رئیس جهموری متن کامل بخشنامه بودجه سال 85 کل کشور را به کلیه دستگاههای دولتی ابلاغ کرد.
کد خبر: ۷۷۱۹۰

به گزارش خبرگزاری فارس، در مقدمه این بحشنامه آمده است: تهیه لایحه بودجه سال 1385 کشور با پشتوانه عملکردها و دستاوردهای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین با توجه به افقهای برخاسته از چشمانداز 20 ساله و برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و در قالب برنامههای کلان دولت - ارائه شده به مجلس محترم شورای اسلامی انجام میپذیرد.
لذا ضروری است تمامی دستگاههایی اجرایی در پیشنهاد بودجه سال 1385 خود اهداف وسیاستهای تاکید شده در چشمانداز ، سیاستهای کلی و مواد قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی ، دستورالعملها و آییننامههای صادره و برنامههای کلان دولت در راستای عدالت گستری ، مهرورزی ، خدمت به بندگان خدا و پیشرفت و تعالی مادی و معنوی کشور را با بهرهگیری از اسناد ملی توسعه فرابخشی و بخشی ذیربط مدنظر قرار دهند.
متن کامل بخشنامه بودجه سال 85 کل کشور به شرح زیر است:

به خواست خداوند متعال، همزمان با شروع کار دولت نهم، بخشنامه بودجه سال 1385 کل کشور ابلاغ میگردد.
تهیه لایحه بودجه سال 1385 کشور با پشتوانه عملکردها و دستاوردهای برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین با توجه به افقهای برخاسته از چشمانداز 20 ساله و برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور و در قالب برنامههای کلان دولت - ارائه شده به مجلس محترم شورای اسلامی انجام میپذیرد.
لذا ضروری است تمامی دستگاههایی اجرایی در پیشنهاد بودجه سال 1385 خود اهداف وس یاستهای تاکید شده در چشمانداز، سیاستهای کلی و مواد قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، دستورالعملها و آییننامههای صادره و برنامههای ککلان دولت در راستای عدالت گستری، مهرورزی، خدمت به بندگان خدا و پیشرفت و تعالی مادی و معنوی کشور را با بهرهگیری از اسناد ملی توسعه فرابخشی و بخشی ذیربط مدنظر قرار دهند.
در این رهگذر، پایبندی و تعهد جمعی همه وزیران و مدیران و جامعه کارشناسی کشور، برای تحقق اولویتهای چشمانداز، برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و راهبردهای این مجموعه ضروری بوده و میبایست در راستای اصلاح نظام بوچهریزی به روشی هدفمند و عملیاتی و در اجرای مواد 138 و 144 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و به منظور تحقق اهداف ذیل:

- افزایش کارایی و اثربخشی برنامههای دولت و افزایش پاسخگویی عمومی و ارتقای کیفیت خدمات و افزایش رضایت مردم از طریق تمرکز بر نتایج
- افزایش اعتماد مردم به توانایی دولت از طریق پاسخگو نمودن دستگاههای اجرایی در قبال دستیابی و یا عدم دستیابی به نتایج و هدف برنامهها
- منطقی نمودن اختیاران مدیران برای اداره واحدهای تحت سرپرسی خود از طریق کنترل نتایج حاصل از برنامهها
- تسهیل و بهبود تصمیمات در خصوص میزان اعتبارات دستگاههای اجرای از طریق ارائه اطلاعات عینیتر در مورد دستیابی به اهداف قانونی و برقراری ارتباط مشخص میان عملکرد دستگاهها و میزان اعتبارات بودجهای آن
- استقرار نظام کنترل نتیجه و محصول به جای کنترل مراحل کار

اقدامات ذیل انجام گردد:
- احصاء، فعالیتها، نتایج و محصولات هر یک از دستگاههای اجرایی
- محاسبه قیمت تمام شده فعالیتها، نتایج و محصولات متناسب با کیفیت و محل جغرافیایی مشخص
- تنظیم بودجه سالیانه براساس حجم فعالیتها و قیمت تمام شده آنها
- تخصیص اعتبار متناسب با عملکرد و میزان تحقق نتایج امیدواریم با لطف و عنایت خداوند متعال و پشتیبانی مردم شریف و آگاه کشور، مجموعه دولت بتواند در سال 1385، اجرای سیاستهای مورد نظر را در همه زمینهها تحقق بخشد.
جهتگیریها و راهبردهای اساسی لایحه بودجه سال 1385 کل کشور توجه به راهبردهای ذیل در برنامهها و بودجههای پیشنهادی دستگاههای اجرایی و مجموعه دولت در بودجه سال 1385 میبایستی مد نظر قرار گیرد:

1- راهبردهای اساسی توسعه امنیت انسانی و عدالت اجتماعی
- تقویت نظام جامع تامین اجتماعی و گسترش پوشش بیمههای فراگیر و الزامی
- تلاش در جهت توسعه خدمات حمایتی دولت به گروههای آسیبپذیر با ملاحظات منطقهای
- تشکیل و تقویت صندوق استانی مهر رضا (ع) به منظور توسعه و ایجاد اشتغال با اولویت مناطق محروم به منظور تقویت منابع مالی و سرمایهای جهت توسعه اشتغال مناطق محروم
- افزایش پوشش بیمههای اجتماعی با توجه خاص به روستاییان و عشایر و شاغلین شهری غیر تحت پوشش بیمه
- توانمندسازی افراد تحت پوشش موسسات و نهادهای حمایتی برای ورود به پوشش بیمهای
- هدفمند کردن یارانهها به نفع اقشار آسیبپذیر و ضعیف و از طریق انتقال حداقل 20% یارانه مستقیم از دهکهای بالا به دهکهای پایین جامعه
- توانمندسازی اقشار آسیبپذیر، از طریق ایجاد مشاغل مناسب برای آنان
- حرکت به سوی توزیع عادلانهتر فرصتهای شغلی و دسترسی برابر به عوامل تولید
- حمایت از توسعه شرکتهای تعاونی، شرکتهای سهامی عام فراگیر و صندوقهای قرضالحسنه با هدف تامین عدالت.
اختصاص بخشی از سهام قابل واگذاری بنگاههای اقتصادی دولتی به مردم با اولویت اقشار محروم به منظور تحقق عدالت و محرومیت زادایی و دریافت بهای سهام واگذاری شده از محل سود سالانه آن
- ارائه طرح منطقی کردن قیمت خدمات دولتی برای بخش خانگی به منظور کاهش تعرفه مصرف آب، برق، گاز و تلفن برای مصارف کم و افزایش آن برای مصارف بالا با هدف مدیریت تقاضا و تامین عدالت با رعایت ماده 3 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
- پیشبینی تمهیدات لازم برای بهبود وضع زیست فردی و اجتماعی ایثارگران و معلولین
- پیشبینی تمهیدات لازم برای ارتقاء کیفیت زندگی (مسکن، اشتغال و خدمات زیربنایی).
- پیشبینی تمهیدات لازم به منظور ارتقاء سطح معیشت شاغلین و بازنشستگان دولت از قبیل افزایش عدد مبنا یا واگذاری سهام
- افزایش سطح معیشت خانوادههای نیازمند، بیسرپرست و زنان سرپرست خانوار تحت پوشش دستگاه های حمایتی - انجام اقدامات موثر در جهت کاهش فقر و حمایت از اقشار آسیبپذیر با توجه به سیاست عدم تمرکز (این اقدامات میبایستی از مناطق روستایی و محروم شروع و به مناطق شهری گسترش یابد).
- گسترش شناسایی افراد نیازمند و تحت پوشش قرار دادن آنها
- اتخاذ تمهیدات لازم به منظور گسترش و توسعه مشارکتهای مردمی و سازمانهای غیر دولتی و موسسات خیریه در چارچوب نظام رفاه و تامین اجتماعی
- ساماندهی و ترکیب در تهیه و اجرای طرحهای هادی روستایی به عنوان گسترش عدالت اجتماعی در روستاها و مناطق کم برخوردار به نحوی که حداقل 1500 روستای بالای 100 خانوار و 500 روستای بین 50 تا 100 خانوار، طرح هادی به اجرا در آید.
- برقراری راه ارتباطی ایمن بین روستاها و شبکه راههای کشور به منظور توسعه عدالت اجتماعی، اهتمام موکد در اجرای راه برای روستاهای فاقد راه (مناسب) و اجرای روکش آسفالت راههای موجود روستایی به نحوی که تا پایان سال مالی 1385 حداقل اجرای راه روستایی نیمی از روستاهای فاقد راه (مناسب) شروع شده و حداقل یک سوم راههای روستایی فاقد روکش آسفالت روکش شوند

2 - راهبردهای اساسی بسترسازی برای رشد سریع اقتصادی و رقابتپذیری اقتصاد
- مدیریت حساب ذخیره ارزش حاصل از عواید نفت برای برقراری ثبات در میزان استفاده از ذخایر و نیز تبدیل این دارایی به دیگر انواع خائر و سرمایهگذاری در چارچوب ماده 1 قانون برنامه شامل رعایت سهم بخش خصوصی (حداقل 50 درصد مانده حساب ذخیره ارزی) با اولویت توجه به اجرای پروژههای بزرگ و اشتغالزای اقتصادی وز یربنایی توسط بخش خصوصی در راستای اهداف برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و تعادلهای منطقهای.
- برقراری انظباط مالی و بودجهای در سال 1385 در جهت تامین اعتبارات هزینهای دولت حتیالمقدور از منابع غیر نفتی و ممنوعیت تامین کسری بودجه از طریق استقراض از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سیستم بانکی در اجرای ماده 2 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
- کاهش برنامهریزی شده وابستگی بودجه عمومی به درآمد نفت و اختصاص درآمد نفتی به توسعه سرمایهگذاری در کشور
- تخصیص منابع مالی بودجه هزینهای و تملک داراییهای سرمایهای سال 1385 با توجه به عملکرد شاخصهای بهرهوری دستگاههای اجرایی
- واگذاری حداقل 20 درصد از منابع سرمایهگذاری دولت (باستثناء امور دفاعی، زیربنایی و حاکمیتی) از طریق وجوه اداره شده به بخش خصوصی به منظور حمایت از آنان.
- ممنوعیت شروع هر نوع طرح و پروژه تملک داراییهای سرمایهای در سطوح ملی و استانی به استثنای امور حاکمیتی و زیربنایی و اختصاص اعتبارات طرحهای مربوط به صورت وجوه اداره شده برای توسعه بخش غیردولتی در همان زمینه (بند (ج) ماده 145) پیشنهاد طرحهای تملک داراییهای سرمایهای و سرمایهگذاریهای جدید بر مبنای اسناد ملی توسعه بخشی، توسعه استانی و توسعه ویژه (ماده 155) قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی).
آغاز طرحهای تملک داراییهای سرمایهای صرفا براساس گزارشهای توجیهی فنی، اقتصادی و زیست محیطی تایید شده و اطمینان از حصول منابع مورد نیاز برای اجرا ماده 32 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و آییننامه اجرایی آن.
ارائه برنامه ساماندهی طرحهای تملک داراییهای سرمایهای هر دستگاه، باز و مهندسی و بازیبنی اعتبارات مورد نیاز هر طرح به قیمت ثابت سال 1384 و اولویت بندی طرحهای نیمه تمام به گونهای که حداقل 20% از آنها با اعتبارات سال 1385 به اتمام برسد
- کاهش مانده تسهیلات تکلیفی به میزان 20 درصد نسبت به رقم مشابه سال 1384.
- کاهش بدهی دولت به سیستم بانکی از طریق بودجه عمومی دولت
- تامین مابهالتفاوت قیمت خرید و فروش کالاها و خدماتی که انحصارا توسط دولت به مردم داده میشود (موضوع بند ج ماده 39 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی)
- کاهش رقم خالص وام دریافتی توسط شرکتهای دولتی (ما به التفاوت ارقام تسهیلات بانکی و بازپرداخت تسهیلات بانکی داخلی) حداقل به میزان 30 درصد نسبت به رقم مشابه سال قبل در هر یک از بخشهای اقتصادی
- تسهیل و تداوم خصوصی سازی و واگذاری شرکتهای دولتی، آمادهسازی شرکتها برای فروش و انجام اقدامات اجرایی برای فروش سهام شرکتها
- کاهش توسعه فعالیتهای اقتصادی و ممنوعیت شروع سرمایهگذاری جدید در شرکتهای دولتی که فعالیت آنها در راستای بند (د) ماده 7 قانون برنامه نیستند و در تعریف صدر اصل 44 قانون اساسی نیز قرار ندارند
- افزایش کارآیی نیروی انسانی و ارتقاء بهرهوری کل عوامل تولید در شکرتهای دولتی (افزایش بازده عوامل تولید).
- پیشبینی حداقل 30 درصد از سرمایهگذاریهای جدید و توسعهای تمام شرکتهای مادر تخصصی (به استثنای شرکتهایی که عامل انحصارات قانونی میباشند) از طریق مشارکت با بخش خصوصی و یا به صورت وجوه اداره شده
- تاکید بر تداوم اجرا و تکمیل برنامه باز مهندسی شرکتهای دولتی از طریق ایجاد شرکتهای مادر تخصصی و ساماندهی شرکتهای دولتی در قالب شرکتهای مزبور در ارتسای تحقق اهداف ماده 7 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
- رعایت احکام بندهای الف و ب ماده 40 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در زمینه ادغام شرکتها، بنگاهها و شکلگیری شرکتهای بزرگ در مقیاس جهانی و همچنین افزایش توان رقابتپذیری بنگاههای فعال در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات و صنایع نوین
- سرمایهگذاری شرکتهای دولتی معادل حداقل یک درصد درآمد عملیاتی آنها در راستای تولید محصولات جدید، بهینهسازی محصولات موجود و کاهش هزینههای تولید و ارائه خدمات به هدف دستیابی به افزایش متوسط یک درصد در بهرهوری
- ارتقاء امنیت سرمایهگذاری و پشتیبانی از سرمایهگذاریهای خطرپذیر به منظور افزایش میزان مشارکت بخش غیردولتی در طرحهای سرمایهگذاری
- حمایت از ایجاد و توسعه نهادهای تخصصی تامین مالی فناوری و صنایع نوین و نهادهای مالی سرمایهگذاری خطرپذیر
- منوظر کردن اعتبار لازم برای پرداخت تسهیلات مناسب با سهم متقاضیان سرمایهگذاری در طرحهای اشتغال زا و نیز قسمتی از سود و کارمزد تسهیلات مذکور در قالب وجوه اداره شده
- تشکیل بانک توسعه استانی با استفاده از ظرفیت بانکهای موجود کشور
- افزایش تسهیلات ارزان برای صادرکنندگان از طریق تلفیق منابع جایزه صادراتی منابع سیستم بانکی
- تشویق و حمایت از سرمایهگذاری خارجی با هدف توسعه صادرات، تحقق رشد اقتصادی و افزایش فرصتهای شغلی
- تقویت بخش خصوصی از طریق فراهم کردن فرصتها و شرایط برابر با بخش دولتی و ایجاد بسترهای مناسب از طریق اعمال سیاستهای پولی و ارزی و تجاری
- به منظور متناسبسازی حجم فعالیتهای دولتی و کاهش تصدیها و افزایش مشارت مردم در اداره امور کشور، حجم تصدیهای اجتماعی، فرهنگی، تولیدی، خدماتی و نظایر آن که توسط دستگاههای اجرایی انجام می گردد در سال 1385 به نسبت سال 1384 حداقل 3 درصد کاهش یابد (بند «ب» ماده (145))
- تلاش در جهت ارائه خدمات اجتماعی و فرهنگی که جزء تکالیف دولت است از طریق خرید خدمات از بخش غیر دولتی و توسعه ومشارکت با اینگونه بخشها و پیشبینی مکانیزمهای لازم بودجهای برای تحقق این سیاست
- ادامه سیاست عدم تمرکز در وجوه اداره شده و کمکهای فنی و اعتباری به بخش خصوصی و تعاونی
- تلاش برای خوداتکایی در تولید داخلی کالاهای اساسی
- کاهش هماهنگ تورم و نرخ سود بانکی با هدف افزایش قدرت خرید مردم و تقویت تولید
- ارائه جدول دریافتها و پرداختهای ارزی طی دوره 88 - 1385
- ارائه طرحهای بیع متقابل تمامی دستگاههای اجرایی به همراه بودجه پیشنهادی
- ایجاد بسترهای مناسب برای تقویت و تحکیم رقابتپذیری ملی
- تعامل سازمده و موثر با جهان امروز و تنظیم روابط تجاری با کشورهای خارجی براساس منافع ملی
- اعمال سیاستها و راهکارها برای توسعه صادرات غیر نفتی به منظور تامین منابع ارزی و تقویت تولید داخلی با اولویت خدمات فنی و مهندسی
- تقویت و گسترش سازمانها و پیمانهای منطقهای جهت بسط توسعه تجاری و اقتصادی منطقهای در جهت منافع مشترک کشورها
- رفع موانع تولید داخلی و امکانپذیری تولید رقابتی مبتنی بر نوآوری در فناوری
- حمایت از بخش کشاورزی از طریق کاهش متوسط نرخ سود بانکی بخش کشاورزی با مکانیزم تامین نرخ مابهالتفاوت سود توسط دولت و کاهش نرخ موثر بانکی توسط سیستم بانکی و تشویق مالی برای تشکیل شرکتهای تولیدی و تعاونی کشاورزی مکانیزه
- توجه جدی به سیاست افزایش درآمد کشاورزان به ویژه در مورد قیمتگذاری محصولات کشاورزی و ارتقاء کارآمدی خریدهای تضمینی از طریق توانمندسازی شرکتهای تولیدی زراعی و تعاونیهای تولیدی و برقراری ارتباط منطقی میان تعاونیهای تولیدی با تعاونیهای توزیعی
- تقویت و حمایت از توسعه صنایع کوچک و دستی به ویژه فرش و صنایع تبدیلی در روستاهای منتخب از طریق ارائه تسهیلات بانکی با کارمزد کم و دیگر ابزارهای لازم
- افزایش قمیت خرید تضمینی محصولات کشاوری و صدور محصولات کشاورزی جهت افزایش توان تولید
- مدیریت اثر بخش بر منابع آبی کشور به ویژه آبهای مشترک با سایر کشورها
- ایجاد هماهنگی اعتباری در تهیه و اجرای همزمان طرحهای تامین آب و طرحهای مکمل در پایین دست (شبکههای آبیاری وز هکشی) و بالا دست (آبخیزداری)
- حمایت موثر از مناطق آزاد به منظور حضور فعال در بازارهای جهانی و بهرهگیری حداکثر از مزیتهای نسبی این مناطق در حمل و نقل و ترانزیت کالا
- حمایت از سامانه حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری متناسب با جمعیت مناطق
- بازسازی بافتهای فرسوده شهری و روستایی و مقاوم سازی ساختمانها با استفاده از مشارکتهای مردمی و فاینانس و یارانه سود تسهیلات مسکن
- حرکت به سوی تامین مسکن اقشار کم درآمد، توانمندسازی آنان و حرکت به سوی عدالت اجتماعی و اختصاص یارانه مسکن به افراد فاقد مسکن به گونهای که سطح زیربنا و برخورداری نقطه احداث با ایرانه رابطه معکوس داشته باشد
- احداث پالایشگاههای جدید به صورت مشارکت شرکت ملی نفت ایران با بخش خصوصی و تعاونی (از طریق پذیره نویسی عمومی)
- تامین اعتبار لازم برای طرحهای تملک داراییهای سرمایهای مقاومسازی ساختمانهای دولتی مهم، تاسیسات زیربنایی شریانهای حیاتی متناسب با پیشرفت طرح (ارزیابی، طراحی مقاومسازی و اجرا) به منظور ایجاد امنیت جانی، مالی، روحی و درمانی برای آحاد ملت و پایداری ارکان دولت به جهت خدمترسانی در صورت وقوع بحران
- توجه جدی به تدوین ضوابط، معیارها و دستورالعملهای فنی مورد نیاز در قالب تحقق اهداف نظام فنی و اجرایی کشور ماده 31 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) با رویکرد ارتقاء، کیفیت، کاهش هزینه و زمان در طرحهای توسعهای کشور
- ارتقاء توان صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور با ایجاد یک نظام جامع و پویا متناسب با چشمانداز 20 ساله از طریق طرح پژوهشی و تحقیقات نظام جامع صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور
- افزایش توان رقابتی صادر کنندگان خدمات فنی و مهندسی در بازارهای جهانی از طریق اعطای اعتبار صادراتی (اعتبار خریدار و فروشنده)
- توسعه قلمروز صادرات خدمات فنی و مهندسی بواسطه ظرفیتسازی و ارتقاء سطح دانش شرکتهای صادر کننده خدمات فنی و مهندسی کشور

3 - راهبردهای اساسی نوسازی دولت و ارتقاء اثر بخشی حاکمیت
- کاهش اندازه دولت از طریق کاهش فعالیتهای
تصدیگرایانه و افزایش کارایی و اثر بخشی سرمایه انسانی دستگاههای اجرایی
- تلاش در جهت استقرار دولت الکترونیکی
- ایجادتحول در روند جاری فعالیتهای عمومی دولت برای تسهیل امور مردم و پاسخگویی مدیران در قبال نظارت عمومی
- تمرکززدایی از حوزههای اداری و اجرایی در مدیریت کشور - ارتقاء سطح کارکردها، مهارتها، قابلیتها و پاسخگویی مدیران
- تعیین چارچوب استفاده مدیران دولتی از امکانات دولتی
- کاهش تعداد پرسنل (کارکنان) دولت حداقل به میزان 1 درصد نسبت به سال 1384 (موضوع جزء 1 بند (و) ماده 145 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی)
- پرداخت یارانه مستقیم به جای توسعه فعالیتهای پشتیبانی دستگاههای اجرایی برای ارائه خدمات به کارکنان
- پیشبینی ضوابط و دستورالعملهای پرداخت حقوق کارکنان براساس تلفیق مناسب نتیجه گرایی و بهرهوری به جای وقت مزدی
- ممنوعیت تامین و اداره هرگونه مهمانسرا، زائرسرا، مجتمع مسکونی، رفاهی، درمانی و ... بند ز ماده 145
- جلوگیری از ایجاد و گسترش هر نوع ساختمان اداری به استثنای استانهای جدیدالتاسیس
- ترویج استفاده از محصولات داخلی در دستگاههای اجرایی و ممنوعیت خرید محصولات خارجی درشرایط مشابه تولید داخل همزمان با تدوین استانداردها، و ضوابط خدمات پس از فروش
- تنظیم بودجه براساس حجم فعالیتهای کمیت پذیر با توجه به برنامههای اجرایی و عملیاتی تنظیم شده دستگاهها در قالب اسناد توسعه ملی و استانی
- محدود نمودن استفاده ازاعتبارات خارج از شمول صرفا جهت تسریع و منطقی کردن اعتبارات هزینهای و طرحهای تمل داراییهای سرمایهای
- اختصاص بخشی از اعتبارات طرحهای تملک داراییهای سرمایهای به صورت کمکهای فنی و اعتباری و وجوه اداره شده برای بخشهای غیر دولتی در همان زمینه
- ساماندهی شرکتهای دولتی از طریق:
- انتقال شرکتهایی که ماهیت حاکمیتی دارند به دستگاه اجرایی ذیربط
- اعمال حق مالکیت شرکتهای مادر تخصصی از طریق سازمان مالکیت شرکتهای دولتی (موضوع بند ز ماده 7 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی) و زمینهسازی واگذاری به شرکتهای دولتی به عموم مردم.
- کاهش سهم بودجه عمومی دولت و بودجه شرکتهای دولتی (بودجه کل کشور) از تولید ناخالص داخلی به میزان 2% نسبت به سال 1384
- انتقال شرکتها و سازمانهای دولتی غیر ضروری از تهران و دفاتر مرکزی شرکتها فعال در استانها و شهرستانها به محلهای ماموریت خود
- تفکیک امور مربوط به سیاستگذاری و اعمال وظایف حاکمیت دولت از شرکتها و محول کردن آن به وزارتخانهها و موسسات دولی
- تلاش در واگذاری اجرای فعالیتها و عملیات فرهنگی - اجتماعی دولتی به شهرداریها و دهیاریها در راستای ایجاد مدیریت واحد خدمات شهری و روستایی
- توجه جدی به تحقق برنامه اجرایی سند کاهش خطرپذیری ناظی از زلزله و پیشبینی تمهیدات لازم به منظور تحقق وظایف و اهداف تعیین شده از طرف دستگاههای ذیربط

4 - راهبردهای اساسی حفظ محیط زیست، توازن منطقهای و عدم تمرکز
- تقویت جدی برنامه توازن منطقهای از طریق تزریق منابع ملی و تقویت بانکهای توسعه استانی
- رعایت اصول و مبانی توسعه و توازن منطقهای و ایجاد تعادل در توسعه استانها با توجه به سند ملی آمایش سرزمین
- استفاده کارآمد از قابلیتها و مزیتهای کشور با استفاده از مطالعات انجام شده سند ملی آمایش سرزمین
- تلاش در جهت ارتقاء شاخصهای توسعه روستایی و عشایری
- توجه جدی به رفع محرومیت از مناطق روستایی و مرزی
- اهتمام برای رفع عدم تعادلهای درون استانی میان نواحی مختلف، روستاها، روستا شهرها و شهرها از طریق پایش مستمر شاخصهای برخورداری مناطق مختلف
- تهیه برنامه توسعه بر مبنای قابلیت توسعه همه جانبه برای حدود 2500 روسای مستعد دارای طرح هادی اجرا شده
- توسعه شهرها با نگاه تمرکززدای از شهرهای بزرگ به همراه فراهم آوردن فرصتهای شغلی مناسب در این مناطق
- واگذاری کلیه اختیارات مربوط به اجرای فعالیتها و طرحهای تملک دارایی سرمایهای ملی به اسانها که کارکرد استانی دارند (موضوع ماده 79 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
- تلاش در جهت واگذاری اختیارات و وظایف دستگاههای ملی به استانها و اصلاح ساختار تشکیلاتی دستگاههای استانی و مرکزی با توجه به واگذاری فوق
- تقویت آگاهی عمومی نسبت به عواقب و آثار عوامل مخرب زیست محیطی و تقویت مشارکت عمومی در زمینههای زیست محیطی و برنامهریزی برای پایش مستمر مسایل زیست محیطی
- تشویق همکاری دانشآموزان و دانشجویان در جهت احیای جنگلها و توسعه درخت کاری در کشور در قالب اردوهای دانشآموزی و دانشجویی
- اهتمام در جهت کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و آلوده و خروج خودروهای فرسوده
- اجرای طرحها و پروژههای بزرگ تولیدی صرفا پس از انجام مطالعات امکان سنجی و مکانیابی و براساس ضوابط پیشنهادی شورای عالی حفظ محیط زیست
- تاکید بر تخصیص منابع استانی در چارچوب نظریقه پایه سند ملی توسعه و برنامه عملیاتی استان
- تفکیک عملیات دولت به سطوح ملی، استانی و شهرستانی

5 - راهبردهای اساسی توسعه مبتنی بر دانایی
- حمایت از گسترش فعالیتهای پژوهشی و فناوری کشور بالاخص نانوتکنولوژی، بیوتکنولوژی، فناوری اطلاعات و مواد پیشرفته
- حمایت از مراکز کارآفرینی، مراکز رشد و پارکهای علمی و تحقیقاتی، شهرکها و نواحی صنعتی
- بکارگیری فناوریهای پیشرفته در صنایع موجود و ایجاد صنایع جدید مبتنی بر فناوریهای پیشرفته
- افزایش استفاده از سیستمهای آموزش از دور، دانشگاه مجازی، تحقیقات از طریق اینترنت و فناوریهای نوین آموزشی - تاکید بر پژوهشهای کابردی و توسعهای در مقابل پژوهشهای بنیادین با توجه به اهمیت اولویت توسعه فناوری در مقایسه با توسعه علم در کشور
- پیگری ساز و کارهای اجرایی تقویت و تحکیم نظام ملی نوآوری
- دسترسی گسترده، امن و ارزان به اطلاعات از طریق توسعه مراکز اینترنتی ملی و توسعه زیرساختهای ارتباطی
- برابر سازی فرصتهای آموزشی و بهبود کیفیت آموزش در تمام مقاطع و سطوح آموزشی به ویژه برای زنان و روستاییان
- صیانت از حریم نخبگان و فراهم آوردن نیازهای آنان برای توسعه فعالیتهای علمی روزآمد و نوآوری و خلاقت
- توسعه ظرفیتهاف بهبود کیفیت و تنوع بخشی آموزشهای فنی و حرفهای
- ارتقاء و توانمندسازی سرمایه انسانی و استمرار نظام کارورزی و کارآموزی برای تمام آموزشهای رسمی و غیر رسمی فنی و حرفهای و علمی - کاربردی (موضوع بند ب ماده 54 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی)
- تهیه و تنظیم بودجه دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی دولتی و همچنین فرهنگستانهای تخصصی در چارچوب احکام ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی
- ارتقاء توانمندی دانشگاههای مادر و مهم دولتی کشور در زمینههای آموزشی و پژوهشی (موپوع بند ز ماده 50 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی)
- توسعه علمی آموزش و پژوهش و ارتقاء کیفیت برنامههای آموزشی و پژوهشی
- تلاش برای دستیابی به اهداف کمی بخش تحقیقات (موضوع بند (ه) ماده 46)
- استفاده از امکانات و شیوههای متنوع و منعطف در ارائه خدمات آموزشی
- تقویت و اعتلای جنبش نرمافزاری و تولید علم خصوصا در حوزههای علوم اجتماعی و علوم انسانی مبتنی بر مبانی، اصول و ارزشهای ایران اسلامی
- استفاده هر چه بیشتر از بخش غیردولتی در توسعه ظرفیتها و ارتقاء بهرهوری مراکز آموزشی
- توسعه دامنه همکاریهای علمی و فناوری بینالمللی بین دانشگاهها و مراکز تحقیقاتی و صنعیت کشور و استفاده از همکاریهای دانشمندان و محققین ایرانی مقیم خارج از کشور
- تقویت روحیه اعتماد به نفس جوانان در حال تحصیل، آموزش خلاقیت و نوآوری و روش تحقیق و تقویت حضور جوانان در عرصههای تولید علم و حل مشکلات کشور
- آمادهسازی دانشآموختگان دانشگاهها و حوزههای علمیه برای ورود به بازار کار از طریق شرکت در دورههای آموزش کارآفرینی، فناوری اطلاعات، خلاقیت و نوآوری، کارورزی صنعت، مدیریت پروژه و ... به صورت داوطلبانه
- ایجاد تمهیدات لازم در جهت طراحی و استقرار کامل نظام جامع حقوق مالکیت معنوی

6 - راهبردهای اساسی توسعه فرهنگی
- ترویج و تقویت فرهنگ نشاط و امید در جامعه
- بهرهگیری از غنای فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی، غنیسازی برنامههای رسانه ملی در توسعه تعاملات فرهنگی، هنری و ورزشی
- ایجاد شرایط و فضای مناسب برای اعتلا و گسترش فرهنگ، هنر و اندیشه مبتنی بر تقویت خودباوری و اتکا به نفس
- تاکید و توجه خاص به توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در تدوین و تنظیم و اجرای برنامههای فرهنگی
- ایجاد فضای نقد و امر به معروف و نهی از منکر مردم نسبت به دولت
- تقویت و حمایت ویژه از توسعه فرهنگ قرآنی
- توجه به جایگاه ویژه خانواده در اعتلای جامعه و رفع موانع موجود برای ازدواج جوانان و استمرار و امنیت زندگی مشترک
- تقویت نقش مشارکتی بخشهای غیردولتی در زمینه تولید و عرضه کالاها و خدمات فرهنگی، هنری، ورزشی و دینی از طریق فعالیتهای مساجد، انجمن اولیا و مربیان و سایر تشکلهای ملی و مذهبی
- ساماندهی ساخت و ساز و احیاء و تکمیل و تجهیز مساجد از طریق مشارتهای مردمی و شوراهای شهری و روستایی - ساماندهی امور جوانان و ارتقای سطح مشارکت آنها در توسعه کشور
- تقویت و سماندهی فعالیتهای فرهنگی، اجتماعی و ورزشی بانون به منظور توسعه مشارکت آنها د رابعاد ملی و بینالمللی
- تاکید بر ایفاء نقش اساسی بخش میراث فرهنگی و گردشگری برای رشد و توسعه کشور و اتخاذ تدابیر مناسب
- توزیع ورزش پایه در محلات و مدارس، ورزش رزمی، ورزشهای اصیل ایرانی، ورزشهای عمومی و قهرمانی
- تلاش در جهت افزایش سرانه فضاهای ورزشی حداقل یک متر مربع تا پایان برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی توسط دولت و بخش غیردولتی
- انتقال کلیه فضاهای ورزشی دستگاههای اجرای به بخش غیردولتی جهت ارائه سرویس عمومی به مردم به ویژه دانشآموزان به استثنای دستگاههایی که وظیفه آنها ارائه خدمات ورزشی است
- استمرار تامین نیازمندیهای آموزشی و فرهنگی ایثارگران
- آزادسازی تدریجی قیمت کاغذ، چاپ، نشر و مطبوعات (موضوع بند ز ماده 104)
قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی - حمایت ویژه از صندوقهای مهر رضا (ع)
7 - راهبردهای اساسی ارتقای سلامت و بهبود کیفیت زندگی
- استقرار نظام جامع مدیریت خدمات درمانی کشور با تاکید بر نظام ارجاع و پزشک خانواده و تامین منابع مالی مورد نیاز مراقبتهای اولیه بهداشتی توسط دولت و ارائه خدمات بالینی با مشارکت دولت، شرکتهای بیمه و مردم
- تامین اعتبار مورد نیاز برای درمان فوری مصدومین حوادث و سوانح رانندگی از محل حق بیمه شخص ثالث، سرنشین و مازاد
- پیشبینی تمهیدات لازم به منظور کاهش حوادث حمل و نقل
- تهیه و اجرای برنامههای ایمنی غذا و کاهش ضایعات مواد غذایی
- تامین تسهیلات لازم برای دستیابی به سبد غذایی مطلوب
- کاهش بیماریهای ناشی از سوء تغذیه و گسترش سلامت همگانی در کشور
- پوشش کامل تامین شیرخوراکی برای کلیه مدارس ابتدایی و راهنمایی در شهر و روستا
پیشبینی تمهیدات لازم به منظور پیشگیری از اعتیاد، پیشگیری و درمان بیمارهای نوپدید و بازپدید و کاهش بار بیماریهای روانی
- توجه به بحرانهای ناشی از بلایای طبیعی از طریق برنامهریزی جامع، مدون و دقیق، مقاوم سازی شهرها و روستاها و مراکز استراتژیک، آموزش همگانی و تعیین مدیر بحران در سطح کشور
- کاهش تصدیهای دولت در امور مربوط به حوادث و سوانح غیر مترقبه از طریق افزایش پوششهای بیمهای

8 - راهبرد اساسی امنیت ملی و توسعه امور قضایی
- تلاش در جهت توسعه نظم و امنیت کشور با رویکرد جامعه محوری و مشارکت همگی و استاندارد سازی سامانه حفاظتی (دستگاهها، ادارات و وزارتخانهها)
- اتحاذ ساز و کارهای لازم برای پیشگیری از وقوع جرم و کاهش عناوین مجرمانه و ارتقاء کیفیت دادرسی و اصلاح مجرمین از طریق ایجاد اشتغال در مناطق قاچاق خیز کشور
- ارتقاء امنیت عمومی و انضباط اجتماعی اجتماعی، تقویت نهادهای مدنی، ترویج روحیه دفاع از منافع ملی و مبارزه با بیانضباطی و ناهنجاریهای اجتماعی و خشونت سیاسی
- ارتقای حضور نیروهای مردمی در استقرار امنیت و دفاع از کشور و به کارگیری آنها در عرصههای فرهنگی، امداد، اجتماعی و سازندگی کشور
- توسعه و تاثیر پدافند غیرعامل در کلیه شئون، بخشها و برنامههای نیروهای مسلح و رعایت اصول پدافند غیرعامل در حفظ تاسیسات زیربنایی و شریانهای اصلی کشور چگونگی ارسال بودجه پیشنهادی
- همه وزارتخانهها و موسسات دولتی، شرکتهای دولتی و موسسات انتفاعی وابسته به دولت، موضوع ماده (160) قانون برنامه، سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و نهادهای عمومی غیر دولتی (در مورد آن قسمت از بودجه خود که محل بودجه عمومی دولت تامین میشود) مکلفند در چارچوب راهبردهای اساسی و بر مبنای مفاد پیوستهای این بخشنامه، نسبت به تهیه بودجه سال 1385 خود (و اخذ مصوبه مجمع عمومی یا شورای عالی در مورد بودجه تفصیلی، برای شرکتهای دولتی) اقدام و حداکثر تا تاریخ مندرج در برنامه زمانبندی شده به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ارسال کنند.
بدیهی است در مورد بودجه دستگاهها، موسسات (دولتی و انتفعی وابسته به دولت)، سازمان و شرکتهای دولتی که در موعد مقرر اقدام به ارائه بودجه پیشنهادی خود ننمایند، سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور براساس مبانی این بخشنامه، راسا اقدام به تنظیم بودجه پیشنهادی سال 1385 آنان خواهد نمود.

پیوستهای بخشنامه بودجه سال 1385 کل کشور
- الف - برنامه زمانبندی شده تهیه و تنظیم لایحه بودجه سال 1385 کل کشور
ب - سقف اعتبارات تملکداراییهای سرمایهای از محل درآمد عمومی برحسب امور و فصل به تفکیک ملی و استانی
پ - دستورالمعل تهیه و تنظیم بودجه عملیاتی دستگاهها
ت - دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه تملک داراییهای سرمایهای (موضوع ماده 32 قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی اجتماعی و فرهنگی
ث - دستورالعمل تهیه و تنظیم بودجه شرکتهای دولتی
ج - دستورالعمل تهیه و تنظیم منابع و بودجه عملیاتی دستگاههای استانی
- مسئولیت امور راهبردی بخش در قالب مفاد قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و این بخشنامه بر عهده وزیر یا بالاترین مقام دستگاه های اجرایی خواهد بود

محمود احمدی نژاد
رئیس جمهور

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها