روزگاری همه ما دنبال این بودیم که جدیدترین نرم‌افزارها را روی PCمان نصب کنیم، اما امروزه کمتر کسی جز برای استفاده حرفه‌ای از نرم‌افزاری خاص چنین دغدغه‌ای دارد، در حقیقت در دنیای تلفن‌‌های همراه هوشمند، تبلت‌ها و گجت‌های پوشیدنی مختلف، اپلیکیشن‌ها جایگزین نرم‌افزارهای دسکتاپی شده‌ است. فکر می‌کنید چند سال آینده بازار اپلیکیشن‌ها داغ خواهد بود؟
کد خبر: ۷۸۰۶۰۴

این‌طور به‌نظر نمی‌رسد، دیر یا زود این‌بار نوبت اپلیکیشن‌هاست که کم‌کم با روزهای اوج خود خداحافظی کنند. سالی که گذشت نقطه شروعی بود برای این‌که استفاده از فضای ابری و نرم‌افزارهای تحت وب فراگیر شود. با این حساب باید گفت ترمز اپلیکیشن‌ها نیز کشیده خواهد شد، زیرا آینده از آن سرویس‌های تحت وب است؛ از جمله مهم‌ترین مزایای این شیوه ارائه محصول دیجیتال که اکنون نیز از سوی برخی شرکت‌ها مانند ادوبی، گوگل و بسیاری دیگر عرضه می‌شود، امکان ارائه خدمات یکدست برای تمامی پلتفرم‌ها بدون نیاز به صرف وقت و هزینه توسعه جداگانه است که می‌تواند بسیار تعیین‌کننده باشد و اهمیت سیستم‌‌های ‌عامل را به حداقل برساند.

البته این تمام ماجرا نیست؛ سرویس‌های تحت وب نقاط ضعفی هم دارند که هنوز به آنها اجازه رقابت مستقیم با اپلیکیشن‌ها را نمی‌دهد؛ از جمله می‌توان به کیفیت پایین تجربه کاربری سرویس‌های تحت وب در حالت آفلاین، دسترسی محدود این برنامه‌ها به منابع سخت‌افزاری تلفن‌های هوشمند که اجرای اعمال ساده مانند ذخیره یک عکس را دشوار می‌کند و عقب‌بودن کلی فناوری برنامه‌های موبایل تحت وب نسبت به همتایان متعارفشان اشاره کرد. کاربردهای ساده مانند ذخیره تصویر و صدا روی دستگاه، وارد کردن برنامه‌ها در تقویم و مسیریابی با استفاده از تلفن‌همراه هنوز برای اجرای تحت وب با مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست. مشکل دیگر، فناوری‌های به کار رفته در مرورگرها و زبان‌های به کار رفته برای اجرای برنامه‌ها در اینترنت است که هنوز به‌طور کامل از برنامه‌های تحت وب پشتیبانی نمی‌کند و برنامه‌نویسان باید برای گونه‌های مختلف مرورگر از اجزای متفاوت در ساختار برنامه خود استفاده کنند.

برای رسیدگی به این موضوع و رفع دیگر موانع موجود در راه رسیدن به یک استاندارد جامع برای توسعه آتی برنامه‌های تحت‌وب، W3C یا کمیته تعیین استاندارد وب کارگروه‌های ویژه‌ای اختصاص داده و فناوری‌های لازم برای گسترش این دسته از برنامه‌ها یا در حال توسعه بوده یا قرار است ایجاد شود. به‌طور کلی می‌توان گفت اپلیکیشن‌ها در آینده جایگاه خود را در بسیاری از موارد به برنامه‌ها و سرویس‌های آنلاین خواهند داد و باید منتظر فضایی جدید در عرصه تولید و ارائه خدمات نرم‌افزاری باشیم.

مائده گیوه‌چین/ دبیر کلیک

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها