یک جای امن‌تر و مطمئن‌تر برای تنظیم اجاره‌نامه

مالکید یا مستاجر؟ برای تنظیم اجاره‌نامه، به بنگاه املاک نروید

جام جم سرا: افرادی که اصطلاحاً بنگاهی نامیده می‌شوند، سعی می‌کند نه سیخ بسوزد، نه کباب. مالک و مستأجر هم که هر کدام دارند ساز خود را می‌زنند. در این میان بنگاهی سعی می‌کند وسط ماجرا را بگیرد، مبادا معامله به هم بخورد و دستش از کمیسیون چرب دریافتی کوتاه بماند. بلند می‌گوید: «صلوات بفرستید.» صلوات می فرستند و مرد بنگاه‌دار کاغذ بزرگ اجاره‌نامچه را روی میز پهن می‌کند و شروع می کند به نوشتن.
کد خبر: ۷۶۷۵۱۵
مالکید یا مستاجر؟ برای تنظیم اجاره‌نامه، به بنگاه املاک نروید

عرف این است که به محض توافق بین مالک و مستأجر، مشاور املاک قلم به دست بگیرد و کار را فیصله دهد.
طرفین معامله تصور می‌کنند دفتر مشاور املاک تنها جایی است که از این اجاره‌نامچه‌ها دارد و فقط آنها هستند که می‌توانند اجاره‌نامه و شرایط طرفین را در آن ثبت کنند. آنها فکر می‌کنند سندی که بنگاهی می‌نویسد مو لای درزش نمی‌رود و دلشان به هولوگرام بالای کاغذ و کد رهگیری آن خوش است اما متأسفانه اگر از هر صد نفر بپرسی، شاید یکی پیدا شود که بداند سندی که بنگاهی می‌نویسد، سندی کاملاً عادی است، نه رسمی!


اگر بگوییم ارزش قانونی سندی که بنگاهی می‌نویسد با ارزش یک برگ کاغذ که مالک و مستأجر در منزل خودشان بنویسند، فرق چندانی ندارد، بیراه نگفته‌ایم.
قطعاً اگر به هر دوطرف بگویی همین اجاره نامه را به جای آن که در بنگاه مشاور املاک بنویسی، می‌توانی در دفترخانه سر خیابان، و صدالبته محکم‌تر هم بنویسی، چشمانشان گرد می‌شود؛ چون فکر می‌کنند دفاتر اسناد رسمی، تنها جایی برای ثبت خرید و فروش هستند و غیر از این کاری نمی‌کنند، اگر هم مطلع باشند از ترس هزینه پای‌شان را به دفترخانه نمی‌گذارند.


دفاتر اسناد رسمی ‌و کاهش بار پرونده‌های قضایی

هنوز یک ماه از نوشتن مبایعه نامه نگذشته بود که به دلیل نوساز بودن ملک، مشکلاتی مانند خراب بودن شیرآلات و آب دادن سقف حمام جان مستأجر داستان ما را به لب رساند. چندین بار با صاحبخانه تماس گرفت ولی نتیجه‌ای عایدش نشد، پس از گذشت یک ماه و نیم تصمیم گرفت با وجود تمام سختی‌ها، عطای خانه نوساز را به لقایش بخشیده و پولش را از صاحبخانه پس بگیرد و از آن آپارتمان نقل مکان کند ولی مرد صاحبخانه پول پیش را خرج کرده بود و دائماً امروز و فردا می‌کرد، مستأجر جانش به لب رسید و تصمیم گرفت از طریق قانونی وارد عمل شود اما همان روز اول متوجه شد که با مبایعه نامه‌ای که در دست دارد باید روزها پله‌های دادسرا را بالا و پایین برود تا بتواند پولش را پس بگیرد، آن روز فهمید که پرونده‌هایی شبیه آن در دادسرا بسیار زیادند و مشکلاتی از جنس مشکل او در دادسراها کم نیستند.
سید علی اصغر میروکیلی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران استان یزد هم با بیان اینکه تنظیم اجاره ‌نامه به عنوان یکی از عقود در قانون مدنی تعریف شده و مزایای قابل توجهی دارد توضیح می‌دهد: «بزرگترین مزیت تنظیم این گونه اجاره نامه‌ها، احقاق حق مالک در کوتاه ‌ترین مدت با ضریب اطمینان بالا است و در تنظیم اجاره‌نامه همه موارد از جمله ذکر شرایط دو طرفه، حق کسب و پیشه و تجارت، نوع کسب و کار واگذاری به غیر مشخص و موارد ذکر می‌‌شود و جایی برای تکذیب یا رد وجود نخواهد داشت.»
به گفته وی، قانون موجر و مستأجر توسط دفترخانه‌ها اجرا می‌‌شود و نیاز به مرجع قضایی ندارد و سلامت این اسناد رسمی ‌از سوی حاکمیت تضمین شده است و می‌توان نتیجه گرفت که اجاره‌نامه محضری بسیار معتبر‌تر از اجاره نامه‌هایی است که در دفترهای مشاوران املاک تنظیم می‌شوند. با تنظیم این نوع از اسناد، به قضازدایی و کاهش حجم پرونده‌های دادگستری کمک بسیاری شده است زیرا در وقت، هزینه و رفت و آمدهای مردم صرفه جویی و راهروهای مجتمع‌های قضایی نیز شاهد حجم کمتری از شاکیان شده است.
«میروکیلی» در زمینه مزیت‌های فراوان تنظیم سند اجاره‌ نامه در دفاتر اسناد رسمی، بیان می‌دارد: «از نظر قانون، سازمان امور مالیاتی باید هر مبلغی که در سند اجاره رسمی ‌نوشته شده است را مأخذ مالیاتی محسوب و بر اساس آن مبلغ محاسبه کند. همچنین اختلاف مالیاتی در این نوع سند وجود ندارد و سازمان امور مالیاتی موظف به پذیرش مبلغ درج شده در سند رسمی، هرچند بسیار جزئی و کم است زیرا مبلغ درج شده در مال الاجاره فصل الخطاب محسوب شده و براساس ارزیابی‌‌های خود نمی‌تواند مالیات مستقلاتی وصول کند، ولی در تنظیم اجاره نامه در مشاورین املاک از یک سو سازمان امور مالیاتی مبلغی را برای ملکی تعیین و کارشناسی می‌کند و از سوی دیگر مالک نیز مبلغی را برای ملکش در نظر می‌گیرد که با نظر کارشناسی متفاوت است. این موضوع موجب ایجاد پرونده‌‌هایی مالیاتی در دادگستری می‌شود که به کمیسیون حل اختلاف ارجاع داده خواهند شد، در حالی که در سند رسمی ‌کار به اختلاف کشیده نمی‌‌شود و دارایی موظف به پذیرش سند است.»
او به تفاوت فاحش هزینه‌‌های ثبت سند در دفاتر اسنادرسمی ‌با مشاورین املاک اشاره کرده و می‌افزاید: «مشاورین املاک برای اجاره یک ساله، هزینه اجاره یک ماه را دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر یک دوازدهم اجاره را وصول می‌کنند در حالی که این هزینه‌‌ها در دفاتر اسناد رسمی‌ خیلی کمتر است و دفترخانه‌ها شاید یک صدم اجاره را هم از طرفین دریافت نمی‌کنند.»
به گفته این سردفتر، یکی از مشکلات تنظیم سند در دفاتر مشاورین املاک این است که مبایعه‌نامه تنظیم شده در مشاورین املاک جزو اسناد عادی محسوب می‌‌شود و زمینه‌‌ای برای سوءاستفاده، جعل، مشکلات تخلیه ملک مورد اجاره، پرداخت نکردن اجاره بها و رعایت نکردن قانون است، در صورتی که در دفاتر اسناد رسمی ‌بر روی سند اجاره ‌نامه، قبض اقساطی برای اجاره بها گذاشته می‌شود که این عامل خود یک نوع ضمانت اجرایی است، درصورتی که در مشاورین املاک چنین ضمانتی به هیچ عنوان وجود ندارد.
وی نقش مشاورین املاک را فقط در حد دلالی دانسته و می‌افزاید: «مهم‌ ترین کار مشاورین املاک معرفی مؤجر و مستأجر است و در این زمینه حق الزحمه خود را هم دریافت می‌دارند اما قدم بعدی و تنظیم اجاره‌ نامه را باید برعهده دفاتر اسناد رسمی ‌گذاشت و مالک و مستأ‌جر را برای تنظیم سند به دفترخانه معرفی و راهنمایی کرد.»
به گفته میروکیلی، با توجه به تسهیلاتی که سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و قانون ایجاد کرده است مردم کم کم به تنظیم اسناد اجاره در دفاتر اسناد رسمی ‌روی آورده‌اند و درصورت اطلاع رسانی و آگاهی مردم این امر تأثیر فراوانی در کاهش حجم پرونده‌های دادگستری در پی دارد.


مزایای منحصر به فرد سند رسمی

مالک و مستأجر مبایعه‌نامه به دست از بنگاه بیرون آمدند. مرد مستأجر چند متر جلوتر چشمش به یک دفتر اسناد رسمی‌ افتاد. قدم‌هایش آرامتر شد و با خود فکر کرد، آیا در دفترخانه‌ها هم سند اجاره می‌نویسند؟ پس تکلیف هولوگرام چه می‌شود؟ مگر بدون آن می‌شود پیگیری‌های قضایی کرد؟ حتماً هزینه سندی که در دفترخانه نوشته می‌شود هم خیلی بالاتر است، با این رقم‌های نجومی‌ اجاره خانه حتماً پورسانت بالایی از هر دوطرف می‌گیرند! اصلاً چه فرقی بین مبایعه نامه‌ای که الان در بنگاه نوشتیم و سندی که در دفتر اسناد رسمی ‌نوشته می‌شود وجود دارد؟ در آستانه پنجاه سالگی هنوز فرق بین این‌ها را نمی‌دانم.


بالاخره راه خود را کج کرد تا جواب همه این سؤالات را پیدا کند ولی حیف که چند ساعتی دیرتر به این نتیجه رسیده بود...
محمدرضا دشتی اردکانی، رئیس کانون سردفتران و دفتریاران مخالف تنظیم اجاره نامه یا مبایعه نامه در دفاتر مشاوران املاک است. او پاسخ این ابهام را می‌دهد و می‌گوید: «بررسی‌ها نشان می‌دهد حجم زیادی از پرونده‌های تشکیل شده در محاکم قضایی به علت ثبت مبایعه‌ نامه و قولنامه عادی در بنگاه‌‌های املاک است و دیگر جای بحثی باقی نمی‌ماند.»
دشتی اردکانی در ادامه می‌افزاید: « طبق قانون کار، معنی بنگاه املاک، دلالی است یعنی پیدا کردن مستأجر و مالک و یا فروشنده و خریدار و معرفی آن‌ها به یکدیگر. کار دفتر اسناد رسمی‌ نیز تنظیم سند رسمی ‌است، دلیل اینکه در کشورهای دیگر برعکس کشور ما دادگاه‌ها خلوت است، همین موضوع است که [در کشور ما] به قانون استناد و عمل نمی‌شود و پرونده‌های زیادی درباره اختلافات میان مالک و مستأجر در دادگاها وجود دارد که وقت مردم و دستگاه قضایی را می‌گیرد.»
در حال حاضر پرونده‌هایی که برای ملک در دادگستری مفتوح مانده به خاطر دعاوی ناشی از قراردادهای عادی در بنگاه‌های کشور است.
او با بیان این مطلب می‌گوید: «حتی دیده ام که برخی وجود کد رهگیری و هولوگرام را به عنوان یک برتری برای سند عادی اغراق می‌کنند، اما باید به مردم اطلاع رسانی کرد که اعتبار سند عادی یا رسمی ‌را قانون معین می‌کند، نه ابعاد و شکل و شمایل آن. سند عادی در ذات خود از پشتوانه قانونی برخوردار نیست و هرچه ضریب امنیتی، هولوگرام، سریال، فرم، طرح و... هم داشته باشد، بازهم یک سند عادی محسوب می‌شود.»
به گفته رئیس کانون سردفتران، مزایای زیاد سند رسمی‌ مانند قاطع و رافع دعوی بودن و تحت تأثیر مرور زمان قرار نگرفتن، غیرقابل انکار و تردید بودن و قابل استناد و معتبر بودن تاریخ سند رسمی ‌و لازم الاجرا بودن آن و سایر پشتوانه‌ها و حمایت‌های قانونی، اعتبار سند رسمی‌ را از اسناد عادی متمایز کرده است و قانونگذار نیز صلاحیت ذاتی دفاتر اسنادرسمی‌ را چه در قانون مدنی و چه در قانون ثبت، تنظیم و ثبت اسناد رسمی ‌قرار داده است.
دشتی اردکانی اضافه می‌کند: «هر سند رسمی‌ معتبر است مگر این‌ که خلاف آن در دادگاه صالح اثبات شود و در مقابل، اسناد عادی، نیازمند اثبات در دادگاه صالح به ‌جهت کسب اعتبار قانونی‌ هستند، به همین دلیل است که اسناد رسمی، به خودی خود لازم‌الاجرا هستند و این، مزیت حقوقی منحصر به فرد سند رسمی ‌برای برتری نسبت به سند عادی است. از وقتی بنگاه‌‌های املاک به تنظیم مبایعه‌ نامه عادی و اجاره نامه روی آوردند معضلی را گریبانگیر مردم کرده و گرفتاری‌‌های فراوانی در این زمینه پیش آمده و زندگی و امنیت روانی و مالی مردم را به مخاطره انداخته و این مشکلات پیامد نامطلوب چنین عملکردی بوده است.»
رئیس کانون سردفتران و دفتریاران به ماده 46 قانون ثبت اسناد و املاک اشاره می کند که تصریح دارد «تمام عقود و معاملات مردم راجع به عین یا منافع اموال غیرمنقول در دفاتر املاک ثبت می‌شود» و می‌گوید: «از دیدگاه قانون، مشاوران املاک صلاحیت هیچگونه تنظیم عقود یا قراردادی را ندارند.»


سند رسمی، ‌دلیل و مدرک معتبر برای مالکیت اموال

عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی ‌هم بر لزوم تنظیم اجاره نامه در دفاتر اسناد رسمی ‌تأکید می‌کند.
علی جلیلیان سند رسمی ‌را دلیل و مدرک معتبر برای مالکیت اموال بر اشخاص می‌داند و می‌گوید: «هیچ گونه خدشه‌ای بر این سند وارد نیست و مافوق سند عادی است. سند رسمی ‌دلیلی بر اثبات مالکیت بر اموال و املاک شخصی است که موجب اعتبار بخشیدن به مالک می‌شود و فرد با استفاده از این سند می‌تواند برای اخذ تسهیلات وام، رهن و وثیقه گذاری در بانک‌ها و محاکم دادگستری اقدام کند.»
جلیلیان توضیح می‌دهد که اسناد در قانون مدنی، به دو نوع اسناد رسمی ‌و عادی تقسیم شده که اعتبار اسناد رسمی ‌برای مالک واضح و شفاف است و مالک براساس این سند بر نقل و انتقال اموالش تسلط کامل دارد. این درحالی است که اگر سند به طور عادی در دفاتر مشاورین املاک تنظیم شود از این مزایا برخوردار نخواهد بود. عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی‌ معتقد است اصولاً مردم چون تصور می‌کنند تهیه سند رسمی‌ زحمت و هزینه دارد از این رو از سند عادی استفاده می‌کنند، اما باید گرایش مردم به سمت و سوی سند رسمی ‌افزایش یابد تا به اموال و املاک خود اعتبار و سندیت محکم‌تری بخشند.


هزینه ثبت سند در دفترخانه اسناد رسمی

اگر کسی بخواهد اجاره نامه اش را به جای بنگاه در دفتر اسناد رسمی ثبت کند و از مزایای سند رسمی هم برخوردار شود باید چقدر هزینه کند؟
احمدعلی سیروس، عضو هیأت مدیره کانون سردفتران و دفتریاران و مسئول کمیسیون پژوهش در پاسخ به این سؤال می گوید: «هزینه ثبت اجاره در دفاتر اسناد رسمی کمتر از هزینه ای است که مشاور املاک برای این کار می‌گیرد.»
وی با ذکر مثالی در این زمینه بیشتر توضیح داده و می‌افزاید: «اگر بنگاهی برای خانه ای که رهن کاملش صد میلیون تومان باشد اجاره نامه بنویسد، از هر طرف معامله 750 هزار تومان دریافت می کند. این در حالی است که در دفاتر اسناد رسمی 450 هزار تومان برای ثبت سند رسمی اجاره نامه دریافت می شود. این رقم در دفاتر اسناد رسمی ‌پلکانی بالا نمی‌رود و از این نظر برعکس بنگاه املاک است. همچنین تعرفه‌های دفاتر اسناد رسمی ‌هر 4 سال یکبار توسط قوه قضائیه تعیین می‌شود و این طور نیست که به صورت تصاعدی بالا برود. به این معنا که هرچه قیمت مورد معامله بالاتر باشد حق التحریر به همان میزان افزایش نمی‌یابد بلکه به نسبت کاهش پیدا می‌کند و هزینه حق الثبت هم با همین مبلغ گرفته می‌شود.
همچنین وقتی سندی در دفاتر اسناد رسمی ‌تنظیم شد، اگر مالک ودیعه را پرداخت نکرد یا مستأجر خانه را خالی نکرد پیگیری این موضوع بسیار راحت است چون در دادگستری پیگیری این موضوع زمان بر است و هزینه و وقت زیادی می‌خواهد، اما وقتی در دفاتر تنظیم شده باشد می‌توانید به ادارات اجرای ثبت مراجعه کنید که با صرف زمان بسیار کمی خواسته شما اجرایی می شود.»(مهسا قوی قلب/ایران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۵ انتشار یافته: ۲۶
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
۰
۰
آفرین بر شما. چه پیشنهاد خوبی! به جای اینكه پول را به بنگاه دار بدهیم بهتر است به جیب دفترخانه داران بدهیم تا از این هم شكمشان باد كند.
علیجانی
-
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
طبق ماده 110 وماده 190 قانون مدنی هر قراردادی كه تنظیم شود با دو شاهد متن قرارداد مخالف قوانین كشور نباشد (با امضائ دوشاهد حكم قرارداد رسمی دارد ) تو هر كاری اشخاص درست ونادرست هست تا حالا دفتر خانه ا ی كه خطا كرده نداشتیم بی اغراق تعدادش بیشتر از مشاور مسكن هست چند تا دفتر خانه سراغ دارید كه مبلغ قانونی از مشتریاش پول بگیره ، بمن هم ادرس بدید
میثم
-
۰۲:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
البته دفتردارن هم مثل مشاوره املاك ها پول مفت میگیرن
بطور مثال سند خودرو راهنمایی و رانندگی ارزش بالایی داره چرا پول مفت مردم به دفتر خونه میدن جهت سند زدن

همون سند سبز راهنمایی و رانندگی رو تكمیل تر كنند تانیازی به سند محضری نباشه
یك شهروند
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
۰
۰
شما درست میگید ولی ببخشید مگه دفترخانه ها هم واسه خونه مستاجر پیدا میكنند
سعیده
-
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
متن و نوشته خوب و آگاهی دهنده ای بود. شهروند عزیزی كه فرمودن مگه دفترخونه مستاجر پیدا می كنه هم می تونن از طریق اگهی روزنامه ها اقدام كنن. هم ارزونتر تموم می شه هم حق دلالی به بنگاه نمی دن كه احتمالا دور از نظر ایشون و اون پشت با كسی كه پول چربتری برسونه ساخت و پاختی كرده باشند
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
۰
۰
جام جم عزیز از اینكه عكس های بسیار زیبایی برای تیترها می گذارید متشكرم. در تمامی تیترها این سلیقه مشهود است.
سجاد
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
۰
۰
عالی بود
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
۰
۰
متن مهمتره ها
احمد
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۶
۰
۰
گویا این نوشته ها از یك سر دفتر بسیار بیكار نوشته شده است كه حسودیش میشود نه جناب سند بنگاه شدیدا از طرف قضات و شورای حل اختلاف قابل رسیدگی میباشد در ضمن پول كد رهگیری مختص اداره دارایی میباشد و سردفترها فرصت سر خاراندن در برابر پولهارو ندارن كه برن دارایی وشهرداری و.......مشكلات مردمو حل كنن
مرتضی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۷
۰
۱
بنگاه های معاملات املاك ضررشون خیلی خیلی بیشتر از سودشون برای جامعه است و اغلب سودجویی در رفتار و كارشون دیده میشه.
كمتر كسی بهشون اعتماد داره و از سر نیاز و عدم آگاهی به اونها مراجعه میشه. فرصت هم براتی هر كسی كه كمی با ادعا برخورد میكنه وجود داره.
بنابر این جدا ار افراد صالح در این شغل ، مابقی تاثیری جز آشفته كردن بازار و ایجاد فضای منفی و دادن مشاوره های غلط با هدف رسیدن به كمسیون نهایی ندارند.
محبوبه
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۹ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
۰
۰
به نظرم این روش برای اجاره و پیش پول هایی با رقم بالا كاربردی تر باشه ؛ برای كاهش ریسك معامله و اطمینان موجر و مستاجر
رضا
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۵۱ - ۱۳۹۳/۱۱/۱۸
۰
۰
در اول میگه بنگاهی یك دوازدهم میگیره دفتر یك صدم هم نمیگیره بعد میگه اگه بنگاه 750 بگیره دفتر 450 میگیره
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۳/۱۲/۲۳
۰
۰
به نظر من دفتر اسناد رسمی بسیار بهتر و قانونی تر از دفاتر املاكی است كه با دلالی و دروغ از طرفین كلی پول بی حساب و كتاب میگیرند. من شخصا از عملكرد مشاوران املاك در ایران راضی نیستم.
پس بیزحمت به همون دفاتر اس
-
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۲۹
پس ییزحمت به همون دفاتر اسناد رسمی بگید براتون خونه پیدا كنن
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۶
۰
۱
پس چرا قانون به مشاورین املاك اجاره نوشتن سندی را میدهد كه ارزش قانونی ندارد و با آنها برخورد نمیكند
نتیجه گیری من این است كه برای قانون گذار و مجری مهم نیست كه چه بلایی سر مستاجر و موجر می آید
یكی
-
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۰
دقیقااااااااااا
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۶
۰
۱
با سلام. بنده یه شغل مشاور املاك مشغول هستم. یه سوال از شما دارم كه همچین نكات سودمند!!! و مفیدی!! را در اختیار مردم قرار میدهید!!!!!!!!!
من میخواستم از نویسنده این مطلب كه اینقدر عقل كل هستند!!!! بپرسم كه شما كه میگید قرار دادهای اجاره نوشته شده توسط بنگاه املاك فاقد اعتبار هست و مردم باید برای نوشتن اجاره به دفتر اسناد رسمی مراجعه كنند، ایا همون دفتر اسناد رسمی هم میشینه برای مردم خونه اجاره ای پیدا كنه و ببره خونه نشون مردم بده و ادرس خونه های اجاره ای را بنویسه تا هر كسی اومد بهش معرفی كنه؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! یا اینكه بنگاه های املاك به قول معروف آبكش خان هستند كه یه دفتر بزنه و پول اب و برق و گاز و تلفن و كارگر و اجاره دفتر و مالیات و ....... را پرداخت كنه و هماهنگی برای بازدید خونه بذاره و بره خونه نشون مشتری بده و وقتی طرف خونه را پسندید به مشاور املاك بگه آقا دست شما درد نكنه و بره تو اداره ثبت اسناد یه قرار داد بنویسه و حق الثبت را بده به دفتر اسناد رسمی!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
خیلی مخ باهوش هستید ها
امیر
-
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۳
۱
۱
سلام دوستان اون پولایی كه تو املاك كمیسیون میدین حق العمل كاریه واسه زحمتی كه میبره ده تا واحد نشون میده مشتری یكیشو پسند میكنه.نمیدونم چی بگم والا
هبس
-
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۵
۰
۰
ببینید الان فضای مجازی امكانات خوبی رو مهیا كرده اند بعد میشه رفت دفترخونه ثبتش كرد . اكثر بنگاه ها به تورم دامن میزنند.
محمد مشاور املاك
-
۱۰:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۱
۰
۱
با سلام
فرمودید هر نوشته ای ( قرارداد) بین دو نفر با دو شاهد ارزش قانونی (محكمه ای) دارد درست است.
ولی در هر كشوری برای ایجاد شغل و داشتن محل كسب ، دولت یك قوانینی را تصویب می كند و ملت طبق آن قوانین مشغول كار می شوند و كسب - درآمد - میكنند و دفتاتر املاك نیز مثل سایر شغلها طبق قانون دایر و مشغول كار هستند و طبق تعرفه تصویبی دولت نیز حق كسب می گیرند. و بنده به یقین میتوانم بگویم كه از زمانی كه كد رهگیری بعنوان قانون به اجرا درآمده كلاهبرداری در امور مسكن از بین رفته و اگر مواردی دیده میشود مطمئنا بخاطر افرادی هستند كه به فرمایش امسال شما توجه كرده و بدون كدرهگیری و بدون دخالت املاك معامله میكنند
سعید حاجی زاده
-
۰۹:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۳
۰
۱
با سلام و درود خدمت دوستان
متن ارایه شده خیلی جالب هست هم آگاهی دهنده و هم خوب
مشكل زمانی پدیدار میشه كه هیچ كسی نمیره سر شغل خودش
كار دفترخانه تحریر اسناد رسمی هست و هر كسی كه در خواست سند رسمی داره میره دفتر خانه مشكل اینجاست كه دفتر خانه ها دارن الان هم دلالی میكنن و هم تحریر .بهتره در هر مشاور املاكی یك نفر تحریر كننده از نظر حقوقی حضور داشته باشه تا موقع تحریر اشكالی پیش نیاد . معامله جوش دادن و دریافت كمیسیون كار زیاد آسانی هم نیست .من خودم دارنده هفت مدرك بین المللی و لیسانس هستم چون تجارت را دوست دارم الان املاك دارم قبل وارد شدن احساس میكردم كه خیلی راحته بعد از 5 سال به این نتیجه رسیدم كه بایستی در حد دكترا باشی تا بتونی مشتری رو متقاعد كنی و بیاری سر معامله .دوستانی كه از دور قضیه رو می بینن احساس نكنن كمیسیون دریافتی خیلی زیاده .این كمیسیون ها در مقابل كار صورت گرفته خیلی ناچیز می باشه امتحانش هم مجانیه یه مغازه اجاره كنن با چند تا صندلی .
مثال ساده متن نوشته شده به این می ماند كه انگار رفتی دندان پزشكی در طی بیست دقیقه دویست هزار تومان دندان پزشك می گیره تا حالا فكر كردین چرا این رقمش بالاست؟ ساده هست قضیه !!! طرف رفته زحمت كشیده علمش رو یاد گرفته زمان داده تا توانسته ثروت آفرینی كنه . هر شغلی تخصص و هنر می خواد بعلاوه علاقه .در ضمن كامنت ها رو كه می خوندم من مشاور املاك اصلا تبهكار كلاهبردار و هرچی فرض كنی شما كه دارین پولی به چیزی میدین باید آگاه باشین كه چی میخرین ؟ به شخصه الان كه 32 سال دارم كسی نتونسته سرم كلاه بزاره .. می دونین چرا؟ دلیلش فقط این چهار پرسش هست كه موقع خرید از خودم می پرسم 1-چرا؟ 2 -چگونه 3-برای چه؟ 4-در مقایسه با چه ؟
هر گاه خواستم برای خودم هر كالایی بالای ارزش ریالی صدهزارریال بخرم این چهار پرسش رو از خودم پرسیدم .
مثال ساده افرادی كه نمی دانند چی میخرن به همون مثال آلیس در سرزمین عجایب بر می گرده كه میرسه بر سر دو راهی ، ازش می پرسن كجا می ری میگه نمی دونم میگن خب شما كه نمی دانی كجا می ری چه فرقی می كنه كه از كدام طرف بری !!!!!!
دلال یا هرچی به عنوان پمپ پول هستش كه اقتصاد رو به گردش در میاره بهتر كم و كاستی های شخصی خود را به دیگران نسبت ندهیم!!
به عنوان فروشنده ملك هر ساله بالای 3 میلیون تومان روی مهارتهای فردی خودم پول خرج می كنم از سمینارگرفته تا كارگاههای فن بیان وروانشناسی و ... تا تاجر موفقی بشم
هزینه ای كه برمیداره خیلی ناچیزه در مقابل كمیسیونی كه دریافت میشه پس بهتره هیچ شغلی رو زیر پا نگذاریم .حقوق هر كسی برای خودش محترمه در هر شغلی با هر سمتی

saman
-
۱۱:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۶
۱
۱
بنام خدا مطالب توضیح داده شده فقط برای جذب مشتری بیشتر است نه حل مشكلات -طرفین اجاره اختلافات اویه خود را در دفتر مشاور املاك حل میكنند ایا دفاتر اسناد رسمی هم صبر و تحمل به خرج میدهند برای حل مشكل طرفین وبعد قانون روابط موجر و مستاجر در رابطه با دستور تخلیه به دوشیوه پرداخته وهیچ وقت هیچ یك را به دیگری ترجیح نداده و مطمئن باشید تخلیه از طریق دستور تخلیه خیلی راحت تر از اجرائیه ثبت است چون ثبت نیز در اخر باید به ضابط قضائی متوسل بشود كانون سردفتران توقع دارد كه مردم خودشان همدیگر را بیابند بعد با هم بوند دفتر اسناد رسمی - آیا میدانید كه اجاره نامه در املاك بدون سند قابل تنظیم در دفتر اسناد رسمی نیست فقط مشاور املاك میتواند قرارداد را تنظیم نماید ودر اخر تصور خیلی غلطی است اگر فكر میكنید سردفتران محترم از لحاظ تحصیلات از مدیران املاك بالاترند و تجربه كافی را نیز دارند اینجانب كارشناس ارشد حقوق خصوصی و مدیر املاك هستم و به این شغل افتخار میكنم چون هم علم و هم تجربه دارم از حقوق مشتریانم در جائی كه هیچ سر دفتری نمی تواند قراردادی تنظیم كند( املاك قولنامه ای ) اینجانب تنظیم قرارداد میكنم و از ان حمایت میكنم
m
Iran, Islamic Republic of
۰۶:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۲۶
۱
۰
دفترهای اسناد رسمی موضوع را اون طوری كه خودشان دوست دارند بیان میكنند.درست نیست خراب كردن بنگاه ها این كار دور از معرفته.چطور خودتون بابت یك خودرو مثلا ۲۰۰ میلیونی ۵ میلیون پول میگیرید؟ ولی دفاتر املاك حداكثر یك میلیون تومان.این یك مثال بود فقط،بازم بگم؟
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۶
۱
۰
شما خیلی بیخود میكنین كه به شغل املاكیها یا بنگاها توهین میكنیین.
وكلا جز سوء استفاده و كلاه برداری كار دیگه ای نمیكنن. توافقی كه فی مابین دو طرف باشه سند محسوب میشه حالا هم هیچ فرقی نمیكنه كه برن تو دفتر خونه یا بنگاه یا منزل خودشون. خوبی بنگاهیا اینه كه قبلش پول نمیگیرن مثل وكیلا. دیگه هم از این غلط ها و توهین ها به هیچ شغلی نكن.
فرشید
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳
دستت درد نكنه برادر فدات
میلاد(املاك)
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
۰
۰
تنظیم قرارداد در دفتر املاك ۱۰ درصد كل كاریه كه مشاورین املاك انجام میدهند.متاسفانه در ایران چون وقت برای مردم ارزش ندارد شاید مایل باشند یك ماه یا بیشتر زمان بگذارند تا واحد مورد نظرشون رو پیدا كنن.ولی كسی كه حرفه ای بلد باشه میتونه اون زمان رو تو شغل خودش صرف كنه و شاید درآمد بیشتر از اون كمیسیون كسب كنه و این كار را به یك مشاور واگذار كنه.بیشتر مشتریهای ما فكر میكنند كه كمیسون بابت نوشتن یك قرارداد هست ولی نمیدانندیك املاكی شاید یك ماه كار كند و خیلی بازدید دهد و هیچی مبلغی دریافت نكند همانطور كه خریدار هم شاید با مشاورین كلی كار كند و هیچ مبلغی بهشان پرداخت ننماید حالا اگر در طی یك ماه یكی از مشتریها قرارداد ببندد شاید در نظر مشتری پول زیادی به چشم بیاید ولی شاید همین مبلغ درامد چند ماه یك مشاور باشد.در ضمن خیلی از اختلافها چند ماه بعد از تنظیم قرارداد در دفتر مشاورین املاك حل میشود كه به هیچ عنوان قابل حل در دفترخانه نمیباشد چون نه وقت انجام این كار را دارند نه توانایی این كار را و طرفین باید برای یك مشكل كوچك باید به دادگاه مراجعه نمایند و خیلی بیشتر از كمیسیون را هزینه نمایند

نیازمندی ها