اسامی 25 عضو کابینه جدید افغانستان با 58 روز تاخیر اعلام شده است

کابینه افغانستان سرانجام معرفی شد

پس از گذشت 103 روز از ورود اشرف غنی به کاخ ریاست جمهوری افغانستان، اعضای کابینه این کشور روز گذشته معرفی شدند. اشرف غنی در اولین روز حضورش به عنوان رئیس‌جمهور قول داد اعضای کابینه را در عرض 45 روز معرفی کند، اما به گفته کارشناسان، اختلاف میان او و عبدالله عبدالله، رئیس امور اجرایی افغانستان موجب شد اعضای کابینه با 58 روز تاخیر اعلام شوند. حال اسامی 25 وزیر اعلام شده برای گرفتن رای اعتماد به پارلمان می‌رود.
کد خبر: ۷۵۸۹۱۰

به گزارش بی.بی.سی، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری از صبح دیروز در صفحات رسمی روی شبکه‌های اجتماعی خبر داده بود که غنی با سخنرانی در مراسمی، اعضای کابینه را معرفی می‌کند؛ تلویزیون ملی افغانستان نیز خبر سخنرانی رئیس‌جمهور را به صورت زیرنویس مخابره کرده بود، اما رئیس‌جمهور افغانستان در مراسم روز گذشته صحبت نکرد. از جمله نکات جالب درباره افراد معرفی شده، تعداد زنان کابینه است. اشرف غنی در ابتدا قول داده بود ریاست چهار وزارتخانه را به زنان بسپارد، اما در فهرست دیروز، نام سه زن مشاهده می‌شود. گزارش شده سلام رحیمی، رئیس دفتر ریاست جمهوری حکم رئیس‌جمهور مبنی بر معرفی 25 نامزد وزارت را قرائت کرد.

بر اساس حکم اشرف غنی، این افراد به عنوان نامزد وزیران کابینه جدید به مجلس معرفی شدند: شیر محمد کریمی برای وزارت دفاع، نورالحق علومی برای وزارت کشور، صلاح‌الدین ربانی برای وزارت امور خارجه، غلام جیلانی پوپل برای وزارت دارایی، احمد سیر مهجور برای وزارت دادگستری، گل زلمی یونسی برای وزارت معارف، نجیبه ایوبی برای وزارت امور زنان، عباس بصیر برای وزارت رفاه، فیروزالدین فیروز برای وزارت بهداشت، یعقوب حیدری برای وزارت کشاورزی، داوود شاه صبا برای وزارت معادن، برنا کریمی برای وزارت مخابرات و فناوری، نصیر احمد درانی برای وزارت احیا و انکشاف دهات، خاطره افغان برای وزارت آموزش عالی، محمود صیقل برای وزارت انرژی و آب، سادات نادری برای وزارت کار، امور اجتماعی و شهدا و معلولان، سیدحسین عالمی بلخی برای وزارت مهاجران، فیض محمد عثمانی برای وزارت حج و اوقاف، فیض‌الله کاکر برای وزارت مبارزه با مواد مخدر، آی سلطان خیری برای وزارت اطلاعات و فرهنگ، قمرالدین شینواری برای وزارت سرحدات و قبائل، سردار محمد رحمان اوغلی برای وزارت اقتصاد، سردار محمد رحیمی برای وزارت تجارت و صنایع، فیض‌الله ذکی برای وزارت ترانسپورت، شاه زمان میوندی برای وزارت شهرسازی و مسکن، رحمت‌الله نبیل برای ریاست اداره عمومی امنیت ملی و خلیل صدیق برای ریاست بانک مرکزی افغانستان. آن طور که رسانه‌ها گزارش داده‌اند 13 نفر از افراد معرفی شده سهمیه اشرف غنی و 12 نفر دیگر، سهمیه عبدالله عبدالله بوده و از سوی او انتخاب شده‌اند. با وجود معرفی 25 عضو کابینه، اشرف غنی هنوز نام دادستان کل افغانستان را اعلام نکرده است. بنا به گفته کارشناسان، یکی از ویژگی‌های این کابینه حضور چهره‌های جدید است.

از جمله پست‌هایی که طی بیش از سه ماه گذشته، محل بحث و اختلاف اشرف غنی و عبدالله بود، وزارت دفاع بود که به ژنرال شیر محمد کریمی شصت و نه ساله واگذار شد. او اکنون رئیس ستاد ارتش ملی افغانستان است و دوره‌های نظامی و آموزشی خود را در انگلیس و آمریکا گذرانده است. او در انتخابات ریاست جمهوری اخیر افغانستان، به صورت علنی از کسی حمایت نکرد. از دیگر پست‌های مهم، وزارت خارجه بود که به پسر برهان‌الدین ربانی رسید. صلاح‌الدین ربانی کارهای دیپلماتیک خود را به عنوان مستشار سیاسی نمایندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل آغاز کرد و مهم‌ترین سمت دولتی او سفیر افغانستان در ترکیه بوده است. او در انتخابات اخیر، از حامیان عبدالله بود.

خروج نظامیان آمریکایی

یکی دیگر از موضوعات این روزهای افغانستان، پایان حضور نیروهای نظامی خارجی و بحث در مورد آینده این کشور بدون حضور این نیروهاست. در این میان به نظر می‌رسد خود آمریکایی‌ها نیز امید چندانی نسبت به این موضوع ندارند. موید این مطالب اظهارات جدید مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکاست که در واقع در پاسخ به اظهارات ماه گذشته اوباما بیان شده است. رئیس‌جمهور آمریکا ماه گذشته میلادی اعلام کرد افغانستان دیگر هرگز مکانی برای تروریست‌ها نخواهد شد و به نیروهای این کشور اطمینان داد پس از پایان مأموریت‌شان در افغانستان، به خانه بازخواهند گشت.

این در حالی است که مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، مخالفت خود با اظهارات رئیس‌جمهور این کشور را اعلام کرد. دمپسی در اظهارات خود گفت: باید از اوباما پرسید بر چه اساسی این ادعاها را مطرح کرده و چگونه می‌تواند تبدیل نشدن افغانستان به پناهگاه تروریست‌ها در آینده را تضمین کند. رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا افزود: اوباما مدت‌هاست که علاوه بر مخالفت با جنگ عراق، جنگ افغانستان را نیز جنگی پرهزینه اعلام کرده و پیشنهاد تغییر در سیاست خارجی این کشور را داده است. ژنرال دمپسی مدعی شد: دولت جدید افغانستان یک «شریک تعاونی» با آمریکاست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها