علی محمد شاعری گفت: در حال حاضر، بیشترین سهم آلودگی صوتی در کلانشهر تهران ناشی از سیستم حمل و نقل موتوری است به طوری که موتورسیکلتها به میزان ۸۳ دسیبل آلودگی صوتی تولید می کنند و این در حالی است که میزان حد مجاز آن ۷۷ دسیبل است.
وی با بیان اینکه ۶۰ درصد وسایل حمل و نقل جادهای را خودروهای سواری در بر میگیرد، افزود: در خیابانها و اتوبانهای شهر تهران حدود ۵۰ درصد خودروهای سواری صدایی بالاتر از ۸۱ دسیبل ایجاد میکنند در حالی که استاندارد آلودگی صوتی برای خودروهای سواری ۷۴ دسیبل است.
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: طبق آمارهای بدست آمده در شهر تهران، سهم انتشار آلودگی صدا توسط موتورسیکلت ها ۴۹ درصد، خودروهای سواری ۳۰ درصد، ماشینهای سنگین ۲۰ درصد و اتوبوسهای شرکت واحد یک درصد اعلام شده است.
وی با بیان اینکه مقادیر تراز صدا در بدنه بزرگراههای تهران در روز حدود ۷۰ الی ۸۰ دسیبل است که این رقم ۱۵ دسیبل از حد مجاز مناطق مسکونی (۵۵ دسیبل) بالاتر است، افزود: همچنین ۷۶ درصد مراکز درمانی و ۳۲ درصد مراکز آموزشی دارای آلودگی صوتی بالاتر از حد مجاز و در شرایط بحرانی آلودگی صوتی قرار دارند.
شاعری منطقه ۹ تهران را دارای بیشترین آلودگی صوتی در سطح شهر عنوان کرد و گفت: میزان تراز صدا در این منطقه در دوره زمانی روز تقریباً ۷۶ دسیبل و در شب ۷۵ دسیبل است که از علل اصلی میزان بالای آلودگی صوتی در این منطقه می توان به وجود میدان آزادی و تردد خودروها و موتور سیکلت و همچنین استقرار فرودگاه مهر آباد اشاره کرد.
به گفته وی، منطقه ۱۴ دومین منطقه آلوده و منطقه ۱۹ سومین منطقه آلوده به لحاظ صوت در شهر تهران است.
شاعری خاطر نشان کرد: بیشترین میزان آلودگی صدا در سطح مناطق از لحاظ ترافیکی به ترتیب در مناطق ۶-۱۰-۱۱-۱۲-۱۳-۳-۱۹-۱۸-۲ هستند که تراز صوتی در بیشتر خیابانهای اصلی این مناطق بیش از ۷۰ دسیبل است.
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران به راهکارهای کاهش آلودگی صوتی اشاره کرد و گفت: به منظور مدیریت و کنترل آلودگی صوتی، راهکارها و روش های فنی و مدیریتی مختلفی وجود دارد که از آن جمله می توان به نوسازی و جایگزین کردن خودروهای فرسوده، استفاده از سدهای آکوستیکی، جلوگیری از تردد خودروهای سنگین غیر استاندارد و با آلودگی صوتی غیر مجاز در خیابانها به هنگام شب، استفاده از پوشش گیاهی مناسب اشاره کرد.
وی افزود: کنترل تولید آلودگی صدای ناشی از فعالیتهای صنعتی، عمرانی و خدماتی، جلوگیری از انتشار آلودگی صدا ناشی از ساختمان در فعالیتهای صنعتی، گسترش شبکه پایش آلودگی صوت و ارائه هشدارهای لازم، افزایش اطلاع و آگاهی شهروندان به منظور کنترل، کاهش و مقابله با آلودگی صوتی، الزام به رعایت مبحث ۱۹ در ساخت و سازها و منوط نمودن پایان کار به رعایت استانداردهای آلایندگی صوتی از دیگر راهکارهای کاهش آلودگی صوتی در شهرهاست.
شاعری گفت: انتقال فرودگاه مهرآباد، نصب دیوارهای جاذب صوتی در حاشیه راه آهن داخل شهر، احداث پارکینگ بیشتر برای جلوگیری از ترافیک،ساماندهی مشاغل مزاحم صنعتی و طراحی سطوح کاربریها بر اساس میزان تولید آلودگی صوتی راهکارهای دیگری است که می توان برای کاهش میزان آلودگی صوتی عنوان کرد.
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران افزود: یکی از ابعاد مهم و تاثیر گذار در بهبود کیفیت زندگی و محیط زیست شهری بحث کاهش آلودگی صوتی است که می تواند تضمین کننده سلامت شهروندان و ایجاد شادابی و نشاط در آنها شود.
نقشه وضعیت آلودگی صوتی در شهر تهران را به تفکیک مناطق
(مهر)
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد