وسیله هوشمندی که بدون پودر لباس می‌شوید

لباسشویی بدون پودر

ایده همیشه محصول یک فکر ناب نیست و گاهی کاملا براساس یک نیاز خلق می‌شود، مانند ایده جاکوب شِروود. جاکوب بتازگی وارد دانشگاه شده بود و برای ادامه تحصیل در شهری دور از خانواده و به تنهایی زندگی می‌کرد.
کد خبر: ۷۷۸۳۵۸
لباسشویی بدون پودر

او در شرایط جدید باید همه کارها را خودش انجام می‌داد که در این میان شست‌وشوی لباس‌ها یکی از سخت‌ترین کارها برای او بود. جاکوب باید هر یکشنبه وقت زیادی می‌گذاشت و انبوه لباس‌های چرکش را به رختشویخانه می‌برد و آنقدر آنجا معطل می‌شد تا کار شست‌وشو تمام شود. غیر از معطل شدن، مشکل دیگر جاکوب این بود که نمی‌دانست چقدر پودر داخل ماشین بریزد و ماشین را روی چه درجه‌ای تنظیم کند تا لباس‌ها خوب شسته شود. بی‌تجربگی باعث شد بیشتر لباس‌هایش آسیب ببیند.

او حوصله نشستن در رختشویخانه و گپ زدن با آدم‌های غریبه را نداشت و هر بار که به آنجا می‌رفت آرزو می‌کرد کاش ماشین لباسشویی هوشمندی بود که خودش می‌دانست از چه مقدار پودر برای شستن و آب کشیدن لباس استفاده کند. جاکوب پا را از این هم فراتر گذاشته بود و در خیالش می‌گفت اگر می‌شد هر وقت کار ماشین تمام شد یک پیغام برایم می‌فرستاد، چقدر عالی بود!

او که دیگر حوصله‌اش از این شرایط سر رفته بود، جستجوهایش را آغاز کرد تا ببیند آیا چنین لباسشویی‌ای وجود دارد یا خیر. وسیله‌ای که جاکوب دنبالش بود وجود نداشت، اما گجت‌هایی ساخته شده بود که می‌توانست با قرار گرفتن درون محفظه ماشین لباسشویی، لباس را شسته و کار را آسان کند. چنین چیزی خیلی برای جاکوب جالب بود ولی کامل نبود، زیرا او دنبال محصولی فراتر از این بود.

همین ایده اساس کسب‌و‌کار آینده‌اش شد. ایده این بود که گجتی مشابه آنچه پیدا کرده، بسازد و قابلیتی به آن اضافه کند که هر وقت شست‌وشوی لباس‌ها تمام شد، پیغامی برایش ارسال کند. نام ایده‌اش را کریستال‌واش (Crystal Wash) گذاشت تا نامش معرف محصولی باشد که در سر داشت.

تلاش

جاکوب در نخستین گام یک نمونه از گجتی را که در اینترنت پیدا کرده بود، خرید تا بررسی‌اش کند و متوجه طرز کارش بشود. آن گجت از امواج استفاده می‌کرد و با آزادسازی موج در آب، لکه‌ها و چرک را از الیاف پارچه خارج می‌کرد، ولی کماکان به پودر نیاز داشت تا مراحل شست‌وشو انجام شود. جاکوب می‌خواست پودر را از چرخه شست‌وشو حذف کند تا لباس شستن برای افرادی مثل خودش که نمی‌دانست چقدر پودر در ماشین بریزد، آسان شود.

در نگاه نخست چنین کاری ممکن نبود، زیرا تنها ماده شوینده (پودر) است که در آب حل می‌شود و با ترکیب‌های شیمیایی خود لباس را تمیز می‌کند. برای پیدا کردن راهی مطمئن و جایگزین، با چند مهندس شیمی که در این زمینه تخصص دارند صحبت کرد که آنها استفاده از بیو‌سرامیک را به او پیشنهاد کردند. جالب است که یکی از همان مهندس‌ها بعدها یکی از اعضای ثابت تیم شد. بیو‌سرامیک ماده‌ای است که در طبیعت یافت می‌شود و علاوه بر تمیز کردن لباس به بافت پارچه هم آسیبی وارد نمی‌کند. این ماده با بالا بردن سطح ph آب، چرک را از لباس جدا می‌کند، ولی در آب حل نمی‌شود. استفاده از چنین ماده‌ای چرخش آب در طبیعت و تصفیه آن را هم سهل‌تر می‌کند، ولی فراهم کردن مقدمات آن برای شستن لباس، کار آسانی نبود و به همین دلیل تاکنون کسی رویش کار نکرده بود.

بیو‌سرامیک پس از چند بار شست‌وشو خاصیت خود را از دست می‌دهد و نیاز به شارژ مجدد ـ با قرار گرفتن در برابر نور خورشید ـ دارد و کاربر باید از بالا رفتن میزان ph آب هم مطلع شود تا دکمه استارت شست‌وشوی لباسشویی را بزند. اینها چالش‌هایی بود که سر راه استفاده از این ماده قرار داشت و اجازه نداده بود کسی زودتر روی آن کار کند.

جاکوب خیلی از این ماده جادویی خوشش آمده بود، اما نمی‌دانست باید از چه راه‌حلی کمک بگیرد تا نیاز به شارژ مجدد و زمان مناسب شست‌وشو را به اطلاع کاربر برساند. مشورت و بحث‌های طولانی انجام شد تا به این نتیجه رسید از ابزاری هوشمند برای این کار کمک بگیرد تا بالا رفتن مقدار ph آب و همچنین موارد دیگر به‌صورت خودکار به کاربر اطلاع داده شود.

چالش

مشکل استفاده از ماده‌شوینده کارآمد حل شده بود، اما همچنان چالش‌هایی پیش‌رو بود که جاکوب را در تحقق ایده‌اش با مشکل مواجه می‌کرد. بیو‌سرامیک، ماده شوینده‌ای که از آن استفاده کردند در آب حل نمی‌شد، بلکه خاصیت پاک‌کنندگی خود را وارد آب می‌کرد و می‌توان بارها از آن استفاده کرد. با‌توجه به این موضوع باید به‌گونه‌ای ایده را پیاده‌سازی می‌کردند که برای مثال درون یک کپسول قرار می‌گرفت و لباس‌ها را شست‌وشو می‌داد. کار به ساخت یک قطعه رسید و همان‌طور که همه استارت‌آپ‌ها و حتی شرکت‌های بزرگ با این چالش مواجه می‌شوند، کوچک‌ترین خطا و اشتباه در طراحی، ساخت و تولید می‌توانست ضربه بزرگی به تیم جاکوب وارد کند که همه چیز را بتازگی شروع کرده بودند. پس از بحث و مشورت‌های فراوان به این نتیجه رسیدند که یک محفظه مشبک به شکل توپ بسازند و دانه‌های بیوسرامیک را درون آن قرار دهند و توپ درون لباسشویی میان لباس‌ها قرار بگیرد و کار شست‌وشو انجام شود. درون محفظه کریستال‌واش یک گجت الکترونیکی هم کار گذاشتند تا اندازه‌گیری‌های لازم را انجام دهد و به‌صورت خودکار به تلفن‌هوشمند کاربر اطلاع دهد.

آینده

اکنون جاکوب و تیمی که بیشترشان در شیمی سررشته دارند تا رایانه، نمونه اولیه‌ای از این وسیله را تولید کرده‌اند و برای جذب سرمایه آن را روی کیک‌استارتر (سایت جمع‌آوری اعانه) گذاشته‌اند که استقبال بسیار خوبی از آن شده است. جاکوب دیگر شستن لباس را یاد گرفته، اما امیدوار است با تولید انبوه کریستال‌ واش کاری کند تا افرادی مثل خودش و حتی خانم‌های خانه‌دار، شست‌وشوی لباس برایشان کار دشواری نباشد. با ‌توجه به نیازی که این ایده برآورده می‌کند، او بسیار به آن و موفقیتش امیدوار است.

کریستال واش چیست؟

کریستال‌‌واش یک توپ پلاستیکی مشبک است. درون این توپ مقداری دانه از جنس بیو‌سرامیک وجود دارد که با بالا بردن میزان ph آب، چرک، لکه و کثیفی لباس‌ها را از بین می‌برد. درون این وسیله یک برد الکترونیک هم وجود دارد که با بلوتوث به تلفن‌هوشمند وصل می‌شود و میزان ph آب را روی اپلیکیشن مخصوص خود به کاربر نشان می‌دهد تا شخص با اطلاع از بالا رفتن میزان ph آب متوجه بهترین زمان برای روشن کردن لباسشویی شود. طرز کار این وسیله به‌این‌صورت است که شخص آن را درون ماشین لباسشویی همراه لباس‌ها بدون هیچ نوع ماده شوینده‌ای می‌گذارد و شست‌وشو را آغاز می‌کند.

نام: جاکوب شِروود (Jacob Sherwood)

کشور: کالیفرنیا، آمریکا

نام ایده: کریستال واش (Crystal Wash)

سایت: crystalwash.com

به‌گفته این استارت‌آپ، دانه‌های بیو‌سرامیک قابلیت هزاربار شست‌وشوی لباس‌ها را دارد و با از دست دادن خاصیت خود که با برنامه موبایلی به کاربر هشدار داده می‌شود، فقط با گذاشتن توپ جلوی نور خورشید برای چند ساعت، می‌توان دوباره دانه‌ها را شارژ کرد. اپلیکیشن مخصوص غیر از نکاتی که ذکر شد، امکاناتی مانند هشدار پایان برنامه شست‌وشو، ذخیره برنامه‌های شست‌وشوی مختلف و روش‌هایی برای شست‌وشوی بهتر را دارد.

رامین فتوت

کیوسک تلاش

به یک استارت آپ نو پا بپیوندید

تاکنون در این صفحه از نظرات، حرف‌ها و ایده‌های شما پرسیدیم و برای ایده‌های چاپ شده از شما کمک خواستیم، ولی این بار قصد داریم نظر‌تان را درباره ایده‌ای که هنوز چاپ‌ نشده بپرسیم و برای تکمیل تیم و آغاز یک ایده جدید که در میانه راه قرار دارد، کمک بخواهیم. ایده‌ «ملکیران» که مثل همه استارت‌آپ‌های دیگر در حال رشد است، در واقع یک اپلیکیشن بنگاه معاملات املاک مجازی است و با این هدف شکل گرفته تا جستجوی خانه را در زندگی شلوغ و پرمشغله امروزی که اینترنت حرف اول را در آن می‌زند به‌آسانی یافتن یک سایت در گوگل کند. غیر از قابلیت جستجو با فیلترهای قابل تنظیم، جستجو بر‌اساس موقعیت مکانی کاربر (جی.پی.اس) و دریافت پیشنهادهایی که به وسیله اپلیکیشن و به‌صورت هوشمند ارائه می‌شود در ملکیران وجود دارد و مشتری می‌تواند بدون واسطه با صاحب ملک تماس بگیرد. غیر از کسانی که دنبال خانه برای خرید یا اجاره هستند، مسافرانی که آشنایی زیادی با شهر مقصد ندارند، طیف گسترده‌ای از کاربران این برنامه موبایلی را تشکیل می‌دهند. تمام چیزهایی که گفتیم از اهداف این اپلیکیشن است که اکنون نمونه اولیه‌ای از آن توسط یک تیم بسیار کوچک جوان، خلاق و پرانرژی ساخته شده است. ملکیران از آنجا که تازه راه افتاده و قصد گسترش در کل کشور را دارد بشدت دنبال سرمایه‌گذار، نیروی انسانی متخصص در زمینه برنامه‌نویسی اندروید و iOS، متخصص در زمینه بازار املاک و... است. اگر ایده‌های به سرانجام رسیده دیگران را در این صفحه خوانده‌اید و فرصت پیوستن به آنها را از دست داده‌اید، این بار فرصت بسیار بکری وجود دارد تا شما هم به یک استارت‌آپ بپیوندید، پس غفلت نکنید، شاید سوژه تلاش بعدی کلیک تیم ملکیران باشد!

نظرتان در مورد این ایده چیست؟ پیشنهادها و انتقادهای خود را درباره تلاش این هفته با ما در میان بگذارید. کلیک حرف‌های شما را به گوش جاکوب شروود می‌رساند. شاید در آینده نه‌چندان دور یکی از اعضای طرح او شدید! علاوه بر این،‌ کلیک دست افرادی را که توانسته‌اند ایده دانش‌بنیان خود را در فضای آی.تی به یک کسب‌و‌کار تبدیل کنند به گرمی می‌فشارد. ما را از شنیدن ایده‌های خود محروم نکنید، کلیک بی‌صبرانه منتظر شماست!

شماره پیامک: 300011226 آدرس ایمیل: Click@jamejamonline.ir

کلیک (ضمیمه یکشنبه روزنامه جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سارا آقاطهرانی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
۰
۰
مطلب آقای فتوت واقعا خوبه.
یعنی جووووووری مطلب می‌نویسن كه آدم خوشش میاد.
مرسی از نشیریه خوبتون.
اینجوری دیگه هیچ آبی هم مصرف نمی شه.
وای خدا

نیازمندی ها