گفت‌وگوی ویژه خبری

کنترل گردش های پولی مشکوک

آخرین دستاوردهای فناوری فضایی کشور با حضور روسای شورای عالی و پژوهشگاه صاایران در برنامه گفتگوی ویژه خبری بررسی و تشریح شد.
کد خبر: ۷۶۶۶۳۵
عزم ایران برای ورود جدی به عرصه فضا

به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس شورای عالی صاایران با اشاره به پرتاب موفقیت آمیز ماهواره ملی "فجر" گفت: این ماهواره اکنون ارتباط گسترده ای با ایستگاههای هدایتی و کنترلی دارد و تحت کنترل است.

محمدرضا ولوی با اشاره به روند توسعه فناوری فضایی ایران افزود: فعالیت های فضایی ما از سال 78، 79 شروع شد.

نخستین ماهواره بومی ایران در سال 87 پرتاب شد

وی با بیان اینکه نخستین ماهواره بومی ایران در سال 87 پرتاب شد، گفت: فضای کلی فناوری ها و زیر سامانه ها برای ماموریت فضایی و ماهواره در ماهواره فجر اثبات شده است و وارد فضای جدیدی در توسعه فناوری ماهواره شدیم.

ولوی با تاکید بر اینکه دستاوردهای ما در حوزه ماهواره قابل توجه است، افزود: قدرت طراحی ما برای ماهواره، توسعه یافته و این در حالی است که در شرایط تحریم همه جانبه هستیم .

وی با اشاره به پیچیدگی های ساخت ماهواره گفت : در حوزه مخابرات ، مکانیک ، انرژی و کامپیوتر باید مسلط بود تا بتوان ماهواره ای را ساخت و آن را به فضا پرتاب کرد و آن ماهواره بتواند ماموریت خود را انجام دهد .

توسعه فناوری فضایی ،زمینه ساز توسعه فناوری های دیگر

رئیس شورای عالی صاایران افزود: ورود به توسعه فناوری در حوزه فضایی موجب می شود فناوری های دیگر هم فعال شود.

ولوی افزود: در سال 2014 در حوزه فضایی حدود 350 میلیارد دلار گردش مالی بود که 55 درصد آن به کاربردهای فضایی و خدمات ماهواره ای اختصاص داشت.

وی ادامه داد: ارزش افزوده ای که سرمایه گذاری فضایی دارد نسبت یک به 30 است یعنی از یک دلار سرمایه گذاری، 30 دلار برداشت می شود و ضریب توسعه در حوزه فضایی حدود 11 درصد است .

گردش مالی در حوزه فضا به حدود 700 میلیارد دلار می رسد

رئیس شورای عالی صاایران با بیان اینکه گردش مالی در این حوزه تا سال 2024، حدود 700 میلیارد دلار خواهد شد، گفت: بومی سازی در صنعت ماهواره ، بازار گسترده ای را در آینده برای ما خواهد داشت .

ولوی با اشاره به کاربردهای ماهواره ها افزود: حدود 52 درصد ماهواره ها در حوزه مخابرات ،3 درصد ماهواره ها در حوزه هواشناسی ، حدود 5 درصد در حوزه علوم و اکتشافات معادن زیرزمینی ، 7 درصد در حوزه امنیتی ، 8 درصد در حوزه خدماتی موقعیت یابی ، 13 درصد در حوزه سنجش از راه دور و 12 درصد در حوزه پژوهش و تحقیقات متمرکز شدند .

وی گفت: در موضوع مشارکت و فروش فناوری ماهواره می توانیم فعال باشیم و نفع اقتصادی ببریم .

ولوی با بیان اینکه سند راهبردی در حوزه توسعه فناوری فضایی داریم افزود: اهداف و فضای توسعه ما بشردوستانه و صلح آمیز است - توسعه رفاه عمومی و توسعه متوازن از حوزه فناوری فضایی برای ما مهم است .

رئیس شورای عالی صاایران ادامه داد: استفاده از فضا برای اهداف مسالمت آمیز ، کاووش فضا ، توسعه وبهره وری اقتصادی از فضای علمی وفناوری و روحیه اتکاء به خویش از دیگر اهداف است.

وی افزود: توسعه حوزه فضایی یکی از اهداف توسعه کشور و در برنامه سند چشم انداز و 5 ساله یکی از فناوری های اولویت دار است .

فناوری ماهواره در ایران بومی است

رئیس پژوهشگاه صاایران هم با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه نخستین ماهواره ایران در 14 بهمن سال 87 با نام " امید" پرتاب شد گفت: امروز ماهواره ملی فجر را در مدار قرار داریم که موفقیت بزرگی بود.

اصغر ابراهیمی با تاکید بر اینکه نیروی انسانی جوان و متخصص یکی از سرمایه های اصلی ماست، افزود: توانایی طراحی سیستمی و تبدیل ایده به محصول در مجموعه های فضایی را داریم و بدون اینکه از کشورهای صاحب فناوری کمک بگیریم سیستم های بسیار پیشرفته و به روز را طراحی کردیم .

وی ادامه داد: مجموعه صنایع الکترونیک ایران متولی ساخت ماهواره "فجر" است و این ماهواره در سطح ملی و دولتی هم پشتیبانی شد و در مدار قرار گرفت .

ابراهیمی گفت: پس از سال 1957 که بشر نخستین بار یک سازه دست ساز زمینی را در مدار قرار داد رقابت فشرده ای میان کشورهای صنعتی برای حضور در عرصه فضا شکل گرفت .

رئیس پژوهشگاه صاایران افزود: باتوجه به اینکه عرصه فضا، خطر بالا و فناوری های گرانی دارد کمتر کشوری به این عرصه ورود می کند اما جمهوری اسلامی ایران تصمیم جدی برای ورود به این عرصه گرفت و توانست در سال 87 ماهواره "امید" را به فضا پرتاب کند و پس از آن ماهواره های "نوید" علم و صنعت ، "رصد" و ماهواره "فجر" را پرتاب کرد .

ابراهیم اضافه کرد: بیش از 50 کشور دارای ماهواره هستند اما کشور هایی که بتوانند ماهواره بسازند و خودشان پرتاب کنند محدود هستند .

وی تاکید کرد: کشور ما اکنون ماهواره را طراحی و می سازد و پرتاب می کند.

ویژگی های ماهواره فجر

مهدی کاظمی ، کارشناس امور فضایی هم در ارتباط تلفنی با این برنامه با اشاره به موفقیت کشورمان در پرتاب ماهواره "فجر" گفت : این ماهواره با سرعت 8 کیلومتر در ثانیه معادل 28 هزار کیلومتر در ساعت در فضا حرکت می کند و در شبانه روز 14 بار دور زمین می چرخد .

وی افزود: اکثر سایت های بین المللی حضور این ماهواره را تائید کردند و رصد الکترونیکی این ماهواره میسر است.

کاظمی تاکید کرد: این ماهواره از ماهواره های قبلی کشورمان، از نظر فنی بالاتر و علاوه بر طراحی، زیر سیستم های این ماهواره هم بومی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها