چین و روسیه خواستار آتش‌بس در یمن شدند

در حالی که عربستان سعودی همچنان به حملات تجاوزگرانه خود به یمن ادامه می‌دهد، چین و روسیه خواستار برقراری آتش‌بس در این جنگ شده‌اند. این در حالی است که سران کشورهای عرب نیز مشغول تهیه پیش‌نویس تازه‌ای در جهت مجبور کردن حوثی‌ها به اجرای قطعنامه 2201 و هموار کردن راه برای برقراری آتش‌بس هستند.
کد خبر: ۷۸۵۴۷۵

در همین رابطه سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در تماس تلفنی با همتای عربستانی خود درباره وضع یمن صحبت کرده و بر ضرورت یک آتش‌بس فوری از سوی تمامی طرفین درگیر تاکید کرد.

به گزارش ایسنا و به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت: سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و شاهزاده سعود الفیصل، همتای عربستانی‌اش درباره مسائل مهم و ضروری منطقه‌ای مذاکره کرده و بیشتر تمرکزشان بر اوضاع یمن معطوف بود.

در ادامه این بیانیه آمده است: لاوروف در این تماس تلفنی بر ضرورت آتش‌بس از سوی تمامی طرفین درگیر از جمله نقش‌آفرینان خارجی و لزوم از سرگیری مذاکرات داخلی با میانجیگری سازمان ملل تاکید کرد. در همین حال، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا نیز در یک تماس تلفنی با محمد بن سلمان بن عبدالعزیز، وزیر دفاع عربستان فرضیه‌های همکاری در سایه حملات ائتلاف موسوم به «توفان قاطع» در یمن را مورد بررسی قرار داد.

عربستان سعودی و متحدانش هفته گذشته تعرض نظامی را علیه مواضع حوثی‌ها در صنعا و عدن آغاز کرده‌اند و تعداد تلفات این اقدامات از 800 نفر گذشته است.

از سوی دیگر، هوا چون، سخنگوی وزارت خارجه چین با ابراز نگرانی نسبت به اوضاع یمن خواستار برقراری آتش‌بس در این کشور شد. وی گفت: «از همه طرف‌های درگیر می‌خواهیم فورا آتش‌بس را برقرار و از کشته‌های بیشتر در این کشور جلوگیری کنند». چین از سوی دیگر خواستار اجرای کامل قطعنامه شورای امنیت و پیشنهادات کشورهای همکاری خلیج فارس شد تا بحران یمن از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت که کشورش از نزدیک تحولات یمن را پیگیری و برای خروج اتباع خارجی از این کشور تلاش می‌کند. حملات عربستان سعودی به یمن اعتراض سازمان‌های بین‌المللی را به‌دنبال داشته است و منابع سازمان ملل متحد می‌گویند این شهر در آستانه یک فاجعه انسانی قرار دارد.

درخواست مجالس یمن

با ادامه حملات ائتلاف عربی به یمن 19 حزب و گروه سیاسی این کشور مخالفت خود را با این حملات متجاوزانه به رهبری عربستان اعلام کردند و نمایندگان پارلمان و مجلس شورای این کشور نیز خواهان توقف هر چه سریع‌تر حملات شدند. نمایندگان پارلمان و مجلس شورای یمن در نشستی در صنعا از تمامی گروه‌های سیاسی خواستند از عقل پیروی کنند و برای برقراری دموکراسی و آرامش در یمن بر سر میز مذاکره بنشینند. حاضران در این نشست نسبت به وخامت اوضاع یمن ابراز نگرانی و اعلام کردند: پارلمان و مجلس شورا هیچ‌گاه از تجاوز و دشمنی عربستان علیه غیرنظامیان غافل نبوده‌ و برای همین خواهان توقف هر چه سریع‌تر این حملات هستند. در همین حال کارمندان دولتی در استان صنعا در مقابل ساختمان استانداری تجمع و حملات متجاوزانه عربستان به یمن را محکوم کردند.

در حمله روز دوشنبه جنگنده‌های سعودی به مدرسه السبطین در شهر اب یمن تعدادی دانش‌آموز کشته و زخمی شدند. در حملات هوایی عربستان سعودی به روستای «بیت رجال» در منطقه بنی‌مطر در غرب صنعا نیز سه کودک و سه زن کشته و هشت نفر زخمی شدند. اوضاع انسانی در یمن روبه وخامت است و به دلیل کارشکنی‌های عربستان سعودی امکان امدادرسانی نیز همچنان وجود ندارد. صلیب سرخ از وجود مشکلات لجستیکی برای امدادرسانی سخن گفته است. آخرین خبر مربوط به یمن این‌که جنبش انصارالله با استقرار تانک‌ها و زره‌پوش‌های خود در خیابان‌ها و محله‌های شهر تعز، کنترل کامل این استان را به دست گرفتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها