روستای آق‌بلاغ سادات‌ از توابع بخش سربند شهرستان شازند در استان مرکزی هرساله در این فصل سال شکل دیگری به خود می‌گیرد و زیستمندان سیاهپوش این کره خاکی، یعنی کلاغ‌ها در آن بیداد می‌کنند.
کد خبر: ۷۸۴۶۲۲

از اواخر اسفند که به یک کیلومتری روستا می‌رسی تنها صدای قارقار می‌شنوی، صدای کلاغ‌هایی که گویی ساکنان اصلی این روستا شده‌ و براحتی مشغول گذران زندگی هستند. هر سال در این موقع آسمان این روستا سیاه و صدا‌های آزاردهنده کلاغ‌ها بلند و بلندتر می‌شود. این روزها جمعیت کلاغ‌ها از جمعیت اهالی روستا بیشتر است.

ماندانا حضرتی، فعال محیط‌زیست در گفت‌وگو با ایسنا درباره جمعیت این پرنده در این روستا گفت: کلاغ‌ها در این روستا حدود 400 لانه دارند. با احتساب دو کلاغ و یک جوجه در هر لانه می‌توان گفت که تعداد آنها در این فصل دو برابر جمعیت روستاست.

وی با بیان این‌که این روستا دارای درختان بید تبریزی است و کلاغ‌ها نیز عموما تمایل به ساخت لانه روی این درختان دارند، افزود: وجود این درختان است که سبب شده کلاغ‌ها این روستا را به عنوان مأمنی برای خود انتخاب کنند.

حضرتی وجود امنیت در آق‌بلاغ را نیز عاملی دیگر برای ماندگاری کلاغ‌ها عنوان کرد و گفت: کلاغ پرنده‌ای باهوش است به نحوی که حتی توانایی حل معماهای انسانی را دارد به همین دلیل می‌تواند بهترین نقطه را برای سکونت خود انتخاب کند. ظاهرا در این روستا شرایط مناسبی برای گذران زندگی این پرنده فراهم است که در این سال‌ها و در چنین فصلی این روستا را برای زندگی خود انتخاب می‌کند.

وی با اشاره به این‌که این روزها درختان این روستا عملا به شکل آپارتمان‌های کلاغ‌نشین درآمده است، افزود: کلاغ پرنده‌ای مهاجم است. مسلما اگر جمعیت هر نوع جاندار در یک منطقه بیش از توان اکوسیستم باشد، خسارت به بار می‌آورد و این روستا نیز از این قاعده مستثنا نیست. قطعا حضور دو برابری جمعیت کلاغ‌ها از جمعیت انسانی، لطمات زیادی به فضای روستا و اراضی کشاورزی وارد می‌کند.

این فعال محیط‌زیست تصریح کرد: صدای کلاغ‌ها را می‌توان از فاصله یک کیلومتری روستا شنید و زمانی که وارد روستا می‌شویم عملا این صدا سرسام‌آور می‌شود و متاسفانه کاری از دست روستاییان برنمی‌آید. نمی‌توان درختان را قطع کرد و تنها وسیله روستاییان استفاده از چوب برای دور کردن کلاغ‌هاست که تاکنون فایده‌ای نداشته است.

حضرتی وجود اراضی کشاورزی در منطقه را نیز از عوامل دیگر ماندگاری کلاغ‌ها در روستا دانست که خسارات زیادی را هرساله به این اراضی و کشاورزان وارد می‌کنند.

رضا یوسفی، دهیار روستای آق‌بلاغ نیز گفت: بیشتر اراضی این روستا زیر کشت جو و نخود است که به هیچ عنوان به واسطه حضور این تعداد کلاغ در امان نیستند و این مشکل علاوه بر این‌که کشاورزان را به ستوه آورده، آسایش را نیز از اهالی روستا سلب کرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها