاسی در قبل از انقلاب نداشت و در تظاهرات یا اعتصابات دانشجویی شرکت نمی‌کرد و زیاد درگیر موضوعات نشده بود تا این‌که در تابستان سال 58 دیدن امام خمینی(ره) از طریق تلویزیون، به نقطه عطف زندگی او برای رسیدن به جواب پرسش‌هایش بدل شد.

امینی ادامه داد: شهید آوینی (به پاس مجاهدت‌هایی که می‌کرد)، یک «قدرت تشخیص» خاصی داشت. او افق دید گسترده‌ای داشت و حرف‌ها و پیش‌بینی‌های شهید در حوزه‌های دیگر نیز قابل انطباق است. آوینی به مسائلی می‌پرداخت که از نظر فرهنگی خیلی مهم بودند؛ موضوعاتی مانند ماهواره یا سینما.

او افزود: موضوعاتی که شهید پس از پایان جنگ به آن پرداخت، موضوعات مهم و مورد علاقه‌اش بودند و از آنجا که این دو اصل همواره با هم تطبیق داشتند دارای تأثیرگذاری بیشتری نیز بودند.

امینی درخصوص موضعگیری و مخالفت عده‌ای درباره مساله آزاداندیشی و نقد شهید آوینی گفت: آوینی در سمینار سینمای بعد از انقلاب، با ادبیات و سیستم جدید و بی پروا مسائل مقبول و پذیرفته شده در سینمای روشنفکری را زیر سوال برد که مورد مخالفت و رفتار توهین‌آمیز عده‌ای قرار گرفت، اما هرگز کوچک‌ترین عکس‌العملی از خود نشان نداد.

همسر شهید آوینی افزود: از نظر شهید آوینی سینمایی که فارغ از ژانرش، انسان را به یک تجربه معنوی دعوت کند، پسندیده و مورد قبول است. آوینی معتقد بود که ذات سینما هنوز اسلامی نشده است تا بتوانیم از تعبیر «سینمای اسلامی» استفاده کنیم. در واقع شهید آوینی مفهوم دین را گسترده می‌دید و تعریفش این‌گونه بود که حقیقت، عالم اسلام است، هنر با حقیقت عالم نسبتی دارد و سینما هم با هنر نسبت دارد و سینما هرجا که بتواند این حقیقت را ساطع کند، قابل احترام و یک امر دینی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها