معده سالم

دلایل ابتلا به سنگ کیسه صفرا

براساس آمار حدود 10 درصد افراد دچار سنگ کیسه صفرا هستند. افزایش سن ازجمله عوامل مهم ابتلا به این بیماری گوارشی محسوب می‌شود و بروز آن در خانم‌ها دو برابر آقایان است. در واقع چاقی و حاملگی در بین خانم‌ها به دلیل تغییرات هورمونی در ابتلا به این عارضه تاثیر عمده‌ای دارد. از دیگر عوامل مستعدکننده بیماری مصرف برخی داروها بویژه قرص‌های ضدبارداری است که حاوی پروژسترون و قرص‌های ضدچربی به نام «کولوفیبری» است. حتی کاهش وزن سریع (در مورد افراد چاقی که طی مدت کوتاهی وزن زیادی را از دست می‌دهند) را هم نباید در ابتلا به سنگ کیسه صفرا نادیده بگیریم.
کد خبر: ۷۷۱۳۵۳

دیابت، افزایش چربی خون بویژه افزایش تری‌گلیسیرید، ابتلا به برخی بیماری‌های روده‌ای و سیروز کبدی در ابتلا به سنگ کیسه صفرا موثر است. از طرفی در خانواده‌هایی که یک نفر مبتلا به این بیماری است، دیگر اعضا دو برابر بیش از دیگران در معرض ابتلا قرار دارند. بیماران قطع نخاعی، مبتلایان به بیماری همولیز و تالاسمی هم در معرض خطر ابتلا به سنگ کیسه صفرا قرار دارند.

آشنایی با علا‌ئم بیماری

براساس بررسی‌ها بسیاری از مبتلایان به سنگ کیسه صفرا با مشاهده علائم بیماری به پزشک مراجعه می‌کنند، اما خیلی‌ها بدون علامت هستند و به طور اتفاقی متوجه بیماری خود می‌شوند. البته درد ناشی از این بیماری معمولا سمت راست بدن بوده و با خوردن غذای چرب بیشتر می‌شود، چون بدن برای هضم چربی نیاز به صفرا دارد و منقبض شدن صفرا باعث درد در ناحیه سمت راست ـ جایی که کبد قرار دارد ـ خواهد شد. این درد ممکن است چند ساعت یا چند روز طول بکشد و به پشت یا شانه‌ها کشیده شود. گاهی در صورت بی‌توجهی به درد و درمان نکردن بموقع، کیسه صفرا ممکن است عفونی یا پاره شود یا به روده بچسبد و سنگ وارد روده شود. این عوارض در بیماران دیابتی بیشتر دیده می‌شود و به همین علت دیابتی‌ها باید علائم بیماری را شناسایی و بموقع به پزشک متخصص مراجعه کنند. در عین حال، استفراغ، زردی و خارش پوست، ادرار پررنگ و مدفوع سفیدرنگ هم ممکن است در بیمار مبتلا به سنگ کیسه صفرا دیده شود.

چه زمانی به جراحی نیاز است؟

اگر سنگ کیسه صفرا علامت‌دار است بیمار باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد و اگر بیماری بدون علامت است، نیازی به عمل جراحی ندارد؛ مگر این که فرد شغل حساسی (مثل خلبانی) داشته باشد یا این که سنگی به بزرگی سه سانتی‌متر یا بزرگ‌تر داشته باشد.

پیشگیری را نادیده نگیرید

برای پیشگیری از ابتلا به سنگ کیسه صفرا باید مصرف غذاهای چرب را کنار بگذارید و اگر دچار چاقی هستید حتما وزن‌تان را کاهش دهید. شاید برایتان جالب باشد بدانید براساس پژوهش‌های معتبر علمی مصرف روزانه یک فنجان قهوه به علت افزایش انقباض کیسه صفرا، خطر بروز سنگ‌های صفراوی را کاهش می‌دهد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها