معده سالم

خطر سرطان روده بزرگ برای 50 ساله‌ها

سرطان روده بزرگ یا کولون چهارمین سرطان شایع در کشور است و بعد از سرطان معده شایع‌ترین سرطان دستگاه گوارشی محسوب می‌شود. به طور کلی سن، مهم‌ترین فاکتور مستعدکننده برای ابتلا به سرطان روده بزرگ است به این معنا که افراد بالای 50 سال بیشتر در معرض خطر قرار دارند. البته نقش رژیم غذایی را هم نباید نادیده گرفت. از طرفی ابتلا به بیماری‌های التهابی روده مثل کولیت زخمی و ابتلای یکی از بستگان درجه یک به سرطان روده بزرگ هم احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می‌دهد.
کد خبر: ۷۶۹۱۳۶

در این بین، فاکتور چاقی را هم نباید نادیده بگیریم چرا که داشتن اضافه وزن بالا نه‌‌تنها زمینه بروز سرطان روده بزرگ را فراهم می‌کند بلکه رابطه مستقیمی با ابتلای فرد به سرطان پستان، سرطان رحم، سرطان لوزالمعده، سرطان کیسه صفرا و صفرا دارد. از طرفی بیماران دیابتی بویژه دیابتی‌های چاق و افراد دارای سابقه ابتلا به سرطان مثانه نیز در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارند.

علائم سرطان روده بزرگ بسته به این که کجا باشد، متفاوت است. متاسفانه سرطان‌های قسمت ابتدایی روده (سکوم در سمت راست روده بزرگ) دیر تشخیص داده می‌شوند چون این قسمت حجم زیادی دارد که تومور براحتی و بدون هیچ گونه علامتی از انسداد در روده قابل رشد است، اما در صورتی که سرطان قسمت انتهایی روده یعنی رکتوم در سمت چپ روده بزرگ را درگیر کرده باشد زودتر ایجاد علائم و انسداد می‌کند. مهم‌ترین علامت ابتلا به سرطان روده بزرگ کم‌خونی است که در خانم‌ها اغلب اوقات ناشی از دوران قاعدگی است، اما برای آقایان بویژه افراد بالای 35 سال و این که علتش ناشی از فقر آهن باشد نوعی زنگ خطر به حساب می‌آید. بنابراین کم‌خونی خانم‌ها بعد از سن یائسگی و آقایان در سنین بالای 35 سال را نباید نادیده گرفت. تغییر در اجابت مزاج از دیگر علائم ابتلا به سرطان روده بزرگ است به این معنا که گاهی فرد دچار اسهال، گاهی یبوست و گاهی متناوب بین این دو، اجابت مزاج می‌کند که این موضوع باید بلافاصله از سوی پزشک مورد بررسی قرار بگیرد. وجود خون به صورت آشکار یا خون مخفی در مدفوع هم می‌تواند علامت دیگری از ابتلا به سرطان کولون باشد.

انجام آزمایش خون مخفی در مدفوع برای تشخیص سرطان روده بزرگ کمک‌کننده است چون 50 درصد تومورهای روده بزرگ بدون خونریزی هستند. به همین دلیل هم افراد بالای 50 سال باید سالانه یک بار آزمایش خون مخفی در مدفوع انجام دهند.

همچنین به افرادی که هیچ گونه سابقه فامیلی ابتلا به سرطان روده بزرگ ندارند توصیه می‌شود به منظور پیشگیری یا درمان بموقع بیماری هر ده سال یکبار کولونوسکوپی انجام دهند.

به طور کلی درمان‌های سرطان روده بزرگ با استفاده از برق گذاشتن داخل روده، شیمی‌درمانی و مصرف دارو و در صورت نداشتن پیشرفت، عمل جراحی و... متفاوت است و بیمار باید به پزشک معالجش اعتماد داشته باشد.

دکتر ناصر ابراهیمی دریانی‌ / ‌ فوق‌تخصص بیماری‌های گوارش و کبد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها