وزیر امور خارجه آمریکا در آستانه آغاز دور جدید مذاکرات هسته ای ایران، خطاب به منتقدان این روند گفت: کنار کشیدن ما از گفتگوها موجب فروپاشی رژیم تحریم ها و باز شدن دست ایران می شود.
کد خبر: ۷۸۲۸۷۱
شکست مذاکرات موجب فروپاشی رژیم تحریم ها می‌شود

جان کری در واکنش به پیشنهاد منتقدان دولت اوباما برای خروج آمریکا از مذاکرات اتمی با ایران، گفت: در صورت دست نیافتن به توافقی با ایران، دست تهران برای گسترش فعالیت‌های هسته‌ایش باز خواهد شد و رژیم تحریم‌ها دچار فروپاشی می‌شود.

وزیر امور خارجه آمریکا که شب گذشته در نشست سالانه سفیران ایالات متحده در سراسر جهان صحبت می‌کرد، گفت: اگر آن‌گونه که منتقدان توصیه می‌کنند ما از مذاکرات هسته‌ای (با ایران) خارج شویم، چه روی خواهد داد؟ و این می‌تواند اتفاق بیفتد. مذاکرات از هم می‌پاشد. ایران قادر خواهد بود دوباره سانتریفیوژهایش را به چرخش بیندازد و غنی‌ سازی را در ظرفیت‌هایی که می‌خواهد انجام دهد. اگر چنین تصمیمی بگیرند».

وی افزود: تحریم‌ها هم نمی‌تواند مانع آنها شود، به خاطر اینکه طرف‌های دیگر حاضر در مذاکرات که توافق احتمالی را معقول می‌دانند، نیز از رویکردهایی (مانند تحریم‌ها) دست خواهند کشید و به ما می‌گویند: «شما کارهای مورد نظر خودتان را انجام بدهید، ما نیز کار خودمان را انجام می‌دهیم. شما تمایلی به منطقی بودن ندارید، ما هم کاری را که فکر می‌کنیم معقول و منطقی است انجام می‌دهیم».

جان کری تصریح کرد: به همین دلیل، شما دیگر هیچ اثری از رژیم تحریم‌ها نخواهید دید. شما دیگر هیچ ساختار شفاف و مورد توافق برای نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران نخواهید داشت. فکر می‌کنم کل هدف اعمال تحریم‌ها این است که به توافقی برای نظارت و بازبینی برنامه هسته‌ای ایران دست یابیم.

وی اظهار داشت: اکنون خیلی واضح است که آنها نظارت را قبول کرده‌اند،‌ شما می‌بایست بدانید چگونه آنها را اجرا کنید، وظیفه ماست که به توافقی دست یابیم که خوب و قابل اجرا باشد، توافقی که چهار مسیر برای دستیابی به سلاح اتمی را ببندد: مسیر دستیابی از طریق فردو، مسیر دستیابی از طریق اراک، مسیر دستیابی از طریق نطنز و در نهایت مسیر پنهانی را که سخت‌ترین آنها خواهد بود اما من می‌توانم به شما اطمینان بدهم که روی مورد آخر متمرکز شده‌ایم.

وزیر امور خارجه آمریکا در ادامه سخنان روز چهارشنبه خود در خصوص مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی و جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران گفت: «آن‌گونه که برخی فکر می‌کنند، این انتخاب بین ایران خیلی وقت پیش و ایران امروز نیست. این انتخاب بین این لحظه، یا آن طور که برخی فکر می‌کنند، با منصرف کردن آنها (ایرانی‌ها) از کل برنامه هسته‌ای‌شان نیست. این اتفاق روی نخواهد داد».

وی افزود: «این انتخاب بین حکومتی است که پیش از این برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده و توانسته است به دانش کافی برای تسلط بر چرخه هسته‌ای دست یابد، پیشتر به توانایی و قابلیت غنی‌سازی دست یافته است و از ۱۶۴ سانتریفیوژ در سال ۲۰۰۳ به ۱۹ هزار سانتریفیوژ در حال حاضر دست یافته است. اگرچه اکنون ۹ هزار و ۴۰۰ سانتریفیوژ در حال چرخش است. اما این بستکی به وضعیتی است که در استفاده از آنها آزادی پیدا می‌کند».

وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: اگر ما به توافق دست نیابیم ایران برنامه هسته‌ای خود را توسعه داده و به سرعت جلو خواهد رفت. شما می‌دانید که ما چنین مسئله‌ای را نخواهیم پذیرفت. حالا این شما را به چه نتیجه‌ای می‌رساند؟ هر کس مخالف ادامه مذاکرات برای دستیابی به توافق با ایران است موظف است پا پیش بگذارد و جلو بیاید برنامه و طرحی عملی و واقع بینانه جایگزین را ارائه کند، من که تاکنون چنین چیزی را ندیده‌ام.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
۰
۰
و آن پیر فرزانه چه خوش گفت: آمریكا هیچ غلطی نمی تواند بكند.
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۶
۰
۰
به خدا به ایرانم می بالم .این امریكاست كه میترسد ماكه باكی نداریم ...
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها