jamejamonline
دانش عمومی کد خبر: ۷۶۸۰۳۷   ۱۸ بهمن ۱۳۹۳  |  ۱۴:۳۲

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق به ساخت میزلرزه ای شدند که می تواند زلزله را شبیه سازی کند تا در این راستا ساختمان های مقاوم تر و بهینه تری در برابر زلزله در کشور ساخته شود.

محققان ایرانی «میزلرزه» ساختند

فرزاد حاتمی - طراح میزلرزه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: کشور در معرض خطر بالایی از لحاظ زلزله قرار دارد و مرتب در طول سال چندین بار تحت امواج لرزه ای متاثر شده و بنا به شدت و فاصله از کانون زلزله و گسل​های موجود، می تواند باعث خرابی ها و زیان های گسترده ای شود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه دستگاه​های اجرایی نظیر وزارت راه و شهرسازی که متولی ساخت و ساز مسکن است، تلاش دارد تا ساختمان ها را بر اساس تکنولوژی بالا و مقاوم در برابر حوادث طراحی کند، افزود: از این رو به فکر ساخت میزلرزه ای شدیم که بتوانیم زلزله را شبیه سازی کنیم و امکان بررسی های دقیق تر بر نحوه کنترل رفتار ساختمانها در برابر زلزله را داشته باشیم.

عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات سازه و زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر با بیان اینکه از میز لرزه قبل از ساخت واقعی ساختمان بهره گیری می شود تا طراحی های ساختمان کنترل شده پیش رود، اظهار داشت: از این رو به واسطه میز لرزه چگونگی اعمال ضرایب مختلف بر اجزای سازه در طراحی ها مشخص می شوند.

به گفته حاتمی، با استفاده از این میز شبیه سازی، می توان به لحاظ سازه ای و مکانیکی آزمایشهای گوناگونی بر اساس شدت و دقت مورد نیاز انجام داد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر امریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، اسپانیا، پرتغال، چین و کره، دارای تکنولوژی ساخت میز لرزه هستند، افزود: با استفاده از میزلرزه می توان، ساختمانی با اسکلت سالم را تحت زلزله قرار داد تا خروجی ها و خرابیهای پس از زلزله را اندازه گیری کرده و بر این اساس مقاومت ساختمان را در برابر زلزله افزایش داد.

حاتمی یادآورشد: ما نیز از این موضوع روز دنیا عقب نیستیم و میز لرزه ای را طی چهار سال متوالی طراحی کردیم که این میز برای اولین بار به صورت بومی در کشور طراحی و به مرحله ساخت رسیده است.

به گفته وی، سه نمونه میزلرزه در کشور وجود دارد که تکنولوژی ساخت آنها در خارج از کشور صورت گرفته، در صورتیکه میزلرزه ای که در مرکز تحقیقات سازه و زلزله دانشگاه صنعتی امیرکبیر ساخته شده دارای تکنولوژی ساخت داخل است.

حاتمی با تاکید بر اینکه در مباحث سازه های فولادی و بتن آرمه، مطرح شده که باید ساختمان ها با آیین نامه های معتبر، طراحی و اجرا شوند، گفت: آیین نامه های خارجی بر اساس میزان شدت بار کشور خودشان تدوین شده اند و چون این ضرایب بنا به محتوای فرکانسی سازه ها و نوع لایه های زمین شناسی با کشور ایران متفاوت است لازم است برخی از این ضرایب مورد بازبینی و درصورت نیاز تصحیح شوند.

وی با بیان مثالی افزود: در کمیته تخصصی مبحث نهم مقررات ملی ساختمان کشور، میزان ضریب کاهش مقاومت مصالح و نیز نحوه محاسبه مدول ارتجاعی بتن را به استناد تحقیقات صورت یافته تغییردادیم تا بتوانیم از مقاومت بیشتر مصالح بهره ببریم و از هدر رفت سرمایه های ملی جلوگیری کنیم.

عضو کمیته تخصصی مبحث نهم مقررات ملی ساختمان کشور گفت: با استفاده از میز لرزان می توان برآورد دقیق تری از ظرفیت مقاطع و المانهای سازه ای بدست آورد و این یافته ها را وارد آیین نامه های طراحی و ساخت کرد.

حاتمی افزود: میزلرزه عینا نیروی زلزله را شبیه سازی می کند که می توان ساختمانی را با الگوی مشخص روی این میز قرار داد و رفتار آن را در زمان زلزله ارزیابی کرد.

طراح میزلرزه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به اینکه ابعاد این میز دو و نیم در ۴ متر است، اظهار داشت: میز لرزه دارای سرعت ۳۰۰ میلیمتر بر ثانیه است و با یک درجه آزادی، دونوع بارگزاری هارمونیک و زلزله را شبیه سازی می کند.

وی در خصوص ویژگی های میز لرزه گفت: ۱۵۰ کیلو نیوتون، حداکثر بار و ۱.۵ برابر شتاب ثقل زمین حداکثر شتابی است که این میز می تواند تحمل کند. همچنین حداکثر تغییر مکانی که به این سیستم می تواند وارد شود ۲۵۰ میلیمتر خواهد بود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: این دستگاه دارای دو موتور محرکه است که هرکدام از این موتورها می توانند سرعتی معادل با ۱۵۰ میلیمتر بر ثانیه را ایجاد کنند. دستگاه این قابلیت را دارد که به صورت تک یا دو موتوره سرعت یا شتاب را در سیستم شبیه سازی کند.

حاتمی با بیان اینکه باید در طراحی ساختمان بازنگری کرده تا امکان ساخت بناهای دارای تکنولوژی های نوین ساخت را داشته باشیم، افزود: امیدواریم که با استفاده از تجهیزات نوینی نظیر میز لرزه، بتوانیم در آینده ساختمان های مقاوم تر و بهینه تری داشته باشیم.(مهر)

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
طراحی کی۱۲۵ با پژو ۲۰۰۸ ارتباطی ندارد

طراحی کی۱۲۵ با پژو ۲۰۰۸ ارتباطی ندارد

در پی انتشار گزارش روزنامه جام‌جم در چهارم دی ۹۹ با عنوان «یک فیس‌لیفت جدید» که به بررسی آرای کارشناسان درباره محصول جدید ایران‌خودرو (خودروی تارا) می‌پرداخت، کیانوش پورمجیب، معاون تحقیقات،‌ طراحی و تکوین محصول ایران‌خودرو در گفت‌و‌گو با جام‌جم ضمن اشاره به به برخی ویژگی‌های مهم خودروی تارا، هرگونه ارتباطی بین طراحی خودروی کراس‌اور کی۱۲۵ (K۱۲۵) که قرار است به‌زودی رونمایی شود با پژو ۲۰۰۸ را رد کرد.

عزم ملی، واکسن ملی

عزم ملی، واکسن ملی

دیروز واکسن کرونای تولید کشور به اولین داوطلبان تزریق شد. باید بدانیم کشورهای اندکی در جهان وجود دارند که به دانش تولید واکسن دست پیدا کرده‌اند.

گفتگو

بیشتر
کار ناتمام محققان با آرسیبو

مدیر عملیاتی تلسکوپ رادیویی ساردینیا در گفتگو با جام‌جم از داغ‌ترین حوزه‌های مطالعاتی در اخترشناسی رادیویی می‌گوید

کار ناتمام محققان با آرسیبو