بعد از سفر حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به واشنگتن، قرار است طی روزهای آینده وزیر خارجه امارات و عمان نیز به آمریکا سفر کنند. دلیل این سفر‌های پی در پی چیست. بخصوص در شرایط کنونی که منطقه خاورمیانه از یک سو درگیر جنگ با داعش و از سوی دیگر درگیر جنگ در یمن است، این دیدارها تا چه حد قادر است به حل بحران‌های موجود کمک کند و آیا مقامات آمریکایی بجز دیدارهای نمایشی حاضر به برداشتن گام‌هایی موثر برای حل این بحران‌ها هستند؟
کد خبر: ۷۸۸۳۹۹

به گزارش شبکه تلویزیونی العالم، حیدر العبادی و باراک اوباما در دیدار روز سه‌شنبه‌شان به بررسی مسائلی در خصوص همکاری مشترک برای شکست داعش و مسائل مختلف داخلی و سیاسی و اقتصادی عراق پرداختند. بر اساس بیانیه پایانی دیدار حیدر العبادی و باراک اوباما که دیروز منتشر شد، دو طرف بر همکاری مشترک دو کشور بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک و پایبندی به توافق راهبردی مشترک تأکید کردند. اما به عقیده ناظران مسأله بسیار مهمی که در این گفت‌وگوها جا افتاده، موضوع تحویل سلاح‌ها و به ویژه جنگنده‌ها و بالگردهایی بود که بر اساس قراردادها آمریکا باید قبل از آغاز بحران به عراق تحویل می‌داد؛ سلاح‌هایی که اگر آمریکا بموقع در اختیار عراق قرار می‌داد، وضع این کشور در مبارزه با تروریسم به گونه‌ای متفاوت و به نفع مردم این کشور رقم می‌خورد و می‌توانست از هزینه‌های سنگینی که تاکنون مردم این کشور متحمل شده‌اند، به میزان قابل ملاحظه‌ای بکاهد. خودداری آمریکا از تحویل جنگنده و بالگردها به عراق در حالی است که پول آنها بر اساس قراردادهای دو کشور در دولت قبلی عراق پرداخت شده است ولی مسئولان آمریکایی هر بار با مطرح کردن بهانه‌هایی، از تحویل آنها خودداری می‌کنند.

نخست‌وزیر عراق همچنین روز سه‌شنبه با جو بایدن معاون رئیس‌جمهور آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد. در این دیدار نیز دو طرف درباره تقویت روابط نظامی دوجانبه و نحوه حمایت‌های نظامی واشنگتن از بغداد در مبارزه با تروریسم گفت‌وگو کردند. جان کری وزیر خارجه آمریکا نیز در دیدار با حیدرالعبادی بر اعتماد خود به توانایی عراق برای مقابله با تروریسم تاکید کرد. طبق بیانیه‌ای که وزارت خارجه عراق در این خصوص منتشر کرده است همزمان با سفر العبادی به واشنگتن، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا خواستار افزایش نقش نظامی کشورش در عراق شد. جان بینر، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در اظهاراتی که از تلاش برای افزایش مداخله نظامی کشورش در عراق حکایت دارد، گفت: نیروهای آمریکایی در عراق باید در جنگ با گروه دولت اسلامی (داعش) وظیفه‌ای بیش از آموزش و مشاوره سربازان عراقی انجام دهند.

بینر گفت: نمی‌دانم 4500 نیروی عراقی که به دنبال جنگی طولانی، عراق را ترک کردند باید تعدادشان افزایش یابد یا نه، اما فکر می‌کنم که می‌توان کارهای بیشتری با خطرات کمتری انجام داد که نیاز به نیروهای زیادی نداشته باشد. عراق نزدیک یک سال است که با گروه داعش درگیر است و کمک‌های آمریکا برعکس تبلیغاتی که می‌شود تاثیر چندانی در شکست گروه داعش در این کشور نداشته است.

سفر العبادی به واشنگتن در شرایطی صورت می‌گیرد که قرار است روز دوشنبه آینده ولیعهد امارات و پادشاه عمان نیز به آمریکا سفر کنند. در همین زمینه کاخ سفید اعلام کرد باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در واشنگتن با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد امارات دیدار خواهد کرد.

در این دیدار که روز دوشنبه آینده برگزار خواهد شد، طرفین قرار است درباره موضوعات متعددی گفت‌وگو و رایزنی کنند، از جمله مبارزه با داعش در عراق و سوریه. همچنین قرار است طرفین در این دیدار درباره موضوعات دیگری همچون مذاکرات هسته‌ای ایران و ائتلاف عربستان علیه یمن گفت‌وگو کنند.

سفر مقامات عمانی به آمریکا نیز در حالی اعلام می‌شود که برخی خبرهای جسته گریخته از رایزنی‌های پنهان در آمریکا برای حل بحران یمن منتشر شده است. به گزارش ایسنا و به نقل از پایگاه خبری البوابه، مسئولان مصری طرحی را پیشنهاد داده‌‌اند که بر اساس آن مسقط میزبان مذاکرات میان طرف‌های درگیر در یمن می‌شود. این منابع می‌گویند: اخیرا مسئولان عمان تماس‌هایی با برخی کشورهای مختلف برای بررسی چگونگی اجرای آتش‌بس و بهبود شرایط انسانی در یمن را آغاز کرده‌اند تا مذاکرات برای حل بحران آغاز شود، اما عربستان بر ادامه عملیات نظامی پافشاری می‌کند هر چند با مذاکرات مخالفت نمی‌کند.

عمان طرحی را پیشنهاد کرده که مبتنی بر دو نکته اساسی است: نخست این‌که دو طرف درگیر به آتش‌بس موقت قانع شوند که پس از آن مذاکرات برای آتش‌بس دائم صورت بگیرد. نکته دوم این‌که مسقط میزبان مذاکرات با حضور نمایندگان سازمان ملل، اروپا، آمریکا و دیگر طرف‌های بین‌المللی شود. از برجسته‌ترین کلیات طرح عمان این است که عبد ربه منصور هادی (رئیس‌جمهور مستعفی) اداره مرحله انتقالی را برعهده داشته باشد و پس از آن انتخابات ریاست‌جمهوری و پارلمانی برگزار شود و انصارالله و نیروهای حامی علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور پیشین یمن از شهرها عقب‌نشینی کنند.

از مفاد این طرح این است که بر سر تشکیل دولتی با حضور تمامی اقشار یمنی توافق شود و انصارالله سلاح‌هایی را که از ارتش به غنیمت گرفته، تحویل دهد و با تبدیل شدن به یک «حزب غیرنظامی» موافقت کند. منابع مذکور می‌گویند تعیین خالد بحاح به عنوان معاون عبدربه منصور هادی ممکن است خبر از گشایش قریب الوقوع بدهد.

پیشتر رهبران انصارالله نام بحاح را به عنوان رئیس شورای انتقالی، پیشنهاد داده بودند. این در حالی است که بتازگی اطلاعاتی منتشر شده که نشان می‌دهد برای برکناری منصور هادی از قدرت و آمدن بحاح به جای او تقریبا اجماع عربی وجود دارد و هادی خود نیز به دلیل «شرایط جسمانی‌اش» ترجیح می‌دهد از قدرت کنار برود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها