آتش سوزی در کتابخانه دانشگاهی روسیه

آتش سوزی ۳۰ ژانویه ۲۰۱۵، در یکی از بزرگترین کتابخانه های دانشگاهی روسیه بیش از یک میلیون سند تاریخی را از بین برد.
کد خبر: ۷۶۶۰۲۰
آتش سوزی در کتابخانه دانشگاهی روسیه

به گزارش لیزنا، این آتش سوزی که از آن به عنوان یک quotation mark چرنوبیل فرهنگی quotation mark یاد کرده اند؛ عصر جمعه در طبقه ای از کتابخانه آغاز شد و به رغم تلاش ۲۰۰ مامور آتش نشانی برای مهار حریق، کل روز شنبه ادامه داشت و باعث تخریب دو هزار متر مربع از موسسه اطلاعات علوم اجتماعی روسیه در مسکو شد. این موسسه که در سال ۱۹۱۸ تاسیس شده است و کتابخانه آن، بیش از ۱۰ میلیون سند را که قدمت برخی از آنها به قرن ۱۶ میلادی بازمی گردد؛ نگهداری می کرد.

ولادیمیر فورتف رئیس آکادمی علوم روسیه درباره این رویداد اظهار داشت: این آتش سوزی یک ضایعه بزرگ برای علم بود. این کتابخانه بزرگترین مجموعه در نوع خود در جهان محسوب می شود و شاید هم ردیف کتابخانه کنگره آمریکا باشد.

وی با اشاره به فاجعه هسته ای سال ۱۹۸۶ در رآکتور چرنوبیل گفت: در این کتابخانه اسنادی پیدا می شود که یافتن آنها در جای دیگر غیرممکن است. تمام علوم اجتماعی از این کتابخانه استفاده می کنند. آنچه در این کتابخانه رخ داد یادآور حادثه چرنوبیل است. حدود ۱۵ درصد این مجموعه تخریب شده که یکی از غنی ترین مجموعه های زبان اسلاوی و همچنین اسنادی از انگلیس، ایتالیا و آمریکا است.

در ابتدا مسئولان کتابخانه، اعلام کردند که خطری برای اسناد کتابخانه وجود ندارد اما زمانی که آتش باعث فرو ریختن هزار متر مربع از سقف شد، خطر کل این مجموعه را تهدید کرد. همچنین یک منبع امداد و نجات اعلام کرد: خارج کردن کتابها به دلیل حرارت بالا در داخل ساختمان غیرممکن است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها