اشرف غنی رئیس‌جمهور افغانستان امروز راهی ترکمنستان می‌شود. این سفر در حالی صورت می‌گیرد که چند اصل در سیاست خارجی دولت جدید افغانستان مطرح است. مهمترین مسئله برای افغانستان مسائل امنیتی و مقابله با تروریسم است. 13 سال حضور غرب نشان داد که دل‌بستن به این کشورها نمی‌تواند دستاوردی برای این کشور داشته باشد و آنها گزینه‌های دیگری را باید جایگزین سازند.
کد خبر: ۷۶۱۹۹۸
اشرف غنی در ترکمنستان

در کنار تقویت ارتش رویکرد به کشورهای همسایه از مؤلفه‌های افغانستان برای رسیدن به این مهم است. سفرهای مقامات سیاسی و امنیتی افغانستان به کشورهای منطقه از جمله هند، پاکستان، جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین و ... سندی بر این رویکرد است. حامد کرزی رئیس‌جمهور سابق افغانستان بارها بر صداقت نداشتن غرب در قبال کشورش تاکید کرده و همگرایی منطقه‌ای را راهکار خروج کشور از بحران می‌دانست.

سفر اشرف غنی به ترکمنستان را ادامه این اقدامات می‌توان دانست به ویژه گزارش‌ها نشان می‌دهد غرب تلاش دارد تا از طریق گسترش تروریسم در آسیای مرکزی و قفقاز ابعاد جدید نظامی‌گری در منطقه را اجرا کند.
محور مهم دیگر برای افغانستان در حوزه اقتصادی تعریف می‌شود. سخنان دیروز اشرف غنی در باره مبارزه با بیکاری و بهبود اقتصاد کشور گواهی بر این مسئله است.

افغانستان در این چارچوب زنجیره‌ای از روابط را با کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برقرار کرده است. از برگزاری نشست اقتصادی در چین گرفته تا روابط با دیگر کشورهای همسایه از روابط با کشورهای غربی تا نزدیکی به کشورهای عربی از جمله رفتارهای افغانستان در این حوزه است. سیاست افغانستان بر این اصل استوار است که با طرح غرب برای سلطه یک ‌جانبه بر این کشور مقابله و با ایجاد بازار رقابتی بتواند منافع اقتصادی خود را تأمین کند.

اهداف اقتصادی در حالی از محورهای سفر اشرف غنی به ترکمنستان است که اجرایی ساختن خط لوله انتقال انرژی از آسیای میانه و قفقاز به افغانستان، پاکستان و انتقال آن به اروپا در این سفر مطرح است. افغانستان برای تأمین نیازهای انرژی خود و نیز بهره‌گیری از این انتقال برای محور شدن در معادلات انرژی جهان به دنبال اجرای خط لوله تا پی است.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که بسیاری از ناظران اقتصادی اجرای این طرح را برطرف کننده نیازهای افغانستان نمی‌دانند چرا که از یک سو کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز توان اجرای تعهدات خود در حوزه انرژی را ندارند از سوی دیگر تحرکات غرب برای سلطه بر این منطقه عملا امنیت آن را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

بسیاری بر این عقیده‌اند که افغانستان به جای اجرای طرح خط لوله تا پی باید طرح تامین انرژی از ایران به عنوان باثبات‌ترین کشور منطقه را در پیش گیرد. مخالفت غرب با این رویکرد و تلاش آنها برای تحمیل خط لوله تاپی به افغانستان نشانگر طراحی این کشورها برای بهره‌گیری از نیازهای انرژی افغانستان برای فشار بر این کشور است.

به هر تقدیر سفر غنی به ترکمنستان را باید ادامه رویکرد منطقه‌ای این کشور دانست که در جهت کاهش وابستگی به غرب صورت می‌گیرد.

قاسم غفوری - جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها