استانی به ظاهر «سرسبز، معتدل و پرباران»

دمای هوای گلستان به 47 درجه رسید!

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان گفت: حجم آب پشت سدهای استان در چهاردهم فروردین امسال 15 درصد کمتر ازمدت مشابه سال گذشته بود که نشانگر بحرانی تر شدن وضعیت آب استان است.
کد خبر: ۷۸۴۴۴۲
آب سدهای استان گلستان کاهش یافت

ایرج حیدریان با بیان این مطلب، افزود: هم اینک آب پشت 14 سد فعال استان 85 میلیون مترمکعب است.

وی اضافه کرد: از اول فروردین 93 تا هشتم این ماه میزان بارش ها در گلستان 14.4 میلی متر بود که با این آمار 17.83 میلیون مترمکعب آب به حجم پشت سدهای گلستان افزوده شد.

ظرفیت ذخیره آب در 14 سد گلستان حدود 300میلیون مترمکعب می باشد.

حیدریان در خصوص کل بارش های استان گلستان از اول سال آبی جاری (اول مهر 93) تا چهاردهم فروردین 94 نیز گفت: میزان این بارش ها حدود 278 میلی متر بوده که 2.9 درصد کمتر از مدت مشابه سال آبی گذشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان افزود: میزان بارش های سال آبی جاری همچنین نسبت به دوره 25 ساله 12.9 درصد کاهش دارد.

استان به ظاهر سرسبز گلستان این سال ها از بحران خشکسالی و کمبود آب در رنج است، این مشکل به حدی رسیده که در فصل تابستان حتی تامین آب آشامیدنی مردم این منطقه نیز مشکل می شود.

این استان همچنین قطب کشاورزی کشور بوده و تامین معیشت کشاورزان آن به آب و بارش های جوی وابسته است.

در سال های اخیر کاهش تدریجی نزولات جوی، افزایش برخی صنایع، جمعیت و مصرف بی رویه، زمینه را برای بروز بحران خشکسالی و کمبود آب در بسیاری از مناطق گلستان فراهم کرد.

در این مدت آمار بارش ها، ذخایر آبی پشت سدها، رودخانه های رو به خشکی و کشاورزی تشنه، بحرانی را نشان داد که شاید با کمی توجه در مصرف آب در بخش خانگی و مکانیزه کردن سیستم های آبیاری کشاورزی می شد به سلامت از آن عبور نمود.

اما هم اینک ادامه این مشکلات باعث شده که شرکت مدیریت منابع آب ایران وابسته به وزارت نیرو اعلام کند که در نیمه نخست سال آبی جاری گلستان در کنار 12 استان دیگر در زمره استان های با تنش آبی شدید قرار دارد.

در طبقه بندی استان های کشور براساس شاخص پایش منابع آب از مهرماه تا اسفند ماه سال 93 استان های کشور در شش دسته مرطوب، نرمال، قابل تحمل، دارای تنش آبی، دارای تنش آبی شدید و کمبود آب طبقه بندی شده اند که استان های بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان، هرمزگان و یزد در رده مناطق مواجه با کمبود آب قرار گرفتند.

بر پایه این گزارش، 13 استان کشور در دسته مناطق دارای تنش آبی شدید قرار دارند که شامل گلستان، اصفهان، ایلام، تهران، البرز، خوزستان، زنجان، قزوین، قم، کرمانشاه، لرستان، مرکزی و همدان هستند.

این گزارش نشان می دهد که 11 استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی و رضوی، سمنان، کردستان، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان و مازندران در دسته مناطق درگیر با تنش آبی گزارش شده اند.

هیچ استان کشور از نظر شاخص پایش منابع آب در سال آبی 94-93 در دسته های مرطوب، نرمال و یا حتی قابل تحمل قرار ندارد.

متوسط بارندگی سالانه گلستان 450 میلیمتر است که این میزان با توجه به شرایط اقلیمی استان متفاوت است، در مناطق جنوبی (کوهستانی) حدود 700 میلیمتر و مناطق شمالی (نوار مرزی) حدود 200 میلیمتر است.

همچنین متوسط تبخیر آب از 800 میلیمتر در نواحی جنوبی تا 2000 میلیمتر در نواحی شمالی آن متغیر است.

تغییر الگوی کشت و نیز رویکرد کشاورزان در کاشت محصولات پرآب همچون برنج و آبیاری به روش غرقابی علاوه بر تاثیر منفی در محیط زیست گلستان به بحران منابع آبی نیز دامن زده است.

استان گلستان واقع در شمال ایران یک میلیون و 850 هزار نفر جمعیت دارد که در 29 شهر و هزار روستا زندگی می کنند، حدود نیمی از جمعیت استان روستا نشین بوده و بیشتر به کار کشاورزی مشغول هستند.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها