وزیر امور خارجه کشورمان در پایان تور اروپایی و پس از گفت‌وگوهایی که در روزهای گذشته با وزیران خارجه آمریکا، فرانسه، آلمان، انگلیس و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا داشت، گفت: اعتقاد جدی دارم که مسیر برای رسیدن به یک راه‌حل، کاملا هموار و قابل دستیابی است.
کد خبر: ۷۶۰۵۹۴

محمدجواد ظریف که عصر دیروز از ژنو به تهران بازگشت در گفت‌وگو با واحد مرکزی خبر، با اشاره به این‌که در بسیاری از موارد موضوعات روشن است و ما احساس می‌کنیم صرفا نیاز به تصمیم سیاسی دارد، افزود: کشورهای غربی و 1+5 باید به این برداشت جدی برسند که موضوع هسته‌ای ایران فقط از مسیر مذاکره قابل حل است.

ظریف با تاکید بر این‌که کشورهای غربی، پیش از این روش فشار را امتحان کرده و پاسخ نگرفته اند تصریح کرد: مذاکره و فشار با یکدیگر قابل جمع نیست، بلکه اگر کشورهای غربی به دنبال مذاکره با جمهوری اسلامی ایران هستند، باید تصمیم سیاسی بگیرند، گرچه ممکن است برای بعضی‌ها سخت باشد که راه فشار را کنار بگذارند.

وزیر امور خارجه با بیان این‌که بحث‌های چند روز گذشته جدی، دقیق و صریح برای رسیدن به راه‌حل در مورد نکاتی بود که هنوز حل نشده است، افزود: اکنون گفت‌وگوها در سطح معاونان وزرا ادامه دارد.

ظــریف گفت: ما کار را با جدیت دنبال می‌کنیم و معتقدیم راه حل در دسترس است. وزیر امور خارجه کشورمان دیروز با فیلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس درباره مذاکرات هسته‌ای، تلفنی گفت‌وگو کرد.

رایزنی‌های ظریف با مقامات اروپایی در روزهای اخیر صرفا به موضوع هسته‌ای اختصاص نداشت و به‌عنوان مثال وی در گفت‌وگوی خود با وزیر خارجه فرانسه که عصر جمعه در پاریس انجام شد به ماجراهای اخیر نشریه شارلی ابدو اشاره کرد. وزیر خارجه کشورمان ضمن ابراز همدردی با دولت و ملت فرانسه و بازماندگان قربانیان حمله تروریستی اخیر در پاریس و محکوم کردن هرگونه اقدام تروریستی، بر ضرورت خودداری از سوءاستفاده از اصل آزادی بیان و توهین به مقدسات مذهبی دیگران تاکید کرد. به گزارش ایسنا، وی گفت: اصل آزادی بیان باید در کنار اصل آزادی‌ اندیشه و عقیده مورد توجه و پیگیری قرار گیرد.

رایزنی‌های دیپلماتیک ظریف در حالی بود که دیروز نیز نشست‌هایی در سطح کارشناسی و معاونان وزیران امور خارجه میان ایران و آمریکا در ژنو برگزار شد.

دیدار دوجانبه ایران و روسیه نیز در سطح معاونان وزیران امور خارجه، دیشب برگزار شد و معاونان وزیر خارجه کشورمان با معاون موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیداری دوجانبه داشتند. دیدار با دیگر اعضای گروه 1+5 شامل آلمان، فرانسه، انگلیس و چین نیز امروز در سطح معاونان وزرای خارجه برگزار می‌شود. به گزارش ایرنا، امروز آخرین روز این دور از مذاکرات در ژنو است و نشست اصلی اعضای 1+5 نیز در سطح معاونان برگزار می‌شود.

عراقچی: در برخی موارد فاصله‌ها خیلی زیاد است

سیدعباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشورمان درباره فضای مذاکرات دیروز میان ایران و آمریکا گفت: فضای مذاکرات کاملا جدی است و اراده‌ای در دو طرف برای رسیدن به توافق وجود دارد، ولی مشکلات، فاصله‌ها و اختلاف نظرهایی نیز وجود دارد. در برخی موارد فاصله خیلی زیاد است و در برخی موارد نیز کم. تلاش ما نزدیک کردن فاصله‌ها بین دو طرف است. معاون وزیر امور خارجه افزود: ما هنوز امیدواریم و فکر می‌کنیم اگر اراده و حسن نیت لازم در طرف مقابل وجود داشته باشد حصول به یک توافق امکان‌پذیر است.

ادامه جدل رسانه‌ای اوباما و تندروهای کنگره

همزمان با مذاکرات ژنو و در حالی که در روزهای اخیر، اوباما در چند اظهار نظر نسبت به تصویب تحریم جدید علیه ایران هشدار داده است، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا ضمن انتقاد از اظهارات اخیر رئیس‌جمهور آمریکا در قبال تحریم‌های ایران تأکید کرد تهدید اوباما برای وتوی لایحه تحریم‌های ایران نیز نمی‌تواند مانع اقدام کنگره مقابل ایران شود.

به گزارش فارس و به نقل از پایگاه «هیل» وابسته به کنگره، بینر در بیانیه‌ای اعلام کرد: هیچ تهدید کاخ سفید، کنگره را از انجام اقدامات صحیح برای محافظت از آمریکا و همپیمانان این کشور بازنمی‌دارد.

این بیانیه پس از آن صادر شد که رئیس‌جمهور آمریکا روز جمعه بار دیگر تاکید کرد در صورتی که لایحه‌ای در کنگره برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران تصویب شود، آن را وتو خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، باراک اوباما در نشست مطبوعاتی مشترک با دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس تاکید کرد که هر دو مخالف تشدید تحریم‌ها علیه ایران هستند.

رئیس‌جمهور آمریکا گفت: «هرگونه اقدامی در این زمینه می‌تواند باعث شکست مذاکرات شود و در نهایت، ایران با کنار کشیدن از گفت‌وگوهای هسته‌ای، این فرصت را پیدا می‌کند که آمریکا را مسئول این وضع معرفی کند و با جلب همدردی دیگر کشورها، به «اتحاد بین‌المللی» در این زمینه ضربه بزند.»

رئیس‌جمهور آمریکا تصریح کرد: «نباید تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران تصویب کنیم و اگر چنین اتفاقی بیفتد، احتمال شکست مذاکرات خیلی بالاست.»

براساس این گزارش، دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس نیز در این نشست خبری، نسبت به اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران در موضوع هسته‌ای هشدار داد و گفت: این کار می‌تواند «غیرسازنده» باشد و تلاش‌های کنونی برای حل دیپلماتیک این موضوع را تخریب کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها